• tamate

köpa från usa

Tjingeling  någon som handlat från usa? Jag funderar på att beställa några saker från usa och så är det en sak jag är sugen på e-bay men jag drar mig för jag har hört att det är ptroligt dyrt att skicka från usa.
    Någon som har efarenhet att dela med sig, är det jätte dyrt? finns det fortfarande kvar att man kan välja melln båt eller flyg för när jag bodde där skickade jag med båt då det blev mer än hälften så billigt. men det var 10 år sedan =/

- det som inte dödar härdar!
  • Svar på tråden köpa från usa
  • Idris

ja jag skulle me vilja veta. är lite sugen på att shoppa från amazon

• Triple Trouble

jag har beställt allt från kläder till vagn, över 60 saker från ebay i usa. oftast är det inte så dyrt. Tar man den långsammaste shippingen är det billigare än att skick inom sverige. Vad skall du beställa?

• tamate
    Another baby maybe skrev 2007-11-30 20:41:06 följande:
    jag har beställt allt från kläder till vagn, över 60 saker från ebay i usa. oftast är det inte så dyrt. Tar man den långsammaste shippingen är det billigare än att skick inom sverige. Vad skall du beställa?
    det är några tupperwaregrytor som jag vill ha och så samlar jag på Lady Lovelylocks och dom är vanligare i Usa än här =)
  • Triple Trouble

det borde inte bli så dyrt, men kolla vilken shippingmethod de använder sig av, vissa skickar inte med vanlig us-mail utan använder annan postgång med försäkring, då kan det bli lite dyrare. Sen finns det även de som skickar paket som kommer till sverige på 1-2 dagar, det är dyrare. Att skicka ett par babyplagg från usa brukar kosta allt mellan 5-11 usd.

• Triple Trouble

det går att välja extra långsam frakt, då går det via båt, då tar paketen upp till 8 veckor, jag har testat det. En rolig säljare skrev "are they rowing the packages over to Sweden" ??

ja man kan ju undra, vad sjutton gör paketen på havet i 8 veckor...

• tamate
    Another baby maybe skrev 2007-11-30 21:27:57 följande:
    det går att välja extra långsam frakt, då går det via båt, då tar paketen upp till 8 veckor, jag har testat det. En rolig säljare skrev "are they rowing the packages over to Sweden" ??ja man kan ju undra, vad sjutton gör paketen på havet i 8 veckor...
    ha ha, det måste vara den metoden som jag använde när jag skickarde hem alla grejer jag köpt. man hann glömma så det var som julafton =)
  • TereseA

jag köper ofta på ebay..kolla bara så att de fraktar Worldwide,står under där budet är..
    Jag har bara köpt saker från företag så det har aldrig varit nåt problem för mig..
    Jag hade varir lite försiktig med att köpa från privatpersoner,större risk att bli lurad..
    Längst ner på sidan står oftast vad frakten kostar,bara att trycka fram sitt land,gör det inte det så maila innan o hör..
    Det är ofta frakten är upp mot 26 dollar..
    När jag har köpt saker har det aldrig tagit mer än en veckas frakt..

Nåt som jag kan rekommendera dig är att regristrera dig på Paypal,är ett betalsätt..Där har du oxå betalningsgaranti..Är jättelätt o smidigt att betala..

Kika oxå på säljarens omdömen....

Fråga gärna om du undrar nåt..

