• charlen

Prematurbarn födda hösten/vintern 2007!

Jag fick en son 20 augusti i år som föddes i vecka 35. Kanske inte så sent på året, men ändå. Låg också på neo iHelsingborg då han föddes. Var där i 2 veckor sen fick vi permission.

• charlen

Allt är bara bra med vår lille kille nu! Han växer som bara den. Han väger nu snart 6 kilo och är 62 cm. lång.
    Hur går det för er son?
    Vad tyckte du om personalen på neo? Tyckte de flesta var fantastiska, visst skaffade man sig några favoroter med =)

• charlen

mamma på vift skrev 2007-12-01 22:39:15 följande:

Max kom till oss den 16 augusti genom ett planerat snitt. Han föddes i vecka 30+6. Vi var kvar på neo i 3 ½ vecka och hade sedan hemsjukvård i 4 veckor. Idag är han 3 ½ månad och mår toppen.
    Tittade in på din sida. Vilken söt kille, och oj vad liten han var! Hur mkt. väger han idag?
  • charlen
    Majamjau skrev 2007-12-02 19:08:37 följande:
    Hej hej alla, fick en liten prematur flicka 14 september. 1478 gram och 43 cm. Fick ligga drygt 4 långa veckor på Barn 4 i Umeå innan vi äntligen fick åka hem och försöka smälta det hela och bli familj på riktigt igen..
    [/citat]

Usch vad tråkigt att ligga på sjukhus så länge. Tyckte våra 2
    veckor kändes som en evighet och ville bara hem så vi kunde bli en normal familj.
    långammare skrev 2007-12-02 11:17:59 följande:
    [citat]
    En stor kille! Min föddes i vecka 32+2 och vägde som sagt 1712 och var 42½ cm. Stor skillnad.
    Var din lille kille tillväxt hämmad eller han var bara så liten?
  • charlen

Jaha, ja det kanske han var. Tänkte bara på hockeygirls son som då var större men föddes ungefär samtidigt.

• charlen

Nellies matte skrev 2007-12-02 21:00:26 följande:

Den 19/10 fick vi en liten flicka i v.26+5, hon var 39cm lång och vägde 1310gram. Nu väger hon 2356gram och vi får förmodligen åka hem innan jul!
    Hoppas ni får åka hem innan jul! Skönt för er i så fall. Lycka till!
  • charlen

Länge sedan jag skrev på tråden här. Hoppas att allt är bra med er alla och att ni får en bra jul. Bara en vecka kvar nu. Har gått så fort. Nu har man nästan glömt när lilla pyret kom till världen och allt jobbigt som hände då.

• charlen
    långammare skrev 2007-12-17 09:55:22 följande:
    Idag tog dom bort sonden på lillebror! Skönt att klarar sig utan den. Så mysigt att gosa och krama honom utan den!
    Vad skönt! Jobbigt med alla grejer som är i vägen som inte "tillhör". Har ni haft hemsjukvård sen ni skrevs ut?
  • charlen
    långammare skrev 2007-12-17 10:14:09 följande:
    Ja vi har haft dom hela tiden. Kommer att ha dom veckan ut så dom ser att han får i sig vad han behöver utan sonden.
    Måste kännas skönt att de kommer och tittar till honom? Hur ofta kommer de?
  • charlen
    långammare skrev 2007-12-17 10:37:59 följande:
    Dom kommer 3 dagar i veckan.
    De pratade om att vi skulle haft det med, men det blev aldrig så. Fick permission istället och fick åka in till neo ett par gånger innan vi blev utskrivna. Theo gick upp så bra i vikt så distrikssköterskan tog över istället så träffade vi henne 2 grr. i veckan i början.
  • charlen

Linda med 5 skrev 2008-01-07 18:02:57 följande:

Vad jag är glad åt denna sidan som jag startade. Visste inte att vi var så många prematur mammor här! Lillebror har börjat med en ful ovana. Att bajsa på natten! Inte kul att sitta klockan 2 på natten och byta på en jätte vaken kille!
    Låter inte roligt det där. Tråkigt när de vänder på dygnet.

Tänkte fråga om era barn också "knorrade" när de var riktigt små? Svårt att förklara men Theo hade konstiga små ljud för sig, min syster kallade han för knorrhanen, hihi. Läste nånstans att det tydligen är vanligt hos prematurer.
  • charlen
    supergrl skrev 2008-01-07 22:52:15 följande:
    Vår kille knorrar fortfarande fast BF var 24/12. Han föddes 20/11.
    Tror Theo knorrade i lite mer än 2 månader. Vet nån varför? Läste bara att för tidigt födda ofta gör det och tänkte om det verkligen va så, och varför i så fall??
  • charlen

Då är det alltså så att de flesta prematurer knorrar. Kul att höra att det inte bara var Theo =) Kan jag berätta det för min syster som "mobbat" honom för knorrhanen och knorris hahaha

• charlen
    cloudberry79 skrev 2008-01-10 11:50:12 följande:
    Gissar att många här flaskmatar helt eller delvis, så jag slänger in en fråga.. Hur länge äter era bebisar? Vi har massiva problem med Vidar, hans matstunder tar alltid MINST en timme, oftast mer därtill.. Sedan vill han äta igen tre timmar efter att han började, så det går max en timme mellan matstunderna, dag som natt... Kan det vara omogenhet i hans sugning eller är han bara dålig på att äta? Funderar på att ta upp detta med BVC, men de är inte så insatta i prematurfrågor tyvärr.
    Nu när Theo snart är 5 månader så äter han ca 200 ml. på ca en halvtimme, ibland mindre beroende på hur glupsk han är. men i början när han var liten (började med flaska då han var 3 veckor) kunde det ta en 40 min. för att klämma ca 60 ml.
    Vet inte vad det kan bero på att din lille son tar sån tid på sig. Är han riktigt vaken under hela målet?
    Visst är BVC inga experter på prematur barn.
  • charlen
    tomix11 skrev 2008-01-28 00:04:13 följande:
    Hejsan! Vi fick en liten dotter den 22/12-07 på 610g!! Hon föddes i v26+1! Efter nästan en månad i Lund med 18dagar i respirator och sedan CPAP och opererad "ductus", fick vi åka hem till Växjö CLV! Då fortsatte det med mer strul! Ökad syrdas och någon "puffande" inställning på CPAP:en. Efter någon dag blev det något bättre. Den 25/1 var hon nära kilot (997g). Den 27/1 ringde de att hon blivit mycket sämre, vi åkte il fart in och då lades hon i respirator igen!!! När vi åkte hem på kvällen hade de kontroll på hennes värden. Nyss ringde de och talade om att hon hade fått en infektion!!! Hoppas bara det INTE är ett RS-virus!! Finns det fler som varit i samma sits?
    Ni verkar haft en kämpig start. Hoppas allt snart går till det bättre. Får hoppas att det inte är RS er lilla har fått. Håller tummarna för er.
Svar på tråden Prematurbarn födda hösten/vintern 2007!