en tråd för oss medberoende!!!
Hej!
Vad glad jagblir för den här tråden!
Min sambo har just påbörjat sitt återfall. Han är beroende av alkohol. Han dricker mest på helgerna, men gärna "ett" glas vin eller "en" folköl på kvällarna när jag har gått och lagt mig. För 6 månader sedan gjorde han en tabbe, en av många, men det gjorde att han fick upp ögonen för sitt missbruk och insåg att han är alkoholist.
För två veckor sedan kom han och cille dela en flaska vin med mig. Vi pratade en hel del den kvällen. DÅ hade han ju inte druckit än. Han sa att ha inte är alkoholist och att han kan kontrollera alkoholen nu. HAn ska bevisa för mig att han kan det. Ni vet, det där typiska förnekandet. Han skulle bla inte dricka på vardagar och aldrig ensam, när jag gått och lagt mig.
Nu har det gått tre dagar och han har vissrligen inte druckit mycket än, men alla dagarna har han hällt upp ett glas vin åt sig när jag gått och lagt mig. När jag konfronterade honom med det blev han jättearg och började försvara sig.
Nu är vi tillbaks igen och det känns som en tidsfråga innan han sitter där och har hällt i sig ett par flaskor vin, kissar på golvet...Han försvarar sin rätt att dricka med näbbar och klor och har praktiskt taget förbjudit mig att komma med några synpukter. Hans stora kärlek har gjort entré i vårt liv igen och därmed har jag trillat ner i träsket igen.
Idag ska jag åka till al-anon. Det är första gången, men jag behöver hjälp att ta mig igenom det här utan att förgås själv.
HUr gör ni för att orka leva vidare? Hur ska man bete sig mot en alkoholist? Jag vet ju att det inte hjälper att tjata, vara arg, ledsen, inget hjälper. Hur gör man???