• Triple Trouble
    TereseA skrev 2007-12-01 17:40:36 följande:
    jag köper ofta på ebay..kolla bara så att de fraktar Worldwide,står under där budet är..Jag har bara köpt saker från företag så det har aldrig varit nåt problem för mig..Jag hade varir lite försiktig med att köpa från privatpersoner,större risk att bli lurad..Längst ner på sidan står oftast vad frakten kostar,bara att trycka fram sitt land,gör det inte det så maila innan o hör..Det är ofta frakten är upp mot 26 dollar..När jag har köpt saker har det aldrig tagit mer än en veckas frakt..Nåt som jag kan rekommendera dig är att regristrera dig på Paypal,är ett betalsätt..Där har du oxå betalningsgaranti..Är jättelätt o smidigt att betala..Kika oxå på säljarens omdömen....Fråga gärna om du undrar nåt..
    de flesta shippar worldwide, jag brukar maila och fråga även om det inte står i beskrivningen, de flesta säger ja. De priserna som kommer upp på ebays calculator går alltid (oftast) att få ner en hel del, de räknar oftast det dyraste sättet. mailar man och frågar så brukar man få ner priset. Kan man vänta ett par dagar på leverans så det blir mellan 3-5 dagar istället för 1-3 så blir det stooor skillnad.

Paypal är jättebra och vi har First card kopplat till tjänsten, då får man även tillbaka pengar därifrån om det skulle krångla. Jag har mest köpt från privatpersoner, cirka 50 stycken, har alltid fått paketen. (även om det någon gång tagit 8 veckor, men snålheten bedrar ibland visheten.. )
    tamate skrev 2007-11-30 21:57:21 följande:
    ha ha, det måste vara den metoden som jag använde när jag skickarde hem alla grejer jag köpt. man hann glömma så det var som julafton =)
    Alltid trevligt med överraskningar
  • Sacha81

Nån som köpt vagn på Ebay? Vad blev frakten totalt?

*Mamma till sötaste Jesper född 2007-02-26*
  • Triple Trouble

har beställt fyra vagnar från ebay, tre från usa och en från england. Tvillingvagnen jag beställde förra veckan från usa, där gick frakten på 200 usd. Tänk på att tull kan tillkomma, har gjort det i de två andra fallen jag beställt. Denna säljare skulle skriva värde endast 200 usd på vagnen i stället för 600, så då blir tullen billgare.

från england så kostade det cirka 600 svenska att skicka en singelvagn

• FrökenLarsson

det finns en hemsida där man kan kolla hur mycket tullavgiften blir. Kommer inte ihåg vad den sidan heter bara =O

• vackrastarflow

tull är oftast 25% och tillkommer på försändelser över 50 dollar (inte alltid, beroende på tur och så )

• vackrastarflow

och det är dyrare att skicka från Sverige till USA än tvärtom, så räkna på postens hemsida och sedan lägre

• Sacha81

another baby maybe: Vad för tvillingvagn beställde du? Hur mycket gick vagnen då på totalt?? Var beställde du ifrån? Är sugen på en phil & teds.

*Mamma till sötaste Jesper född 2007-02-26*
  • Triple Trouble

köpte en jane powertwin, den kostade 539 usd plus frakt 200, blev alltså cirka 4500 kronor med frakten inräknat. Hade också kunnat beställa den från tyskland, då hade det blivit ännu billigare, men då fanns inte de färger jag ville ha

• tamate

nu har jag köpt 2 olika saker från e-bay. En dress till prinsen i Lady Lovelylocks och så "slottet" till Lady lovely locks

Dressen kostade med vinst 19,29 SEK + frakt (allt som allt c:a 30 kr) (gick som brev)

Slottet gick sammanlagt på 650 kr och va dom var då vinstsumman på 160,74 resten var 105 kr i tullavgift 100 kr postavgift i sverige (en avgift som "glömde" att upplysa mig om när jag kontaktade posten i sverige och kollad eom det tillkom något mer än tullavgift) samt frakt från USA.

Summa kardemumma, kommer endast köpa saker som kan gå som brev i fortsättningen då packet är skitdyrt såvidare man inte har gott om penagr och ett extremt intresse avd det man vill ha

och eg har jag stort intresse då jag samlar på Lady Lovley Locks men detta kostade alldeles för mycket, och inte blev det bättre av att jag ringde till postkontoret som hade hand om mitt paket och vart både förlöjligad, förnedrad och lättare utskäld för att jag inte visste bättre än att det skulle tillkomma fler postavgifter när paketet anlänt till sverige.

Svar på tråden köpa från usa