• Lady Bling

Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!

Vill börja med att säga att det här inte är någon uppviglartråd för att reta upp folk, men jag kom bara att tänka på en sak som jag ville skriva ner här.

En del tycker att flickor ska leka med babydockor,  dockvagn, olika hushållsleksaker (typ dammsugare, strykjärn, spis) och så vidare. Pojkar ska då mest leka med bilar och verktyg.

Är inte leken en typ av förberedelse för de saker man gör när man blir stor, alltså som vuxen?

Tycker de då att kvinnor bör hålla sig i hemmet och ta hand om barnen och städa, tvätta, diska och sköta hemmet medan mannen håller på med bilen och lagar saker?

Kvinnan kör inte bil, det gör mannen och kvinnan tar hand om barnen och hemmet, vilket mannen inte behöver göra...

Är inte det väldigt stereotypt?

Vet att många försöker bryta dessa stereotyper genom att ge barnen leksaker som inte är typiska för barnets kön och det finns många diskussioner om detta här på FL.

I det här moderna samhället där män ska ta föräldraledigt för att ta hand om sina barn och delta i hemmets sysslor och kvinnan ska kunna vara självständig och göra karriär (om hon vill) är det så här.

Ändå är det många som av tradition bara ger barn typiska flick eller pojkleksaker. Är det inte väldigt synd?

Min dotter har nästan bara fått flickpresenter på födelsedagar och jul av släktingar, aldrig en bil eller något annat sånt. Har själv köpt några bilar åt henne för att jämna ut lite. De formas ju så lätt av sin omgivning och då är det synd tycker jag att stoppa in ett barn i ett visst fack redan när de är små, med stereotypa könsroller.

• Svar på tråden Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!
  • Cocarola

Även om barnen väljer själva vad de är intresserade av så kan man ju som förälder vara med och påverka lite.

Min lillkille brukar önska sig Spindelmannen-grejer till vänster och höger, och ett par sådana har väl inhandlats till gossebarnet, men mestadels så blir det nej. När han däremot kom med en rosa tyllbalettkjol på H&M och frågade om han kunde få den så var jag snabb att säga ja... han skulle ha den när han dansar!

Det är mitt sätt att försöka väga upp samhällets påverkan en liten aning. Jag gjorde samma sak med min flicka, hon fick barbisar och prinsessklänningar men inte i den utsräckning hon skulle velat och hon fick ibland vänta till julafton. Men när hon ville ha snickarbälte eller spindelmannenkläder så var jag mer medgörlig.

Det handlar inte om att förneka manligt/kvinnligt eller att förvägra sina barn att leka med vissa leksaker. För mig handlar det bara om att försöka uppnå en bättre balans. Samhället, media, kamrater och övrig omgivning har en sådan stor inverkan på barn när de blir lite större, och om den påverkan är ensidig så måste jag som förälder se till att mina barn får en extra stor dos av den "andra sidan" för att de ska kunna ha riktig valfrihet.

• mari74

I år blir det ett dockhus i julklapp till stora killen (tre år i mars). Hans pappa var väldigt tveksam till det och jag tror att anledningen till det bara är att han är så inkörd med att "det är en flickleksak..." vilket det inte är förståss!!!
    Pappan har ju inte sett hur killen pysslar, möblerar, badar bäbisarna osv. i dockhuset på öppna förskolan Glad.

Pappan var ganska tveksam när jag plockade fram min gamla docka till honom också, lagomt som förberedelse för det kommande syskonet. Lillbrorsan fyller ett år nu och storebror släpar fortfarande med sig den dockan överallt så den är en klar favorit.

• Hallonböna

ja tanken slog mig för ett tag sen när leksakstidningarna rullade in en efter en, hur snabb jag var på att bläddra förbi de rosa sidorna med dockor och allt sånt. Istället snöade jag in helt på bilar, lego, verktyg och liknande.
    Har nu kommit fram till att det han skulle ha allra roligast med en dammsugare och en spis med kylskåp och mat.
    Innerst inne vet jag att han skulle älska en barnvagn med, för det kör han jätte mycket med på öppnaförskolan, fast jag skulle ha väldigt svårt att köpa en rosa isf. Kanske om jag hittar nån snygg utan glitter och volanger på.
    Fast jag är nog ändå mest inne på att köpa verktyg med muttrar och skruvar och borrmaskin som låter (han är 1½år och han Älskar att skruva)

