• Nufsan

MJÖLKFRI mat... Hjälp mig,..

Hej,

Har varit med min dotter till läkaren och de har sagt åt mig att jag måste äta mjölkfri mat.

Jag är helt lost och vet inte vad jag får äta. Laktosfri mat är det samma som mjölkfri?!?!

Har ni tips och ideer på vad jag kan äta och hur jag lagar mat där det t ex ska vara grädde i?!

Jag är livrädd att jag slutar å äta och mjölken sinar för att jag inte få i mig ngt eller tillräckligt!

♥ღ♥Äntligen är vår älskade dotter här♥ღ♥
  • Svar på tråden MJÖLKFRI mat... Hjälp mig,..
  • Xavant

Laktosfritt är inte mjölkfritt. Istället för mjölk kan man använda sojamjölk eller havremjölk och så finns mjölkfria alternativ till crème fraiche, smör, grädde, m.m. (vanligt med soja t.ex.) Det brukar finnas en speciell mjölkfri hylla i mejeriavdelningen i affären. Maten blir inte äckligare. Tycker inte jag i alla fall. Sen gäller det ju att undvika mjölkchoklad också, hemskt jobbigt för min del... Tofuglass finns om du blir sugen på det. Låter lite jobbigt kanske, men man vänjer sig nog. Lycka till!

• ellie2

Hej!
    Tråkigt att du inte fått någon riktig info om detta. Det finns två olika typer av intoleranser. En är mot laktos och då räcker det att byta vanliga mejeriprodukter mot laktosfria.
    Den är andra är mot komjölksprotein och då måste man helt undvika alla livsmedel som innehåller komjölksprotein. Handlar det om det sistnämda är det jätteviktigt att du får hjälp av en dietist så att du får i det det du ska och att du vet exakt vad det är du ska undvika.
    Tycker att du ska kontakta din läkare igen och be att få mer ingångsvärden så att du vet hur du ska göra. Be också att få en tid med en dietist om du känner dig minsta osäker.
    Glöm inte att du ska må bra!!
    Lycka till!

• Nufsan

Det låter mer än jobbigt! Känns som jag helt plötsligt inte får äta ngt!

Skulle äta lax idag med lätt majonnäs, men den gick inte att äta...

En helt ny värld har öppnats för mig eller stängts

Såg att Kung Markatta har en choklad som ska vara mjölkfri! Men vet inte vart man hittar den!
    Har du mer tips så tar jag gärna emot..  T ex kan man äta falukorv, grillkorv?!

• Enterprise

Om du ska äta helt mjölkfritt måste du se till att maten inte innehållet laktos (mjölksocker) eller mjölkprotein. Ofta börjar man med att ta bort båda, för att sedan lägga till den ena för att se vad som händer och sedan den andra - du förstår vad jag menar...

Helt mjölkfria produkter har till exempel Valio i sitt sortiment. Det finns även många sojaprodukter som är mjölkfria, samt produkter med havre och ris (tex mjölk och yogurt). Kolla i en stor, välsorterad butik, typ Willys, Coop Forum, Hemköp eller ICA Kvantum/Maxi.

Jag tycker att du ska be att få träffa en dietist för att få råd om detta. Det finns otroligt mycket dold mjölk (laktos och/eller protein) i maten. Ett exempel är frysta köttbullar som ofta innehåller mjölk!

Vår dotter skulle äta mjölkfritt under en period och vi fick med oss ett par jättebra broschyrer från BVC. Fråga där om de har någon information.

Men, kom ihåg att alltid läsa på innehållsförteckningen. Det händer att en produkt som tidigare inte innehållit mjölk, helt plötsligt gör det!

• chicko

Apropå majonäs så tror jag faktiskt att vanlig majonäs som inte är lättmajonäs eller fettfri majonäs inte innehåller mjölk. Har kompisar som är allergiska och jag har för mig att de har sagt det.

• Nufsan

Tusen tack för era svar!

Vi ska äta helt mjölkfri kost! Våran dotter är full i utslag och hon kräks och skriker sig hes.. Så detta är ett steg i "utredningen" på vad som kan vara för fel!

Vi har fått medicin Lanzo som vi också ska ge henne!

Jag bad om information, men läkaren hittade inget och jag känner själv att det var dåligt!

Risken finns ju att jag ist skiter i att äta och då vet jag att mjölken kommer att sina ganska snabbt!

Ska ringa BVC imorgon och fråga om jag kan få ngn broschyr av dom för dom borde väl ha det tycker jag!

• ellie2

Förstår att du gärna vill amma din dotter men tänk på att det inte får bli till vilket pris som helst. Jag gjorde ett tappert försök med helt mjölkfri kost samtidigt som vi låg inlagda på sjukhus med vår son. (han fick då sin epilepsidiagnos)Samtidigt skulle vi prova om han mådde dåligt av maten. Slutade efter en vecka eftersom det bara blev för mycket... Det finns ersättning (Nutramigen)som funkar bra.

Säger nu inte att du ska ge upp amningen utan vill bara att du ska veta att det finns alternativ om det blir för jobbigt.

• Nufsan
    ellie2 skrev 2007-11-28 17:47:28 följande:
    Förstår att du gärna vill amma din dotter men tänk på att det inte får bli till vilket pris som helst. Jag gjorde ett tappert försök med helt mjölkfri kost samtidigt som vi låg inlagda på sjukhus med vår son. (han fick då sin epilepsidiagnos)Samtidigt skulle vi prova om han mådde dåligt av maten. Slutade efter en vecka eftersom det bara blev för mycket... Det finns ersättning (Nutramigen)som funkar bra. Säger nu inte att du ska ge upp amningen utan vill bara att du ska veta att det finns alternativ om det blir för jobbigt.
    tanken har slagit mig och är det så att det är mjölkallergi så lär det ju visa sig inom ett par veckor... då får jag göra ett ställningstagande huruvida jag ska fortsätta eller inte.

Känns oerhört jobbigt med tanke på att resten av familjen inte är allergiska.

Någon som vet om hot dogs och falukorv innehåller mjölk?!
  • caffe latte

Hot dogs och ICA´s grillkorv brukar inte innehålla mjölkprotein men läs alltid på innehållsförteckninen. Scan har några korvar som är mjölkproteinfria. I mejerihyllan finns en produkt som heter imat, den är jättebra att använda till såser etc. När du ska steka kan du antingen använda olja eller milda culinesse, den sistnämnda kan du även baka med.
    När det gäller godsaker så finns det faktiskt en hel del godis som du kan äta, fruxo, zoo, skumtomtar, tutti frutti etc. Det finns även en hel del kakor som du kan äta och delicatos chokladbollar (ej den sockerfria) går också bra. Tänk bara på att alltid läsa innehållsförteckningen innan. Jag fick en jättebra lista över produkter som jag skulle undvika (vassle, skummjölk...). Be att få en sådan samt en träff med dietist.
    Till en början kändes det urjobbigt för oss att byta till mjölkproteinfri kost men efter ett tag har man lärt sig att hitta bra och rätt produkter och nu är det inget problem. Både du och ditt barn kommer att kunna äta jättegod mat och gott fikabröd :)

• ruby84

hej här är det en som är mjölkaleriker fråga mig så ska jag försöka svara!!!
    finns altenativ till allt =)

Svar på tråden MJÖLKFRI mat... Hjälp mig,..