• Amelié77

Hur stora portioner vid 8 månaders ålder?

Hur stor är en LAGOM portion för en 8 månaders bebis? Det är säkert väldigt individuellt, men UNGEFÄR hur mycket "ska" som äta vid lunch och middag? 8 månaders burkarna med köttpuré är ju jättestora tycker jag! Men Agnes kan nog äta en hel sån ibland och dessutom fruktpuré som efterrätt. Hon väger ganska mycket, 10,4 kg och är 73,5 cm lång.

Hur många mål mat ger ni som har 8 månaders bebisar och ungeför hur mycket per måltid? Ger ni både middag (typ kött + potatis) OCH gröt på kvällen? Tycker det blir så himla mycket mat på kvällen om man ger både och... Vi brukar oftast ge välling istället för gröt just före läggdags.

Hur mycket ersättning dricker era barn per dygn nu?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Mamma till Agnes, född 27 mars 2007 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur stora portioner vid 8 månaders ålder?
  • Champagne

Min dotter äter

Frukost: 1 port gröt
    Mellanmål: lite smörgås eller sempers mellanmål
    Lunch: 1 8-mån burk +1/2 efterrättsburk
    Mellanmål: 1 port gröt
    Kvällsmat: 1 8-mån burk
    Kvällsmål kl 19: 1 port gröt.

• Mickis74

Våra åt såhär:

Morgon: 220 ml välling

Lunch: 8-månadersburk el. hemlagat, grönsaker, vatten

Middag: som lunchen

Kväll: dottern 220 ml välling, sonen 260 ml

Under dagen: frukt, smörgås med nåt pålägg, yoghurt

• Sissis

Vår äter typ lika

ca 7.30 gröt
    ca 10.30 1 burk + efterrätt
    ca 13.30 gröt
    ca 16.30 1 burk + efterrätt
    ca 19.30 gröt

20.00 sover

• appius81

Gröt på morgonen. 2 mål om dagen med burkmat. Hon äter oftast bara en halv stor burk +fruktpuré. Sen är det välling oftat på kvällen. Till mellanmål får hon ibland smögås eller fruktpuré. Hon får ingen ersättning alls längre

♥ (¯`°?.¸ ♥Olivia mars 2007 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lily38

Jag ger min son på 8.5 månader så här:

ca tider
    6:00 230 ml ersättning
    10:00 1-1,5 port fullkornsgröt
    14:00 1 burk hipp 6 månaders
    18:00 1-1,5 port fullkornsgröt
    19:30 200 ml välling

Ibland äter han fruktpuré emellan men brukar inte vara så glad i det...han brukar få lite rån med smör på o pilla med när vi fikar det gillar han.

• temple of love

Det är nog som sagt mycket individuellt. När neo var 8 mån var han nästan exakt lika stor som din tjej och han åt ungefär så här:

ca 07,00 välling 220ml
    ca 08,30 en portion gröt
    ca 11,30 en 8mån burk el motsvarande mängd hemlagat (dvs så mycket som får plats i en tom burk)
    ca 14,30 mellanmål ibland youghurt m havregryn och frukt, ibland macka ibland gröt ibland välling
    ca 17,30 samma som lunch
    ca 19,30 välling 220ml

• Amelié77

temple of love - Agnes äter ungefär likadant! 6 mål per dag blir det. Hon börjar vakna redan vid 5, halv 6 så då ger jag välling runt 6-tiden. Sover till 7, äter gröt vid 9.

Sen undrar jag en sak... Jag bor i Finland och här rekommenderas att man ger ersättning ända upp till 1 års ålder då de kan börja med vanlig mjölk. Men jag har förstått att rekommendationen inte är likadan i Sverige. Jag måste säga att jag tycker det är konstigt att så små barn plötsligt ska vara helt utan "mjölk". Det blir ju liksom ett glapp där mellan avslutad amning och fram tills man får börja med vanlig mjölk. Barnen behöver ju massor av kalcium så jag förstår inte riktigt att ni i Sverige inte rekommenderas ge ersättning?!?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Mamma till Agnes, född 27 mars 2007 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Linda med 4

Min tjej äter oftast upp en burk mat till 8 mån. + ca tredjedels fruktpuré... å hon väger 9,2 å e 69 lång...så de beror väl åxå på hur ofta de äter va de orkar..

