• Helena23

Kan man dricka 2,25% alkhol??

Hej jag och mina sytskon små tjafsar lite om hur mycket precent alkhol man kan dricka under gravidetet....dom säger att dom drack alkhol som var 2,25 och att det inte alls skadar barnet på något vis....alla vi syskon har fött några barn jag har aldrig druckit mer än 0,7 procent hur ligger det till egentligen nån som kan ge mig råd???

• Svar på tråden Kan man dricka 2,25% alkhol??
  • Heather KL

Lilaki - har du inte fått den bok från ditt BM om "en glass vin kan väl inte skada, eller?" ?!?! Det står att man ska INTE dricka alkohol, spelar inget roll hur starkt/svagt det är. Skulle du ger din bebis det i en flaska? I didn't think so.....

• vindvilja

Vill bara påpeka att även de helt alkoholfria ölen även innehåller alkohol, Jever fun inehåller 0,05 procent. Så vill ni inte dricka någon alkohol överhuvudtaget så får ni hålla er ifrån det med. Och svagdricka och must...

• nattuggla

alkoholfria vin kan man i alla fall dricka, ja vissa innehåller lite alkohol så att dom får kalla det för alkoholfritt. Men så finns det också de som verkligen är alkoholfria!! Fattar själv inte varför det får kallas för alkoholfritt när det inte egentligen är det...nåja, tycker i alla fall att det är för jäkligt att dricka någon alkohol som helst när ´man är gravid. Tycker att kan man inte hålla sig, så är det nåt som är fel. Det är min åsikt :)

• Lambii

man kan dricka vad man vill. men man ska inte göra det... skulle adlrig ta den risken

• kristinah

Vindvilja - men det är ganska stor skillnad på 2,25% och 0,05%

För att komma upp i en lättöl på 2.25% måste du dricka 45 stycken av de sk alkohofria ölen.
    Och det är stört omöjligt...

efter en 2-3 stycken är man så mätt och har fått mer än nog.

• Bl0mma

Kristinah:

Oh, i vanliga affärer. Kanon vad glad jag blir. den tycker jag om.

Tack för infon. / Kram Susanne

• CK82

Jag förstår inte vitsen med att dricka varesej det är 0,7% eller 2,25%... varför ska man dricka överhuvudtaget???
    Vad r meningen med det...är man gravid är det väl det minsta uppoffringen man kan göra för den lilla bebisen!!!!

//C

• vindvilja

kristinah: Jo, det är klart det är. Men poängen är att om man säger att man inte vill dricka någon alkohol överhuvudtaget och vill vara 100% vit, så kan man inte dricka ens alkoholfritt vin eller öl, eftersom det är alkohol i det. Man tar ju bort själva alkoholen ur de viner och öl som de producerar, och då kan man inte få bort precis allt eftersom det är en del av själva processen med att göra vin eller öl. Min poäng är ju att de här diskussionerna oftast blir rätt så onyanserade och svartvita och oftast ändå inte leder någonstans. Var och en ska göra det som känns rätt för en själv.

Jag läste en artikel förra åreti någon gravidtidnig om de olika förhållningssätten till mat och alkohol och det var rätt nyttig läsning. I holland är det förbjudet att äta råa grönsaker och rå frukt till exempel och i Italiena måste alla äta kött, även vegetarianer annars anser man att man undernär bebisen i magen... På Irland är det en Guinness om dagen och max 6 cigg som gäller... Och vad jag vet så finns det en massa holländare, italienare och Irländare där ute...

• Yiskah

Ja det är så olika regler och uppfattningar om det där. Till och med barnmorskorna säger ju olika. Jag har även en graviditetsbok där det står "Man bör inte dricka alkohol under graviditeten även om det inte är skadligt att ta ett glas vin då och då". Det var ungefär vad min första BM sa också, vilket jag dock måste erkänna kändes underligt.

"En Guinness om dagen och sex cigg" jo jag tackar........Hmmm men kanske till sensommaren. Vad gott det skall bli sen i alla fall när man väl kan dricka igen; ett kallt glas vitt ute på altanen i sensommarvärmen och njuta av solnedgången och nåt gott att äta (nåt som man inte får äta nu), typ surströmming eller nåt.

• DaCiss

Det finns inga forskiningar som är eniga om hur mycket man "KAN" dricka under graviditeten utan att det är skadligt. Det dom är eniga om är att ingen alkohol alls skadar heller inte barnet alls. Så varför chansa och riskera barnets hälsa? Var avhållsam och ha rent gott samvete, desto godare smakar det sedan efteråt!

• Loren

Det finns inte tillräcklig forskning på var gränsen går vad gäller hur mkt/lite alkohol som kan vara skadligt - därför tycker jag det är bättre att låta bli helt och hållet! Man kan alltså egentligen inte säga att ett glas vin då och då går bra, för det vet man inte. Tycker det går lika bra med vatten eller juice för min del!

• yaaniz

varför ens ta risken att dricka nått med alkolhol i..lite eller mycket..
    varför vill man utsätta sin bebis för fylla som den inte kan få bort på samma sätt som oss..
    hur svårt är det att vänta med alkolholen ett tag.

det ända jag saknar e gemnskapen inte alkoholen.
    och nu kan man faktiskt snart gå på en pubb utan att få en massa rök i sej oxå så det e det ju lungt..

kommer INTE dricka nått med alkohol i under graviditeten eller när jag ammar!!

Svar på tråden Kan man dricka 2,25% alkhol??