• bullen80

Tips på julpyssel för 1-2 åringar

Hej!
    Min syster har sin praktik på dagis och hade tänkt julpyssla med barnen. Är det någon som har några bra idéer på julpyssel? Barnen är 1-2 år.

Vi har idétorka...

Tacksam om någon kunde tipsa om något bra.

• Svar på tråden Tips på julpyssel för 1-2 åringar
  • zika

Ex hade min son med sig en ljuslykta hem från dagis
    De hade tagit en tom barnmatsburk. Barnen hade fått måla på lim och sen rullat i glitter. Sen hade personalen knutit en rosett runt och satt i ett värmeljus. Går ju att måla med färg istället för lim
    klipp ut ex granar i papp. Låt barnen ha på lim och sen paljetter och sätt i en tråd så den går att hänga upp

• asilasil

1-2 år?
    hmm, julgrandekorationer är ju rätt tacksamt.
    alltså, barnen gör i princip allt själva fast man som pers. fixar upphängningen.

men lägga fram papper, färg, lim, glitter, bomull...ja, olika sorts material så får de gå lös.

/lisa
    asilasil.blogg.se

• foodji

måla barnens händer och låta dem hålla i en julgranskula, så att det blir en "skog" av fingrar är ganska läckert.

• Tjej 83

va på julpyssel idag på dotterns dagis. är för 1-3 år.
    de bakade pepparkakor, fick en liten degbit var, blev väl mellan 5-15 st beror på om man bara tog stora eller små eller blandade.
    lagom.

sen fick de göra skinkpinnar.
    tog man silkespapper? tror jag det var. 2 olika färger, klippte ut en rektangel ur bägge, vek dem på längden o klippte 3/4 av pappret uppifrån där vikningen är, hur tätt elelr glest man vill.
    sen limma man längst ner på de osm itne var klippt, snurra de längst upp på en pinne så de tääckte ca 2/10 delar hehe.
    bra förklaring va

sen va de en sort skinkpinne till.
    tog en stor flörtkula o tryckte i en smalpinne i hålet, målade ansikte.
    tog mudd o satte som mössa o knöt ett snöre i andre ändan som stopp i mössan..
    o såklart vässa bägge pinnarna så man kan ha dem i julskinkan..

vad mer? de gjorde olika tomtar, av kulor, tyg, garn, ull, allt, fantasi!

sen smällkarameller såklart..

sen målade de månar o stjärnor, granar, klockor i trä o glittrade..

så de var mycket saker man fick göra..

lycka till

• Neko

Kan era 1-2 års måla stjärnor och sätta glitter på saker? O_o Kira är snart 1,5 år och han kan bara klottra lite löst med en penna och glitter vågar jag inte ha honom i närheten av... vi ska prova bara lussekatter dock.

• bullen80

Tack för alla tips!

Någon mer som har något bra?

• Plupp79

Saga kom hem med en ljusstake från dagis här i veckan, mallig som bara den!! De hade tagit en liten blomkruka som hon fått klistra på självhäftande stjärnor o hjärtan på sen hade de limmat fast en lite ljushållare i och stoppat i ett sånt litet smalt ljus!

Hon har oxå gjort snögubbe med flörtkulor, lim o tandpetare med en knäckform som hatt.

Till Haloween hade de tagit ett svart papper limmat fast en tussig bomulls plätt som spöke o limmat fast små ögon o klistrat stjörnor runt om. Kanske man kan använda som idé o göra typ snögubbe eller nåt.

Använda stansar o trycka ut små granar, hjärtan o annat juligt. Använda limstick o klistra upp på fina hemmagjorda julkort. Lite fina färger på papper o glitterlim blir oxå fina julkort! Det gjorde hon på kyrkis i veckan...

Saga är 2,5 år.

• Lin80

Roliga tips
    Nån fler som vill dela med sig?

• ejja81

inte läst alla inlägg men nått som är lite gulligt är

måla av ena foten
    sen båda händerna

så klistrar du på händerna på sidan av foten  så blir det som en älg, ren  det är gulligt

• Cyllan

Något jag gjorde med de minsta barnen när jag jobbade på förskola var att låta dem måla på kottar (en färg) och sen strödde vi glitter på dessa innan färgen torkat.
    Sen knöt jag ett rött siden band i kotten och barnen fick med sig en julgransprynad hem.

Svar på tråden Tips på julpyssel för 1-2 åringar