• Anonym (kränkt)

deligivningsman

ibland får ju jag besök av en delgivningsman som på uppdrag av KF ger mig en massa brev.

när jag tagit imot dessa brev så har oftast delgivningsmannen knackat på dörren och stått i hallen där jag snällt fått skriva under.

nu har det börjat en ny delgivningsman som knallar rätt in i vårt hus utan att knacka eller plinga på dörren.
    ett exempel är att jag och mina sambo satt i soffan i vardags rummet efter middagen och drack kaffe då kommer han inrusande denna delgivningsman in i vårt vardagsrum och begär en underskrift.

i höstas så knallde han in i vårt kök och satte sig på en stol medans jag pratde i telefon, där satt han och pratde med mina barn och klappde vår hund precis som om han var gäst i vårt hem
    jag förstod ju vad han hadde åt mig men han glömde bort anledningen till varför han var hem till mig så jag frågade lite fräckt om han får lön för att han sitter i mitt kök ?

jag känner mig välldigt kränkt

så nu frågar jag er här på forumet vad kan man göra åt detta för jag tycker det börjar bli lite obehagligt

jag vill INTE ha några elaka kommentarer om min ekonomiska situation och delgivningar och KF

• Svar på tråden deligivningsman
  • Lilla näktergal

Är inte det hemfridsbrott? Att knalla in sådär utan att plinga på eller förvarna att han kommer in i er lgh/hus blir ju faktiskt som ett inbrott.

• Alle

Jag skulle kontakta KFM och meddela dem hur delgivningsmannen uppför sig och höra vad de har att säga om saken.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Om du inte redan vet vad han heter så se till att han legitimerar sig nästa gång.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Nicke

Polisanmäl. Det är helt klart hemfridsbrott vilket är ett allvarligt brott.
    Om kronofogden måste gå in så kommer de tillsammans med polisen om man inte släpper in dem självmant men en delgivningsman lämnar bara breven och ser till att rätt person får dem. Han har INGEN rätt till det du beskriver.

• Nicke

Du har väl sagt till honom att det inte är ok?

• Anonym (kränkt)

tack alla in för svaren

nej jag har INTE kontaktat KF har varit in på deras hemsida och tittat på vem jag ska kontakta men har inte hittat
    jag har förstått att KF hyr in ett företg som sköter detta
    kanske man skulle kunna kontakta dom och se vad som gäller?

niklas > nej tyvärr inte delgivningsmannen vart väll lite paff när jag frågade om han fick lön för att sitta i mitt kök

tack och lov är han inte en så vanlig syn i mitt hem men man blir såå kränkt av hans sätt för jag är ju inte "kompis" med honom

• Nicke

De har regler de måste följa också.. som att inte kränka mer än nödvändigt.
    Alltså, bara att de kommer känns ju jobbigt men det ska göras så smidigt som möjligt och obehaget skall begränsas så gott det går. Jag hade aldrig accepterat något sådant. Det är samma med radiotjänst. Folk tror att de har rätt att klampa in eller kika in genom folks fönster men det är också hemfridsbrott och jag skulle inte dra mig för att polisanmäla det.

• Anonym (kränkt)

jag har läst någonstans att dom även kan komma och uppsöka en på jobbet vilket skulle kännas ännu mer kränkande

förut har dom ringt delgivningsmännen och kollat så man är hemma
    men det är kanske hårdare bud på markande nu ?

• Nicke

Kanske. Jag vet inte. Har inte haft någon på besök.
    Skickar man bara in papprerna i tid så kommer de ju inte heller.

Anonym (kränkt) skrev 2007-11-27 22:41:31 följande:
    jag har läst någonstans att dom även kan komma och uppsöka en på jobbet vilket skulle kännas ännu mer kränkandeförut har dom ringt delgivningsmännen och kollat så man är hemma men det är kanske hårdare bud på markande nu ?
  • ANOF

Du ska absolut polisanmäla den här delgivningsmannen. Det här lå´ter bara för sjukt. Jag också´haft besök av delgivare flera gånger, men de har aldrig klivit in i lägenheten. Jag har varit med om att de ringer på´som galningar ända tills man öppnar. Eller så står de i trapphuset och gömmer sig och dyker på´en när man går ut. Dessa män är tydligen inte anställda av krono-fogden, men du kan ändå´prata med krono-fogden om vilka galningar dom anlitar.
    Men för det första ska du absolut polisanmäla, det här är verkligen kränkande och inget sätt dom ska jobba på.

• Anonym (kränkt)

ANOF> tack och lov att det finns fler galna delgivningsmänn där ute *S*

• ANOF

Anonym (kränkt) skrev 2007-11-27 22:45:15 följande:

ANOF> tack och lov att det finns fler galna delgivningsmänn där ute *S*
    Ja men jag har aldrig varit med om nå´gon som går in i lägenhetn eller huset. Det är långt över gränsen för vad man ska acceptara. Det är brottsligt.
  • mamma33

De ska knacka , visa respetk och visa legitimation på vem de är och varifrån de kommer på uppdrag.

• Camyella

För det första ska dom legitimera sig och uppföra sig hövligt.
    Gör dom inte det ska INGET skrivas på.
    Kontakta KFM omgående när du råkar ut för dylikt beteeende.

Ofta kommer även dessa delgivare från andra inkassoföretag
    Du ska även anmäla till datainspektionen, som sköter tillsynen för inkassoföretag

• Anonym (undrande)

Varför skickar du inte in papprena själv?, då slipper du få honom springande.

• Nicke

Man behöver inte skriva på något. De kan anse att man tagit del av det ändå. :)
    Man måste dock troligen legitimera sig själv också och det behöver man ju inte göra innan tjänstemannen gjort samma sak.

Camyella skrev 2007-11-28 08:03:00 följande:
    För det första ska dom legitimera sig och uppföra sig hövligt.Gör dom inte det ska INGET skrivas på.Kontakta KFM omgående när du råkar ut för dylikt beteeende.Ofta kommer även dessa delgivare från andra inkassoföretagDu ska även anmäla till datainspektionen, som sköter tillsynen för inkassoföretag
  • Anonym (kränkt)

jag har idag varit i kontakt med KF angående denna delgivningsman och dom skulle ta ett snack med honom

men det jag funderar lite på är ju skulle man kunna innan man skirver på detta papper om han nu knallar in i mitt kök vardagsrum eller dylikt
    resa sig upp och ta tag i hans arm och leda honom till rätt plats alltså ute i hallen där han bör stå ?

ja jag låter *ironisk* men det kanske är enda sättet att få honom och förstå att även om han går statens ärende så finns det väll hyfs att tillgå

• Nicke

Om han inte går när du ber honom så har du rätt att använda det våld som krävs för att avlägsna honom från ditt hem.

Anonym (kränkt) skrev 2007-11-28 22:50:41 följande:
    jag har idag varit i kontakt med KF angående denna delgivningsman och dom skulle ta ett snack med honom men det jag funderar lite på är ju skulle man kunna innan man skirver på detta papper om han nu knallar in i mitt kök vardagsrum eller dylikt resa sig upp och ta tag i hans arm och leda honom till rätt plats alltså ute i hallen där han bör stå ?ja jag låter *ironisk* men det kanske är enda sättet att få honom och förstå att även om han går statens ärende så finns det väll hyfs att tillgå
Svar på tråden deligivningsman