Inlägg från: norgesessan |Visa alla inlägg
  • norgesessan

Julmat i Norge?

det fins många olika traditoiner..vissa äter fisk, andra får, jag "ska" äta medisterkaker (köttfärsbiffar), tjock korv (inte falu), och ribbe...men jag åt kyckling som liten..korven äter jag inte...det är ingen vanlig korv. ribbe äter jag bara liiiite av..

• norgesessan

jag har stekt en stek engång, ananrs är det kära mamma som tar hovudansvaret jag bara hjälper till om deet behövs...
    Och ris ala malta till efterrätt..riskrem med röd saus.(hallonsås)

• norgesessan

ja, surkål...den glömde jag, för jag äter den inte själv..röd kål också, det brukar serveras båda..jättegod sås som bara mamma kan pch potatis..har brokkoli till.

• norgesessan

pinnekjött är sörlandet..julesylte äter man inte på julafon, det äter man hela tiden, har som pålägg och sånt...
    juleskinke och skinkestek vet jag inte skillnaden på..gissar(GISSAR) at juleskinke är som den svenska, och skinksteken är som söndagsstek..

• norgesessan

man har en tallrik (vänd) i botten, så svålen inte sjunker, den skal ju bli spröd och god. sen häller man sjyn över hela tiden..ha en djup platta i ugnen, under ribba...mer vet jag inte, för det är som sagt inte jag som gör den.

• norgesessan

altså, ribban ligger på en rist..och nederst i ugnen har man den djupe plattan...(vet inte om detheter nåt annat) då droppar det ner i den...

• norgesessan

lutfisk kommer aldrig att komma innanför mina läppar..mamma gjorde det engång till dom, det stank urin i hela huset..

Svar på tråden Julmat i Norge?