• Kristall07

komma in på socionom utan Matte A?? panik!

Hej!
    Jag är så låst i min matte hjärna att jag skulle typ kunna betala för att få ett G i matte A! Jag har försökt, men det slutar bara med att jag gråter och blir hel nere. Har en psykologisk spärr helt enkelt, jag vet. Jag vill inte utsätta mig för det igen.

Jag brinner för att arbeta med människor och vill bli socionom. Är det någon som vet om man kan komma in på reel kompetens eller liknande utan Ma A, eller är det kört? Måste jag lägga ner min dröm?

• Svar på tråden komma in på socionom utan Matte A?? panik!
  • korven72

Du måste ha matte A!
    Testa att läsa på folkhögskola - en lite annorlunda pluggform...

• tangerine

Tror tyvärr du måste ha Matte A.. har själv samma problem, dock hade jag en mkt bra kompis som jag kunde fuska "lite" med och fick skriva av henne på endel frågor på nationella så jag fick g.. tack vare henne klarade jag matten i 9:an oxå.. annars var jag ganska duktig i skolan, svenska och egelska hur lätt som helst men matte funkade bara inte.. svettas och känner mig gråtfärdig om någon frågar mig en mattegrej...

Men jag är säker på att det är lättare att läsa in matte på komvux, där får man mer stöd och hjälp och får jobba i sin egentakt mer.. lycka till!

• Pingu32

men är det verkligen helt säkert att du är helt körd? När det gäller att klara G i matte? Jag måste säga att jag hade ungefär samma känsla då jag gick ut gymnasiet med underkänt i matte. Men sedan var jag precis som du tvungen att ha matte C för att kunna läsa vidare och då gick jag kurs på folkuniversitetet och jag måste säga att jag klarade det jättebra. Det är ju inte som när man går i gymnasiet och läraren säger att man är värdelös utan jag fick bra lärare samt jobbade otroligt mycket med detta under 4 månader och fick till slut VG! Jag är jävligt stolt över det även idag måste jag säga. Och om jag klarar VG på matte C så kan du garanterat klara matte A!

• Chiba

Vet precis hur du känner dig. Jag har oxå jättesvårt för matte och eftersom Matte A räknas som grunläggande måste du ha det för att bli behörig.

Jag tog iaf tag i min matte i Augusti och har nu äntligen fått mitt G, det är sååå skönt och jag vet att du oxå kan klara det!

Om du är tillräckligt motiverad och ägnar tid åt matten fixar du det! Jag lovar!!!

Så det är klart att du inte ska lägga ner din dröm,använd den till att bli motiverad och klara matten

lämna ditt bakomflutna framför dig
  • I Love You Three

här är en till som sitter i samma sits. har gjort om matte a 3 ggr o fortfarande inte klarat den:( allt annat har jag vg/mvg i men matten går inte!! 

Vill också bli socionom..

• Chiba

Kan tillägga att jag provat läsa Matte A 3 ggr innan, så denna var 4:e gången.

men med motivation kommer du långt!!

• lantmamman

klarade b-kursen i matte tack vare privatlektioner. sätt upp en lapp på nån teknisk skola, finns säkert någon som vill tjäna extra.
    själv fasar jag för att läsa om matte c. kommer förhoppningsvis antagningsbesked från komvux snart...

• miLLus

Tyvärr är väl matte A en kurs man bara måste ha för att vara behörig till högskolan.
    Har också väldigt svårt med matte men har turen på min sida genom att min mor är fysiker och kan hjälpa mig väldigt mycket.
    Kanske har du någon som kan sätta sig ner med dig och förklara reglerna, kan du reglerna brukar det kännas mycket enklare

• AnnaH
    Kristall07 skrev 2007-11-28 11:20:08 följande:
    Hej!Jag är så låst i min matte hjärna att jag skulle typ kunna betala för att få ett G i matte A! Jag har försökt, men det slutar bara med att jag gråter och blir hel nere. Har en psykologisk spärr helt enkelt, jag vet. Jag vill inte utsätta mig för det igen.Jag brinner för att arbeta med människor och vill bli socionom. Är det någon som vet om man kan komma in på reel kompetens eller liknande utan Ma A, eller är det kört? Måste jag lägga ner min dröm?
    Söka kan du absolut göra även om du inte har full behörighet. Jag saknade Matte B till en universitetsutbildning och kom in. Kravet var att jag inom ett år skulle läst upp matten. Tror det var en överklagan jag skickade in. Risken då det gäller en populär utbildning är ju att du hamnar ganska långt ner på reservlistan. Ring och kolla med studievägledaren på den institution socionomprogrammet ligger under. 
    v.18
  • Kristall07

Tack för all pepping! Jag känner i alla fall att jag inte pallar läsa den, vill inte ha en lärare som försöker förklara för mig för jag vet att jag bara börjar gråta då och det pallar jag inte. Har gått på komvux, men hoppade av. Min man kan hjälpa mig, han är duktig på matte men... gah, jag vet inte.
    Vad tror ni om man skriver ett personligt brev med själ och lämnar in till antagnings nämnden?

• Chiba
    Kristall07 skrev 2007-11-28 12:03:51 följande:
    Tack för all pepping! Jag känner i alla fall att jag inte pallar läsa den, vill inte ha en lärare som försöker förklara för mig för jag vet att jag bara börjar gråta då och det pallar jag inte. Har gått på komvux, men hoppade av. Min man kan hjälpa mig, han är duktig på matte men... gah, jag vet inte. Vad tror ni om man skriver ett personligt brev med själ och lämnar in till antagnings nämnden?
    Så kan du oxå göra. Skriva ansökan om dispens.
Svar på tråden komma in på socionom utan Matte A?? panik!