• cid

löneförhandling

Håller just nu på med löneförhandling.
    Har 'fått' ett jobb som utannonserades som specialpedagog, jag är socialpedagog och tjänsten kommer vara ett lärarvikariat. De frågade vad jag hade för tankar runt lön. Jag sa 23´ men att det självklart var förhandlingsbart.
    Dick ett bud på 20 500:- och då hade, enligt rektorn som inte är lönesättare, tydligen slagits för min lön. Säger han.
    Ska jag godta? Eller ska jag försöka öka?
    Funderar på om man ska säga 21´och omförhandling om vikariatet blir förlängt.

• Svar på tråden löneförhandling
  • Chaplin

Du ska inte anta det budet tycker jag! Tycker du ska säga 21.500 eller 22.000 och se vad de säger då.

• ulle77

Det är ju jättelite!

Det fick jag efter 1 års erfarenhet som vanlig lärare och det var här nere i Skåne (om än ej i Malmö)där det inte är brist på lärare.

Tycker att du borde få 23 000 som du begärde, vad säger facket?

• ulle77

Eller vänta, läste för fort, läste specialpedagog.

Vad är en socialpedagog?

• cid

hmm...jag vet inte. Har riktigt taskiga löner här, en lärare har tydligen ingångslön på runt 17,900:-

• cid

Socialpedagogsutbildningen är i princip samma som socionom, men vi är mer inriktade på arbete ute på fältet med människor...

• Catti41

Man kan ju alltid säga nej. Eller förhandla om andra saker som kompenserar den låga lönen, t ex fler semesterdagar, en utbildningspeng, bredband hemma eller vad som helst.

• Doriath

Det beror väl helt på. Vad ligger snittet på? Har du rätt kompetens för yrket? Är du med i något fack som du kan få hjälp av i lönefrågor? Har du någon erfarenhet?

• Doriath

cid, det låter väldigt lågt. Jag är själv lärare och enligt lärarförbundets statistik ligger lönen för en person 25-25 år på 20-25000 (spec.ped). Ingångslönen räknas då mellan den 5-30 percentilen vilket ger i det här fallet mellan 20-22000kr/månad. Det är rikssnittet, sen kan man ju kolla per kommun också.

• Doriath

öh, 25-35 ska det väl va...

• R Mutt

Det låter klågt för att vara en ingångslön för sppecialpedagog men jag antar att du räknas som obehörig. Specialpedagog är en betyldig längre utbildning än socialpedagog...så att du inte får samma ingångslön som en specialpedagog är självklart.

Om det är i en storstad är det lågt, men om det är i en småstad och du inte har tidigare arbetslivserfarenhet är det inte orimligt lågt tycker jag. Försök se om du kan klämma upp det någon tusenalpp i alla fall.

• R Mutt

Doriath: den där statistiken baseras enbart på behöriga med rätt utbildningså det blir ju lite missvisande i det här fallet.

• Doriath

R Mutt: ja det är klart att man inte får samma lön om man inte har rätt behörighet. Jag har ingen aning om vad socialpedagog är för något. har aldrig hört den benämningen förut
    Kan vara bra att ha i åtanke vad en utbildad skulle få i vilket fall.

• Doriath

R Mutt: ja det är klart att man inte får samma lön om man inte har rätt behörighet. Jag har ingen aning om vad socialpedagog är för något. har aldrig hört den benämningen förut
    Kan vara bra att ha i åtanke vad en utbildad skulle få i vilket fall.

• R Mutt

En specialpedagog har en full lärarutbildning i botten + minst 3 års arbetslivserfarenhet + tre terminer specialpedagogik som påbyggnad. Det är alltså en riiiktigt lång utbildning och alla nyexade specialpedagoger har arbetslivserfarenhet sedan tidigare. Det förklarar de relativt höga ingpngslönerna.

I det här fallet är det rimligare att jämföra med ingångslönen för lärare i kommunen, de har en lika lång utbildning som en socialpedagog.

Svar på tråden löneförhandling