• Anonym

Varför vill mamma ha en fullmakt av oss?

Pappa har gått bort och bouppteckningen ska snart vara,då vill mamma ha en fullmakt av oss syskon,hon vill inte ha oss med på bouppteckningen.
    Varför det? Och kan hon lura oss på arv(jag vet att man har rätt till sin laglott) som efterarvingar om vi skriver på den fullmakten?
    Och är en fullmakt samma sak som ett kallelsebevis?
    För nåt kallesebevis har vi inte fått och sen
    undrar jag om vi syskon ska godkänna, eller inte,
    bouppteckningen när den är klar eller är det bara Skatteverket som gör det?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Varför vill mamma ha en fullmakt av oss?
  • Marco och Mathias mamma

När min pappa dog så fick mamma en fullmakt från min syster som inte kunde närvara vid bouppteckningen, min bror och jag var dock med. Så om du kan närvara finns det ingen anledning till fullmakt.

• Anonym

Mamma vill inte ha oss syskon med, det är därför jag undrar vad mamma kan göra då hon vill ha fullmakt av oss istället för att vi får vara med vid bouppteckningen?
    Kan hon på nåt vis lura oss som efterarvingar?

• Octobers

Om mamma har en fullmakt så har ni gett henne ert godkännande på att ni accepterar vad hon väljer att göra. Det betyder oxå att ni inte har rätt att säga ifrån i efterhand eftersom ni godkänt bouppteckningen redan. Har ni möjlighet att vara med utan förmycket krångel dvs långa resvägar, ta ledigt från jobb osv så skulle jag rekommendera det och ifrågasätt varför hon inte vill ha er med.

• Anonym (fråga)

Han kanske vill vara säker på att ni inte tänker kräva en massa arv nu. Hon kanske vill leva förädigt sitt eget liv först och sedan dela arvet mellan er när hon också är borta.

Varför inte fråga henne?? Vi kan omöjligt veta hennes baktankar...

• fruis

Vill ni vara med så får ni ju säga det. Det kan ju finnas en mängd skäl till att er mamma inte vill ha er med men i slutändan är det ju ni som bestämmer.

Det jag funderar på är om det finns saker som kommer fram vid bouppteckningen som hon inte vill att ni ska få reda på. Ett för er okänt utomäktenskapligt barn kanske?

• ims67

Om den ena föräldren avlider så sitter väl den kvarvarande föräldren i orubbat bo.Man har alltså ingen laglig rätt att få ut något arv innan bägge är avlidna.
    Anonym (fråga) skrev 2007-11-29 07:47:30 följande:

Han kanske vill vara säker på att ni inte tänker kräva en massa arv nu. Hon kanske vill leva förädigt sitt eget liv först och sedan dela arvet mellan er när hon också är borta.Varför inte fråga henne?? Vi kan omöjligt veta hennes baktankar...
  • Marco och Mathias mamma

I bouppteckningen tas ju även din mammas tillgångar med om jag inte missminner mig. Det kan ju vara så att hon inte vill veta hur mycket/lite pengar och tillgångar hon har. Men om ni vill vara med så kan er mamma inte neka er.

• annbom

Om inte er mamma vill att ni ska vara med så är det troligt att ni har ett halvsyskon på pappas sida eller så vill hon inte att ni ska veta hur mycket pengar som de har. Är de gifta får ni inte ut något utan får vänta tills mamma också har dött. Jag tycker att ni ska fråga er mamma varför och sedan om det framkommer att ni har ett halvsyskon så tycker jag att ni ska ge fullmakten. Annar så tycker jag att ni ska gå så ni får veta varför hon inte vill att ni ska komma.

• Utlandssvensk

Om jag vore du sâ skulle jag ställa frâgan till en advokat (tror inte du behöver betala om du bara vill ha ett snabbt svar pâ en sân enkel frâga).

• Anonym (finland)

min mans mamma ville inte heller ha med sina två barn till bouppteckningen efter mannen. en stor egendom med lite kontanter, dvs. stor skatt för barnen men inga pengar att betala skatterna för då de inte får ut nåt arv. Men de kan kräva bodelning här, o de därför tror jag inte svärmor ville ha med dem för att hon i vårt fall vet att situationen här är så att boet borde skiftas för att de ska funka ekonomikst för barnen.
    vet inte hur de är i sverige? där finns väl ingen arvskatt mera. här får man skatt att betala genast, men arvet typ kan komma om 20 år.

• annbom

Det är inte så här i sverige. Tidigare hade vi arvsskatt, men bara i samband med att man fick arvet. Här ärver ju den efterlevande maken med fri förfoganderätt om det inte finns några särkullbarn också.

Anonym (finland) skrev 2007-11-29 19:49:36 följande:

min mans mamma ville inte heller ha med sina två barn till bouppteckningen efter mannen. en stor egendom med lite kontanter, dvs. stor skatt för barnen men inga pengar att betala skatterna för då de inte får ut nåt arv. Men de kan kräva bodelning här, o de därför tror jag inte svärmor ville ha med dem för att hon i vårt fall vet att situationen här är så att boet borde skiftas för att de ska funka ekonomikst för barnen.vet inte hur de är i sverige? där finns väl ingen arvskatt mera. här får man skatt att betala genast, men arvet typ kan komma om 20 år.
  • Anonym (Nyfiken)

Hur gick det sedan med bouppteckningen ? Var ni med och fick ni reda på varför hon inte ville ha med er ?

Svar på tråden Varför vill mamma ha en fullmakt av oss?