• Miss Lau

Sambolag vid separation

Huvudregeln är att bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk ska delas, inget annat. Bilar, bankkonton och andra "egna" saker ska inte ingå i bodelningen.

• Miss Lau

Tillägg, begäran om bodelning ska ske senast 1 år efter att samboförhållandet upphört.

• Miss Lau

Anonym (kluven) skrev 2007-11-27 10:40:23 följande:

Ja, jag läste på den där bodelnings-sidan, men man begriper inte så mycket.Det jag känner mig osäker på är att jag har ju varit hemma med barnen större delen av vår tid tillsammans, och därmed inte haft nån jätteinkomst direkt. Då har det ju blivit så att han har betalat. Har han större rätt till saker o ting då?
    Tyvärr så är det så att din sambo har rätt till det han köpt under er tid, men om det är samboegendom måste han "lösa ut dig" med halva värdet. Som huvudregler.

Exempelvis om ni köpt möbler för 20.000 kr som din sambo betalat så har han rätt till dem men han ska lösa ut dig med halva värdet. Värdet beräknas då på marknadsvärdet idag, så om det är beg. Ikeamöbler kanske de är värda 2000 kr och du har alltså rätt till 1000 kr.
Svar på tråden Sambolag vid separation