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • teambe
    D med N och A skrev 2007-11-29 18:30:35 följande:
    Håller med, MEN jag funderade faktiskt över det där idag. Min son är 20 månader och har två äldre systrar. Vi har köpt spis, tallrikar, bestick, docka mm till honom och försöker verkligen uppmuntra honom att leka med dem. Han tittar gärna när systrarna leker men själv väljer han ALLTID att leka med de tre småbilar vi har eller med sin Bobbycar. Eller så läser han böcker men kollar nästan bara på de sidor där det finns bilar, bussar, flygplan, helikoptrar etc. Hans systrar uppmundtrades också till att leka med alla typer av leksaker, inkl fordon. Men de lockades då aldrig av sådant utan det var dockor och hästar och låtsasmat som det lektes med. Varför är det så? Vi har verkligen försökt uppmuntra lek med dockor, spis och låtsasmat, Lego (även där är bara bilarna intressanta) hos sonen. Vi äger inte ens nån riktig bil, men han kan stå i timmar på trottoaren utanför och titta på bilar och bussar. Idag när vi kom till storasysters dagis går han rakt fram till hyllan med bilar, plockar ner ett tiotal på golvet, väljer en och kör runt i rummet tills jag verkligen måste lyfta upp honom och lägga tillbaka bilarna för att vi ska gå hem. (Vilket naturligtvis följs av ett vredesutbrott från hans sida då han INTE vill lämna tillbaka den utvalda långtradaren.)Man börjar ju nästan undra om det ÄR nåt genetiskt? Eller bara ett sammanträffande?
    Vi har en 2,5-årig tjej som BARA gillar bilar, grävskopor, traktorer och tåg. Har det inte hjul kan de dra ;) Så det är nog en intressegrej som man oftast styr åt ena eller andra hållet, vi har get dottern traktorer eftersom det är det hon vill ha.
  • Tygtiiger

Jag styr faktiskt sonens val av leksaker litegrann, eftersom jag inte tror att det är bra att snöa in fullkomligt på en specifik grej.

Det är bra att få bygga tågbanor och krocka bilar, det är bra att mata och trösta dockor, det är bra att läsa böcker, gräva i sandlådan, gunga och peta med pinnar i löv.

Däremot tror jag inte att det är bra att BARA bygga tågbanor eller BARA läsa böcker. Man måste öva på många olika saker och få prova många olika saker. Så vi kompromissar här hemma, låter sonen välja sina favoritleksaker och leker tillsammans med honom med de andra. Vissa leksaker (som vapen) tycker jag är olämpliga så de får han bara tillgång till hemma hos andra.

(och jag tror knappast att det finns en genetisk disposition för att gilla traktorer på y-kromosomen, med tanke på att traktorer funnits i knappt hundra år vilket motsvarar 3 - 4 generationer... det naturliga urvalet har inte hunnit påverka oss NÅGONTING på den tiden!)

• Triple Trouble

tror faktist barn väljer det dom vill, tror inte alls det påverkar en som stor.

Jag lekte bara med dockor och barbie, jag är "mannen" i förhållandet, bytet däck, fixar elen, snickrar. Min sambo vet inte ens vad cc60 är om jag skulle fråga honom.

han har bara spelat fotboll, hockey och lekt med figurer och bilar, han är en superhemmapappa som axlar hela ansvaret hemma med barn och mat och städ. Han kan allt om barn automatiskt.

• fia sthlm
    en glad skrev 2007-11-29 19:06:14 följande:
    Haha... vår dotter föddes till en typiskt killindoktrinerad värld med tre storebrorsor! Var hon intresserad av alla billekar som serverades henne? Nej aldrig! Däremot kunde hon ensam leka i timtal med sina nallar och dockor, både ute och inne! Det måste vara något genetiskt!
    Jag ser samma sak i min omgivning..
    Visst finns det flickor som gillar bilar mer än dockor och tvärt om, men jag tror flickor och pojkar väljer vissa sorters leksaker för att vi är lite olika.

Men jag tycker man ska erbjuda alla sorters leksaker till barnen, och det kommer vi göra med.
    Än så länge är nallarna och dockan (hon har bara 1) favoriter och hon pratar med dom som hon gör med andra barn
  • Lovisa L

Vi önskade polisbil och ambulans till vår 2-åriga dotters födelsedag, med tanke på att hon redan hade många "flickiga" leksaker (men också "pojkiga" förstås ). Dottern är ju dessutom otroligt intresserad när hon ser en polisbil eller ambulans. MEn hon har INTE RÖRT bilarna sedan hon fick dom!! Vi uppmuntrar henne till lek med bilar och "pojkiga" leksaker men just nu (och har varit i ett par månader) så är det bara docka och dockvagn som är intressant.

Vi gav henne också ett stort fischer price flygplan, men det har stått orört (förutom när grannens pojke kommer över, som älskar det!).

Här hemma så har vi det ganska jämställt med sysslorna mellan mig och sambon, fast inte helt hundra procent då jag älskar att baka och pyssla med blommor vilket inte min man gör . Så jag tror faktiskt att det finns något inbyggt redan från när vi blir till. Vi har verkligen uppmuntrat lillan från hon var liten med bilar och typ "åhhh ser du den stora traktorn!!!" men det har inte gett henne ett bilintresse alls, än så länge.

• Lovisa L

Jag tycker det är synd när inte föräldrar kan "gå över gränserna". Vi har ett par vänner vars 3-årige pojke älskar att leka med dockvagn, men de skulle aldrig för något i världen köpa en sådan åt honom. Dessutom nu när han fick en lillasyster så blev ju intresset extra stort för docka och tillbehör, men det, det är ju FLICKLEKSAKER!

Svar på tråden Ni som tycker att flickor ska leka med dockor och pojkar med bilar!