• Feline

Hur sätter ni ihop pepparkakshus?

Jag har alltid trott att man måste ha någon sorts varmt socker i kletformat (som ni förstår har jag ingen aning, egentligen!).

Nu när jag läser om pepparkakshus så verkar många använda sig av kristyren (glasyren?) i stället? Håller det bra? ...eller är det något annat recept om man vill ha det till fogarna?

Hur brukar ni göra själva?

• Svar på tråden Hur sätter ni ihop pepparkakshus?
  • Nyfiken gul

det brukar gå lättare att använda kristyr..

att limma med smält socker är både hett och tålamodskrävande och man får bara ett försök på sig....

kristyr kan man alltid korrigera.. så det använder jag mig av.

• FruMähler

jag använder sockerlag...håller ju som klister..mycket bättre än glassyren som man dekorerar med...men ja vet inte..har inte provat med bara glassyren

• AnnaGBG
    FruMähler skrev 2007-11-27 11:15:58 följande:
    jag använder sockerlag...håller ju som klister..mycket bättre än glassyren som man dekorerar med...men ja vet inte..har inte provat med bara glassyren
    Sockerlag? Det kan väl inte hålla?

Jag använder smält socker - för det gjorde alltid mamma
  • ia31
    FruMähler skrev 2007-11-27 11:15:58 följande:
    vad har du då i den sockerlagen alltså hur gör man den och hur sätter du dut den sockerlagen om får fråga?
  • Lo lo

Strösocker som får smälta i stekpannan är det enda jag lyckas med. Och sen döljer jag skarvarna med kristyr. Sammanfogar först gavlarna med varsin långsida och sätter sedan ihop allt. Då är det lättare att få räta vinklar. Taket på till sist.

Har provat med kristyr men jag tyckte det blev svårare när det inte stelnade direkt, blev ostadigt liksom.

• bimmer

Jag gör husdelarna sen kommer älskade maken och sätter ihop det med smält socker och sen dekorerar jag huset.

• Ellieott

Smält socker, det funkar hur bra som helst tycker jag. Håller bättre än kristyr och torkar på nåra sekunder så¨man behöver inte hålla så länge. MEN självklart är det farligt. Småungarna får inte ens vara i köket när jag gör det. Har ett ärr på handleden sedan jag och kusinen gjorde pepparkakshus... man ska helst vara ensam när man gör det!

• stormfågel

Jag tycker också att det bara är smält socker som funkar.

Jättekrångligt med kristyr... då får man hålla i eeeevigheter innan det torkar och då är det ändå alldeles för skört.

Men, men som sagt akta dig (och barnen) för det smälta sockret.

• MaddeMamman

OBS OBS OBS
    Vad många missar är att grädda delarna till huset extra länge, ställ in plåtarna långt ner och grädda extra länge, de måste vara torra, avsvalnade  och hårda när de sätts ihop. ofta gör man delarna tjockare och det är ju bra men de måste vara i ugnen längre med.

Tandkräm på min spegel.
  • MaddeMamman

Jag blandar kristyr med lite äggvita  och några droppar ättika- inget vatten, det sugs upp av pepparkakan och den blir mjuk.

Huset sätter jag ihop med smält socker som får smälta på en riktig gjutjärns panna. det är fruktansvärt hett och barnen får sitta en bit ifrån om de vill titta. tänk också på att socker på en glas/keramikhäll kan göra att hällen spricker.

Tandkräm på min spegel.
Svar på tråden Hur sätter ni ihop pepparkakshus?