Alopecia Areata
Hej!
Jag undrar om det finns fler med barn som har Alopecia Areata här? Eller kanske har det själv?
Min dotter är 6 år och håller för fullt att tappa sitt hår. Fläckarna är stora och många, och blir fler. Det hår som är kvar är i tuggig dålig kondition, så jag tror inte det kommer att finnas kvar mycket till våren. Det verkar vara en borrelia-infektion som startat detta "skov". (Fråga om det är nåt ni undrar)
Själv tycker hon först nu det börjar bli jobbigt att det är så tovigt. De kala fläckarna verkar hon inte bry sig om så mycket, bara hon har nåt som ligger mot axelln. Men sista månaden verkar hon sakna att det var blankt och lockigt en gång.
Som förälder tänker jag steget längre och oroar mig mycket för det här. Hur ska det gå till våren när hon ser ut som skallepär? Märker att jag reagerar mycket som om det gällde mig själv. Drömmer på nätterna att det är jag och blir uppriktigt förvånad över att jag inte hittar några kala fläckar i mitt huvud på morgonen.
Kort sagt har jag tagit detta ganska hårt, och får tänka mycket på att inte spilla över detta på min dotter. Behöver många andningshål där jag kan få släppa ut min oro, då jag alltså inte har möjlighet att göra det hemma. Kanske finns det fler där ute som behöver det?
Hur hanterar man övergången när barnet förstår vad som har hänt, när håret väl är borta? Hur har ni gjort? Vad är ni oroliga för?