• tezz840

Västtrafik, pendeltåg..

Jag bor i Floda och tänkte ta mig en liten tur in till Göteborg med barnvagnen, tänkte höra om det är någon som vet om det kostar någonting för barnvagnen på pendeltåget?? Det kostar ju ingenting på spårvagnar eller bussar..
    Är det smidigt att åka pendeln med barnvagn??

• Svar på tråden Västtrafik, pendeltåg..
  • K med lilla E

Hej, det går bra att åka pendeln med barnvagn det har jag gjort flera gånger. Gott om plats om man inte åker i rusningen förstås.

Det kostar inget med barn/barnvagn. Gratis för barn t o m 30 juni det år de fyller 6. Står det på Västtrafiks hemsida.

• Tainted

pendeln är ju mkt smidigare än typ spårvagn.. sitter det några där som barnvagnen skastå så får du helt enkelt be dom sätta sig nån annan stans

• tezz840
    Tainted skrev 2007-11-29 12:02:26 följande:
    pendeln är ju mkt smidigare än typ spårvagn.. sitter det några där som barnvagnen skastå så får du helt enkelt be dom sätta sig nån annan stans
    ok, så man behöver inte stå vid dörrarna då??
  • Blå Flygare

Det finns en vagn med barnvagnssymbol på, annars går det även bra att stå vid dörrarna.

Krångligt dock att ta sig på tåget, bra att be någon hjälpa lyfta vagnen redan när man står på perrongen för man fixar det inte själv utan risk att man välter ut ungen. Så jag håller inte med om att det är smidigare än spårvagn. Jo, smidigare än de gamla pensionsklara vagnarna, men inte de vanliga låga.

• Tainted

ne det finns en vagn som är anpassad för barnvagnar har jag för mig.. har bara åkt ett par gånger och det var ett tag sen, när jag köpte biljetten på stationen så sa dom vilken vagn jag skulle hoppa in i, där var det glesare mellan sätena och man fick alltså gott om plats för barnvagnen. är väl samma vagn som för rullstolsbundna kan jag tänka mig. fråga konduktören om du ska köpa biljett på tåget

• tezz840
    Blå Flygare skrev 2007-11-29 12:12:57 följande:
    Det finns en vagn med barnvagnssymbol på, annars går det även bra att stå vid dörrarna.Krångligt dock att ta sig på tåget, bra att be någon hjälpa lyfta vagnen redan när man står på perrongen för man fixar det inte själv utan risk att man välter ut ungen. Så jag håller inte med om att det är smidigare än spårvagn. Jo, smidigare än de gamla pensionsklara vagnarna, men inte de vanliga låga.
    men det är väl inga trappor upp in i tåget? eller ett är det väl vad jag har sett.. går det inte att köra upp bara?
  • Blå Flygare

tezz: Här är det trappa upp jämt, och ett jättekliv till första trappsteget. Men det kanske det inte är på alla sträckor. Åker kba-pändeln.

Svar på tråden Västtrafik, pendeltåg..