• J o E

Lunginflammation - finns det någon läkare på forumet?

Var hos läkaren i morse, mest för att Siri, 7 mån, har hostat i en månad, Storasyster - 3,5 år följde med. Elsa har också haft en otäck hosta ett par veckor, men har varit pigg, glad och feberfri. Doktorn hörde hostan och ville lyssna på hennes lungor också. Efter det så skickade hon oss för att göra snabbsänka på båda barnen. Sänkorna var normala, men läkaren sa att Elsa hade lunginflammation! Hon skrev ut penicillin och hostmedicin till Elsa och hostmedicin till Siri.

Till saken hör att läkaren var väldigt fåordig. Hon bara lyssnade på lungor och hjärta, skickade oss till provtagning utan att säga vad hon hört, när hon fick provsvaren sa hon bara vilka mediciner hon skrev ut och jag fick själv fråga vad det egentligen var som var fel. När jag frågade hur hon kunde veta att Elsa hade lunginflammation när sänkan var normal så svarade hon surt "det hör jag ju när jag lyssnar på henne!"

Alltså, hon har säkert rätt, men eftersom hon inte förklarade något så är jag ändå lite undrande.....Finns det någon allmänläkare här som kan säga om detta låter normalt?

• Svar på tråden Lunginflammation - finns det någon läkare på forumet?
  • Majsan70

Jag är visserligen ingen läkare, men kan ändå kanske få inflika ett par ord. *S*

Mina barn har haft upprepade lunginflammationer. Både bakteriella o såna som varit orsakade av annat. Man kan höra på lungorna att de "sörplar" på ett speciellt sätt när man lyssnar.
    Ibland visar CRP ingenting o ibland kommer höjningen efter ett tag.

Detta är nu bara en ren erfarenhet av de lunginflammationer mina barn har haft.

• Triple Trouble

jag själv hade lunginflammation för nån vecka sen, då var sänkan skyhög med lungorna lät bra, men han sa att eftersom jag hade hostat i 5 veckor så var det lunginfl i allafall. ett säkert tecken borde vara feber, har hon det? kan ju annars vara virus och då hjälper inte pencillinet väl...

• Anna i Hult

Det kan rossla rejält på lungorna av slem och låta hemskt, men är det en bakteriell lunginflammation så är snabbsänkan ( CRP) alltid förhöjd. Det finns tillfällen då det inte är så, men då har barnet andra sjukdomar samtidigt ( läs cancer). Man kan också röntga lungorna för diagnos. Kanske ville läkaren vara på säkra sidan, och skrev ut pc? Inte hjälper pc om det inte är bakterier, men kanske trodde hon att du skulle bli nöjd?.

• Chax

Min minste har haft ganska många lunginflammationer. Då har snabbsänkan varit hög och dom har röntgat honom. Aldrig att dom bara har lyssnat på lungorna och konstaterat. Nu är jag ingen läkare, jag är inte sjukvårdskunnig alls förresten, så det kan kanske räcka så som din läkare gjort.

• J o E

Tack för svar! Det kändes bara så konstigt när hon knappt gav någon information utan bara skrev u penicillin utan att ens berätta för mig varför hon gjorde det.....fick ju som sag själv fråga för att få veta vad det var som var fel.

Ok, så sänkan är alltid hög om det är bakteriell inflammation, vad finns det annars för inflammationer?

Det är ju inte farligt att ta penicillin, men det känns ju onödigt om man bara gör det för säkerhets skull. Och JAG hade ju verkligen inte tjatat om nån medicin till Elsa! Jag var ju där för att lillasyster varit dålig...

• J o E

Är det nån som har erfarenhet av lunginflammation utan feber? För feber har hon ju inte haft alls

• Majsan70

J o E skrev 2007-11-29 10:46:30 följande:

Är det nån som har erfarenhet av lunginflammation utan feber? För feber har hon ju inte haft alls
    Japp även det har mina barn haft. De har vart tungandade o hostat istället.

Har man inte hög sänka så har det kanske inte hunnit bli bakteriellt ännu, men man får för säkerhets skull etersom lungorna redan är påverkade.

Kan du inte ringa tillbaka o be om mer info. Det är du berättigad till. Jag förstår om du känner dig frustrerad med de "svaren" du fick.
  • vanilla

J o E skrev 2007-11-29 10:44:46 följande:

Ok, så sänkan är alltid hög om det är bakteriell inflammation, vad finns det annars för inflammationer?
    Inflammationer orsakas väl antingen av virus eller bakterier? Det förstnämnda rår inte antibiotika på.
  • Majsan70

Kemisk lunginflammation finn soxå. Fås av främmande föremål i lungorna eller om man har slemmat igen för mycket utan åtgärd. ( läkares förklaring till mig vid ett tillfälle)

• J o E

Tack så mycket för svar! Det känns lite bättre nu. HOn hostar ju verkligen mycket, framförallt på natten eller när hon springer och hoppar. Bara det att hon varit så glad och pigg så vi har tänkt att det bara är vanlig förkylningshosta. Nu får hon penicillin och så får vi se om det blir bättre. Tror at jag går tillbaks efter kuren så att de får lyssna igen

• Triple Trouble
    J o E skrev 2007-11-29 11:37:20 följande:
    Tack så mycket för svar! Det känns lite bättre nu. HOn hostar ju verkligen mycket, framförallt på natten eller när hon springer och hoppar. Bara det att hon varit så glad och pigg så vi har tänkt att det bara är vanlig förkylningshosta. Nu får hon penicillin och så får vi se om det blir bättre. Tror at jag går tillbaks efter kuren så att de får lyssna igen
    det kanske är på väg att bli bakteriellt, jag hostade i fyra veckor som en döende rökare och sänkan var bra, sen en vecka senare slog det till och sänkan var uppe i 140 och hög feber. Hoppas hon blir frisk nu!
  • LaFontaine

När jag hade lunginflammation sist hade jag ingen feber. Jag hade hostat flera veckor, var trött och sliten, men inte helt förstörd, men var tungandad och hemskt irriterad i luftrören. Läkaren lyssnade bara på mina lungor, hörde att det rosslade och tjöt och skrev ut penicillin. Hade jag väntat lite till hade jag kunnat få en rejäl variant sa läkaren som också berömde mig för att jag gått i tid.

• J o E

iseika: tack för det, nu känns det bättre men synd om dig som hade lunginflammation!

• LaFontaine

J o E skrev 2007-11-29 21:41:52 följande:

iseika: tack för det, nu känns det bättre men synd om dig som hade lunginflammation!
    Jag är också helt emot att ta antibiotika i tid och otid, men ibland får man nästan bita i det sura äpplet och när det gäller den här typen ev sjukdomar (min mamma var sjukskriven i tre veckor när hon hade det sist) kan man nog ta det säkra före det osäkra. En kur mer eller mindre gör nog ingen större skada för kroppen.

Jotack, det var piss att ha det, men det gick ju över
  • annin

Mina tvillingar hade lunginflammation när de var 2 år och 6 mån orsakade av myckoplasma. De hade inte specielt mycket feber utan otäck hosta, mest på nätterna och allmänt dåliga. Denna typ av lunginflammation kallas ofta för kall luninflammation, eftersom den inte ger någon "riktig" feber. Myckoplasma kan ta lång tid innan man blir bra ifrån om man inte får rätt behandling. Jag tycker att du borde be att få kolla så att dina barn inte har myckoplasma.

Svar på tråden Lunginflammation - finns det någon läkare på forumet?