• MrsQ

Julmat i Norge?

Jag har precis flyttat till Norge o ska fira julen här med familjen som kommer hit.

Skulle då vilja prova på lite Norska traditioner t.ex i mat.

Men behöver nu lite tips o råd om den norska julen.

Hoppas att det finnes någon här som kan ge mig tips

• Svar på tråden Julmat i Norge?
  • norgesessan

det fins många olika traditoiner..vissa äter fisk, andra får, jag "ska" äta medisterkaker (köttfärsbiffar), tjock korv (inte falu), och ribbe...men jag åt kyckling som liten..korven äter jag inte...det är ingen vanlig korv. ribbe äter jag bara liiiite av..

• MrsQ

Kongsberg.
    Jag har sett lite i reklambladen från marvarubutikerna om olika saker men skulle vilja till laga de också
    Och att det inte smakar för konstigt haha

• norgesessan

jag har stekt en stek engång, ananrs är det kära mamma som tar hovudansvaret jag bara hjälper till om deet behövs...
    Och ris ala malta till efterrätt..riskrem med röd saus.(hallonsås)

• Viggo och pyrets mamma

Ribbe är ju ett måste, mamma är från Norge så på vårt julbord brukar Riben stå bredvid den svenska julskinkan. Surkål är ju annars en liten klassiker. Ribben blir ju en variant av svenskarnas revbensspjäll (fast godare enligt mig) så det smakar ju inte så konstigt så att säga, och kål som kål, svenskarna ahr ju rödkål och grönkål.

• norgesessan

ja, surkål...den glömde jag, för jag äter den inte själv..röd kål också, det brukar serveras båda..jättegod sås som bara mamma kan pch potatis..har brokkoli till.

• MrsQ

Det jag har sett i reklamen är : Pinnekött, skinkestek, juleskinke (vad skillnaden är undrar jag) , julesylte. Kommer ej på nåt annat men vilket är godast??

• norgesessan

pinnekjött är sörlandet..julesylte äter man inte på julafon, det äter man hela tiden, har som pålägg och sånt...
    juleskinke och skinkestek vet jag inte skillnaden på..gissar(GISSAR) at juleskinke är som den svenska, och skinksteken är som söndagsstek..

• norgesessan

man har en tallrik (vänd) i botten, så svålen inte sjunker, den skal ju bli spröd och god. sen häller man sjyn över hela tiden..ha en djup platta i ugnen, under ribba...mer vet jag inte, för det är som sagt inte jag som gör den.

• norgesessan

altså, ribban ligger på en rist..och nederst i ugnen har man den djupe plattan...(vet inte om detheter nåt annat) då droppar det ner i den...

• milla2

surkål ribbe köttkaker å  medisterpölse potatis  å tyyp lutfisk

• norgesessan

lutfisk kommer aldrig att komma innanför mina läppar..mamma gjorde det engång till dom, det stank urin i hela huset..

Svar på tråden Julmat i Norge?