• daughterofabitch

Söka jobb som man inte har kompetens för.

Har du sökt ett arbete eller flera som du inte alls uppfyller kompetenskraven för eller kanske bara delvis?
    Hur har det gått för dig? Har du fått komma på intervju eller har er ansökan hamnat i papperskorgen direkt? Har du blivit tilldelad en tjänst som du inte är kvalificerad för?

• Svar på tråden Söka jobb som man inte har kompetens för.
  • filurar

Jag har sökt en del jobb där jag inte är kvalificerad utbildnings- och erfarenhetsmässigt, främst skolledarjobb. Har inte kommit på intervju. Jo förresten, i vissa fall har jag ju det. Sökte jobb som lärare innan jag var behörig och fick jobb, där jag fick lön och annat som behörig, trots att jag inte tagit min examen (och inte hann ta den medan jobbet varade). Vad gäller andra saker de kräver, så kan det ju gå ändå. Körkort t.ex. brukar många hävda är nödvändigt, men det är inte alltid det visar sig så nödvändigt i slutändan. Sådana jobb har sambon sökt och fått.

• VPU

Nej jag skulle adlrig söka ett arbete där jag inte uppfyller kompetenskraven/kvalifikationerna.
    Känns fel dels för att man i onödan upptar rekryteringens tid och dels för att det hade känts som om jag gjort bort mig själv.
    På min f.d arbetsplats var det folk som sökte dit som inte ens hade rätt utbildning, vilket var krav...!?

• cid

Jag har precis fått det!
    Man skulle vara behörig specialpedagog, jag är socialpedagog och nu är det bara en överenskommelse angående lönen kvar innan papprena skrivs!

• JessicaB

Jag har sökt, fått komma på intervju men tackade nej när jag fick info på intervjun vad som gällde.

• Bubbilub

Jag hade inte så lång arbetslivserfarenhet som de krävde till det jobbet jag har nu. Det är mitt första jobb och de ville ha någon som jobbat minst 3 år.

• Treklövern

Har prcis varit lit "wild and crazy" och sökt ett jobb som jag absolut inte har kompentens till. MEN, jag ringde först och frågade lit om tjänsten för jag tyckte att det var lite otydligt vilken slags kompetensområde det gällde. Efter förklaring så sa jag att jag nog inte kunde tillföra så mycket och förklarade vad jag trodde att tjänsten gick ut på. Då var det rekryteraren som bad mig skicka en ansökan i alla fall. Man vet aldrig menade h*n på. Så det är ju superspännande...

Hoppas faktiskt på att komma på en intervju.

• Tina B

Jag gjorde det och fick jobbet! Det visade sig att just det jag kunde var överordnat alla andra "krav" (önskemål) de hade. Det skadar aldrig att söka.

Svar på tråden Söka jobb som man inte har kompetens för.