Hur få bort svart vattenfast tuschpenna?
HUR får man bort svart, vattenfast tuschpenna? Finns det några knep eller går det inte överhuvudtaget?
Det har målats på väggar, möbler (både trä, plast och tyg), golv osv.
HUR får man bort svart, vattenfast tuschpenna? Finns det några knep eller går det inte överhuvudtaget?
Det har målats på väggar, möbler (både trä, plast och tyg), golv osv.
oj tyvärr blir det svårt! måste nog måla om väggarna är jag rädd. Är det tapet eller färg??
troligen kan du rugga upp ytan med svinto eller liknande så det syns mindre....men bort, nä det får du det nog inte.
prova aceton förästen! brukar jag få bort fläckar med. Nu vet jag inte hur det är med vattenfast men man kan ju testa. Iallafall på plast kan det funka!!
Vattenfast färg löser man med något lösningsmedel. T ex alkohol eller aceton.
Nej nej, inte mina
Den triumferande gesten var ju bäst
Aceton, ja, eller kemiskt ren bensin. Kanske inget man använder på barnen dock, men det brukar ju gå bort efter ett tag av sig självt.
Ts: Usch jag förstår om du är frustrerad! Men snälla när du är vid bättre mod kan du inte berätta vad som hänt och lägga upp en bild. Jag sitter här och har värsta scenariot i huvudet..
Det här hittade jag på en sida..
"Fettfläckar på tapet
1. Lägg ett rent läskpapper mot fläcken och stryk med varmt strykjärn. Upprepa tills fläcken är helt borta.
2. Gnugga fläcken med lite mjukt bröd."
"Håll en bit hushållspapper på fettfläcken och stryk med ett varmt, inte hett, strykjärn över fläcken. När du ser fettet gå igenom pappret, byter du ut mot ett fräscht hushållspapper och fortsätter tills pappret längre inte suger åt sig något. Jag vågar inte garantera att du får bort fläckarna helt, men det bör ta bort det mesta. Fungerar inte det, så fråga din färghandlare om han har speciellt tvättmedel som du kan använda på tapeten.
Det händer att man får olika märken, kritstreck och fläckar på sina tapeter. Det kan vara rätt förargligt. Här ger jag lite olika tips på behandlingar:
Färgkritor och andra fläckar på tapet - Blanda lite blekmedel (1 tsk) med vatten (2 dl) och dra försiktigt med en mjuk vit svamp.
Tusch och andra tuffare fläckar på tapet - Dutta försiktigt med lite klorin på en bomullstuss och torka av med våt trasa.
Fläckar på vinyltapet - Testa med silverputs på en mjuk svamp. Även lite utblandat diskmedel bör ta bort kritor och andra vattenlösliga fläckar.
Färgkritor och andra fläckar på icke tvättbara tapeter - Då fungerar ett suddigummi väldigt bra. Se bara till att det är rent och helst vitt.
Tapethandlaren kan ha bra tips och även speciella icke vattenlösliga medel att sälja vid besvärligare fläckar.
Skrapmärken på tapeten - Har man skrapmärken på tapeten går det ofta lätt att rita på med färgkritor, tusch kan bli alltför starkt vilket gör att märket istället blir iögonfallande.
OBS! Det är jätte viktigt att alltid testa på någon överbliven tapetbit eller på ett osynligt ställe innan man börjar arbetet. Låt torka ordentligt så du ser slutresultatet!
Tapeter är känsliga, men många fläckar och märken går att dölja eller få bort helt."
Testa fönsterputs oxå om du har det, vi har ajax på sprayflaska och det har funkat på våra tusch-ritningar där hemma.
Min lille gangster till son målade hela soffan och bordet svart och det gick lättelätt bort med VODKA...så det är mitt tips!