• Marre

Hjälp fort!!! Puder eller salva?

Saga har fått som sår på halsen under dubbelhakorna och det är alldeles rött.
    Vad är bäst att använda för att det ska läka, puder eller salva? Och vilken salva isåfall?

• Svar på tråden Hjälp fort!!! Puder eller salva?
  • linduspindus

Hej!
    Min dotter hade åxå det förut och jag använde zink salva, fungerade jätte bra! Du stryker på och låter det vara lite vitt, denna salva torkar ut! Puder ska man inte ha! för de kan andas in det i lungorna...
    Lycka till

• Marre

Men om man är försiktig med pudret? Jag har ingen zinksalva hemma, bara inotyol och bepanthen.

• Jennaz

Salva. Båda salvorna du har fungerar fint. Inotyolen innehåller zink. Det blir perfekt, behöver inte vara ren zinksalva. Inotyol och Idomin (som vi använder här) innehåller zink och är återfettande och smörjande!

• Marre

Så då har jag köpt puder i onödan då...? Tyckte det borde vara bra eftersom såret känns lite fuktigt och vätskande...

• mammaEmma

PUDER!! Det håller det torrt "i mellan". Det är fukt som gör att det blir rött.

• Lizza

jag hade puder under wilmas dubbelhakor, å det e mycke bättre !!! kletigt me salva!

• mammaEmma

Tillägg...

Är du rädd att hon ska andas in det, ta lite på fingertopparna.
    Du behöver ju knappast stå och häll aöver henne....

• Marre

Men vad nu... Nu vet jag ju inte iallafall!

Det var så jag tänkte mammaEmma!

• Lizza

så gjorde jag på wilma!! hällde lite i handflatan å *kleta* på

• Mosaik

ta puder, tycker det är bättre när det är sårigt och salvan e bra o ha när de är lite irreterat, se bara till att hon inte andas in det, ta på fingertopparna! DU HAR INTE KÖPT PUDER I ONÖDAN

• Marre

Okej, nu är hon pudrad och klar. Jag tog på pekfingret och duttade lite.

Lite knepigt bara när hon drar in halsen som en sköldpadda

Tack för all hjälp!

• Me76

Potatismjöl.. Gammalt o beprövat.. Funkar till d mesta, röda veck o röda rumpor.. Bäst enligt mig

• Kattmamma

Hej!

Är utbildad USK och man tar puder till rödhet mellan hudvecken. Lägg barnet på mage och locka med någon leksak så kommer du lätt ut under hakan. Det bästa är att klappa dit ett kraftig lager som du sedan upprepar morgon och kväll.

OBS! Det gamla pudret skall avlägsnas först med tvättlapp och vatten, undvik tvål.

Själv kör vi med Dialons från apoteket, en super bra puder. Pris: 24,50

Svar på tråden Hjälp fort!!! Puder eller salva?