• Nicke

deligivningsman

Polisanmäl. Det är helt klart hemfridsbrott vilket är ett allvarligt brott.
    Om kronofogden måste gå in så kommer de tillsammans med polisen om man inte släpper in dem självmant men en delgivningsman lämnar bara breven och ser till att rätt person får dem. Han har INGEN rätt till det du beskriver.

• Nicke

Du har väl sagt till honom att det inte är ok?

• Nicke

De har regler de måste följa också.. som att inte kränka mer än nödvändigt.
    Alltså, bara att de kommer känns ju jobbigt men det ska göras så smidigt som möjligt och obehaget skall begränsas så gott det går. Jag hade aldrig accepterat något sådant. Det är samma med radiotjänst. Folk tror att de har rätt att klampa in eller kika in genom folks fönster men det är också hemfridsbrott och jag skulle inte dra mig för att polisanmäla det.

• Nicke

Kanske. Jag vet inte. Har inte haft någon på besök.
    Skickar man bara in papprerna i tid så kommer de ju inte heller.

Anonym (kränkt) skrev 2007-11-27 22:41:31 följande:
    jag har läst någonstans att dom även kan komma och uppsöka en på jobbet vilket skulle kännas ännu mer kränkandeförut har dom ringt delgivningsmännen och kollat så man är hemma men det är kanske hårdare bud på markande nu ?
  • Nicke

Man behöver inte skriva på något. De kan anse att man tagit del av det ändå. :)
    Man måste dock troligen legitimera sig själv också och det behöver man ju inte göra innan tjänstemannen gjort samma sak.

Camyella skrev 2007-11-28 08:03:00 följande:
    För det första ska dom legitimera sig och uppföra sig hövligt.Gör dom inte det ska INGET skrivas på.Kontakta KFM omgående när du råkar ut för dylikt beteeende.Ofta kommer även dessa delgivare från andra inkassoföretagDu ska även anmäla till datainspektionen, som sköter tillsynen för inkassoföretag
  • Nicke

Om han inte går när du ber honom så har du rätt att använda det våld som krävs för att avlägsna honom från ditt hem.

Anonym (kränkt) skrev 2007-11-28 22:50:41 följande:
    jag har idag varit i kontakt med KF angående denna delgivningsman och dom skulle ta ett snack med honom men det jag funderar lite på är ju skulle man kunna innan man skirver på detta papper om han nu knallar in i mitt kök vardagsrum eller dylikt resa sig upp och ta tag i hans arm och leda honom till rätt plats alltså ute i hallen där han bör stå ?ja jag låter *ironisk* men det kanske är enda sättet att få honom och förstå att även om han går statens ärende så finns det väll hyfs att tillgå
Svar på tråden deligivningsman