• Karpet

Sydafrika! Johannesburg eller Kapstaden?

Har aldrig varit i Sydafrika, vet inte så mycket om det som turistmål, men nu funderar vi på att åka dit som en del utav en lite turné där lite andra länder ingår också. Vi kommer att stanna i 5-6 dagar högst, vill hellre ha lungt och skönt med bad och strand än stadsliv, så jag inbillar mig att Kapstaden är ett bättre alternativ.

Har jag rätt när jag tror att man inte behöver vaccinera sig för att åka till någon utav städerna eller gäller det bara kapstaden?

Med tanke på den polistiska situationen tror ni att det skulle vara direkt farligt att åka en vit kvinna, svart man + nougatfärgat( ) barn? Jag vet ju att det finns motsättningar färgerna emellan men hur utsatt är man som turist gåendes längs med gatan i ett samhälle?

Jag vill gärna höra era funderingar, svar eller kommentarer

• Svar på tråden Sydafrika! Johannesburg eller Kapstaden?
  • hockeygirl

hej!
    jag har jobbat i sydafrika oh som semester mål med barnkan jag inte rekmendera det. eftersom det är väldigt hög kriminalitet och man vet aldrg vad som händer. jag fick ha skydd när jag jobbade utav vakter. sså jag had etänkt efter flera gånger innan jag åkte till något land i afrika med små barn.
    lycka till med resan.

• Karpet

Vad kul att du svarade, speciellt eftersom du har sådan bra erfarenhet utav landet i fråga. Jag känner också att det kanske inte känns helt säkert, speciellt då eftersom vi är en "blandraspar" vilket jag har en känsla av är mindre accepterat i Sydafrika. Det finns absolut ställen i Afrika vi känner oss trygga, men då är det väl mer utpräglade semesterorter som t ex mauritius, och det har väl få likheter med sydafrika antar jag.

Vi får nog göra en ny plan, för vi ar båda två börjat bli mer och mer tveksam mot sydafrika. Inte som land iofs men som ett land där en svart, en vit och en mixad åker, där en utav dem dessutom är ett barn, känns lite läskigt.

hockeygirl skrev 2007-12-01 18:19:07 följande:
    hej!jag har jobbat i sydafrika oh som semester mål med barnkan jag inte rekmendera det. eftersom det är väldigt hög kriminalitet och man vet aldrg vad som händer. jag fick ha skydd när jag jobbade utav vakter. sså jag had etänkt efter flera gånger innan jag åkte till något land i afrika med små barn.lycka till med resan.
  • Harry

Håller inte alls med om att Sydafrika inte är ett resemål för barnfamiljer. Kom just hem från 5 veckor i Kapstaden dit vi åkt med vår 8 månaders. Inga problem alls. Alla var hjälpsamma och barnglada. Visst kan man inte göra allt man kanske skulle vilja men det gäller väl för alla ställen man reser med barn. Johannesburg och Pretoria skulle jag dock inte resa till som turist främst då det inte är så himla mkt skoj att göra där.

• stinastar

Jag har jobbat utanför Kapstaden och jag tycker absolut att ni kan åka dit om ni bara ska turista några dagar! Om man håller sig till turistområden och använder sitt sunda förnuft anser jag att det är helt lugnt att åka dit.

Jag hade däremot inte åkt till Jburg eller däromkring med barn.

• mone30

Jag och min dotter var i Port Elizabeth och kände mig aldrig otrygg på nått sätt. Det var ett mycket trevligt ställe och överaskade positivt gång på gång.

Jag skulle inte tveka alls att åka dit igen! Inte med ett mindre barn heller.

Ang krimilalitet så har jag hört att Kapstaden och speciellt Johannesburg skulle vara sämre.

Det enda vaccin vi behövde ta var mot Hepatit A.

//M

Svar på tråden Sydafrika! Johannesburg eller Kapstaden?