• Linda med 4

...Men å andra sidan så äter hon bara EN burk mitt på dan..känns inte som de behöver den energin på kvällen... då hon får gröt eller välling...

• Chaplin

Här äts det gröt 2 ggr om dagen och 2 st 8-månaders burkar eller motsvarande om dagen

Därtill frukt eller fruktpuré som mellanmål, någon smörgås.
    Han ammas, så han får ingen ersättning.

• Lode

Förlåt Ts men jag skulle vilja fråga en fråga här om det går bra :)
    Ni som ger era bebisar smörgås ser att många ev er gör det , vilet slags bröd använder ni då? Jag har otroliga nojor att hon ska sätta i halsen så jag vågar knappt men jag förstår ju oxå samtidigt att jag hämmar henne men hur gör ni ,,,,dettta gäller såklart allt som har med mat att göra , nu är hon ju fortfarande bara 7 månader så vi har inte börjat med 8 mån burkarna men jag tycker det är så stora bitar i det.
    Tacksam om ni vill svara ,,,,

• Chaplin

De hanterar det där med bitar väldigt bra. Jag är också lite nojig av mig, men de behöver verkligen mat med bitar, bland annat för språkutvecklingens skull.

Bitar ska man gärna ge när de fått tänder, så man ska inte stirra sig blind på att det står 8 månader på burkarna. Min son är 8 månader i nästa vecka och har ätit dessa burkar i snart 2 månader.

• Lode

åh ,,okej min dotter har inte en tand i sikte så då kan jag kanske pusta ut ett tag till :)
    Tack för svar

• appius81

Min dotter har inga tänder alls och har gett 8 månader mat men bitarna spottar hon ut så här är det 6 månaders mat som gäller ett tag till. Däremot har hon inga problem med smörgås i lagom stora bitar. Har gett både grovt och vitt bröd

♥ (¯`°?.¸ ♥Olivia mars 2007 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Linda med 4

Nova äter 8 mån. mat...å hon har inga tänder än..de tuggar ju ändå inte maten med framtänderna ju...de e ju tuggrörelserna som ska igång..men visst ibland får ja mosa till bitarna lite men hon tuggar så bra med det hon har.. . å smörgås äter hon med...sånt där vitt formbröd...med smöra, leverpastej eller mjukost...måste ju se till så hon inte tar för stora tuggor bara!

• temple of love

miss goldie: kalcium får han genom youhurt, smör, ost och vällingen såklart. I sverige (iaf mitt bvc, kan ju skilja så otroligt mycket) säger som att mjölkrekommendationera är som dom är för att det är så viktigt att dom tar upp allt järn i maten och kalcium hindrar kroppen från att ta upp maximalt med järn. Av samma rekommendation (dom behöver järn) rekommenderar dom också köpegröt före hemlagad gröt till små barn för att dom är berikade med järn bla. Riktigt konstigt att barn i sverige och finland är så olika

lode: började med smörgås vid 6mån ungefär, tog det vui ahde hemma, just då ett hembakt bröd bredde på smör och pastej och skar upp i lagom små fyrkanter. Nu tar han tuggor själv. Var också jättenojig om att han skulle sätta i halsen men nån gång måste dom ju äta bitar resonerade jag så det är ju bara att tuta och köra under uppsikt. Nu äter han äppelklyftor, gnagar hel morot etc...

• Lode

oj oj ..vad impad jag blir det är bara å bita ihop och skaffa sig lite mod :) ,,,,tack för att jag fick störa lite.

• Amelié77

Jag har inte heller vågat ge smörgås ännu. Mat med bitar äter hon hur bra som helst så man kanske borde börja med bröd också.

Svar på tråden Hur stora portioner vid 8 månaders ålder?