Någon som äter Keppra?
Jag har epilepsi och har bytt medicin inför att vi ska försöka bli gravida. Min nya medicin heter Keppra, är det någon här som har erfarenheter av den?
Ida
Jag har epilepsi och har bytt medicin inför att vi ska försöka bli gravida. Min nya medicin heter Keppra, är det någon här som har erfarenheter av den?
Ida
Jag åt Lamictal tidigare i kombination med Ergenyl. Ingen av de medicinerna är särskilt bra att äta vid graviditeter därför bytte jag. Det känns skönt att bara ha en medicin. Har du ätit Lamictal länge?
Jag tror att det kluriga med Lamictal är att nivåerna i blodet påverkas av hormonerna och kan variera kraftigt under graviditeten och då är det svårt att veta exakt hur mycket man ska medicinera och man får en ökad risk för anfall vilket inte är roligt eller nyttigt.
Sen är det jag var mest rädd för framförallt ryggmärgsbråck men också gomspalt. Med Keppra har man hittills inte sett några tecken på ökade risker för missbildningar medan man med Ergenyl och Lamictal vet säkert att det är en ökad risk. Samtidigt är Keppra ny så man har inte studerat så många graviditeter. Och det finns ju alltid en risk, oavsett om man äter mediciner eller inte. Det är bara att hålla tummarna och ha kontakt med en duktig epilepsiläkare så känner i alla fall jag mig trygg.
Jag har ätit Ergenyl och Lamictal i drygt 11 år, men jag flyttade och fick en ny läkare och han tyckte jag skulle testa att byta till bara en medicin, Keppra. Vi drog ut på bytet så det tog ca 14 veckor. Vi ville vara säkra på att jag inte skulle få några anfall och det gick vägen. Ibland är det bra att få en ny läkare som kommer med nya idéer :)
Tillägg: Jag har en kompis som arbetar åt Glaxo Smithkline, tillverkaren av Lamictal, och de har själva gått ut med en upplysning till gravida som äter Lamictal. Det stod även i tidningen Epilepsia tror jag.
Med Lamictal verkar det vara svårt att hålla rätt nivå i blodet hos mamman under graviditeten så det är inte bara risken för missbildningar hos fostret som gjorde att jag bytte. Det känns viktigt för mig att jag inte får anfall under en eventuell graviditet och de riskerna känns mindre nu med Keppra än med Lamictal. Dessutom är det bara hälften så många piller nu jämfört med tidigare :) Jag litar helt på min läkare och håller nu tummarna för en liten bebis snart!
För mig har övergången från ergenyl+lamictal till enbart keppra gått helt smärtfritt, inga anfall alls. Vi gjorde övergången så långsamt som möjligt, det tog nästan 4 månader. Iofs har jag alltid tagit låga doser av medicinerna och om jag sover mycket och håller igen på alkoholen så får jag helt enkelt inga anfall. Tur i oturen alltså :). Det är bara att prova sig fram bland olika mediciner antar jag. För mig var det bra att få en ny läkare. Gick tidigare på Akademiska i Uppsala, men där var det alltid nya läkare varje år och jag fick ingen riktigt bra kontakt. Nu går jag på KS i Stockholm och är helnöjd med min läkare. Han känns väldigt engagerad och det känns viktigt för mig.
Makaronen78: har du behövt öka doserna under graviditeten? Min läkare sa att det kan behövas med Keppra. När/om jag blir gravid ska vi följa upp med blodprover för att hålla koll på nivåerna i blodet. Vad skönt att bebisen mår bra! Lycka till!