• Karro03

Äta stekt köttfärs eller??

Min lill gumma är 9 månader o äter gröt till lunch oftast burkmat till middag men de senaste dagarna har hon ätit det vi ätit. Idag ska vi käka spagetti o köttfärsås, om jag tar undan hennes köttfärs innan jag kryddar för mkt är det okej då eller vad tycker ni. Tror ju i och försig inte att hon blir jätte dålig utav det....men jag undrar om det är ok att ge stekt köttfärs eller måste jag koka till henne????

• Svar på tråden Äta stekt köttfärs eller??
  • levandecharader

Jag tog alltid undan lite och kokade till mina tjejer när dom var så små. En liten kastrull brevid bara, enkelt, jag gjorde så med nästan allt.

• Busbellan

Det har jag gett till mina barn i den åldern. Tycker faktiskt du kan krydda lite också. Kryddor är inte farligt, det är saltet man ska ta det lungt med.

Varför göra idag det man kan göra imorgon....
  • game set match

Inte superstekt och skippa saltet så är det lugnt.

• spacebeare

absolut krydda! mkt oregano eller basilika gillar min tjej skarpt!

• Angelinas mamma

När de är 9 månader kan de äta den maten ni äter. Var inte rädda för att krydda, de brukar gilla det! Men som sagt, försiktig med saltet.

• MillanB

Jag tror att det är bra att man kryddar när dom är små. Min grabb har alltid ätit våran mat och jag har kryddat som vanligt. Han har alltid tyckt om mat med smak vilket en del barn på dagsi inte gillar eftersom att dom inte är vana. Dessutom är det nog bra att dom äter riktig mat istället för pureead mat så dom lär sig tugga ordentligt.

• mo m2007

vi har alltid låtit våra barn smaka allt från det att de var 6-7 månader. inga mängder naturligt vis men åt vi stekt köttfärsi köttfärssåsen så fick de äta . utan alla de extra kryddor man har som ex salt. Jag har alltid från halvåret det vi äter, burkar endast då man varit ute eller borta, men de har fått smaka då med.
    Man ska inte klema med barnen,
    så här har våra mat sett ut
    0-4 mån bara ersättning å bröstet
    4-6 mån bara burkmat, ersättning å gröt
    6-8 mån pureat det mesta
    8- först små bitar sen större

jag vet de som purreat tills de börjat p ådagis å då har barnen vägrat äta. Så lagom med klemande är bra.

Och en sak till du märker när barnet är redp för lite större bitar, gör inget förhastat utan ibland funkar det att börja med ex8 mån stl vid 7 månader andra barn ska vänta tills de är 9-10

ALLT hänger på barnet, inte på hur dina vänner gör/gjorde allt.

• mammatillpojkar

det har nicolas gjort och han mår bra! kryddor har han fått sen vi brjade med smakportioner, allt förutom salt

• Mia W

Jag frågade på BVC ganska tidigt om hur det var det här med mat och småbarn/bebisar. Jag fick svaret av barnsköterskan att precis allt var okej så länge det inte var så saltat eller var spenat eller rödbeta (pga det där ämnet det innehåller).
    Kryddor var absolut inget problem, inte ens om det var starkt så länge man tänkte på salthalten. Och nån enstaka gång saltad mat gjorde ingen skada.

Så vi började ge vår dotter barnmat och vuxenmat redan från 4 månaders ålder eftersom hon hatade barnmatspuréer. Fortsatte med amningen och vällingen parallellt. Hon var 4 månader då hon med glädje åt Kyckling i stark vitlökssås på en kinarestaurang. Då vi lagade mat i början då hon var liten hoppade vi helt enkelt över att salta och hade salt stående på bordet för den (vuxne) som ville ha.

0-4 månader: amning
    4-13 månader: amning, vanlig mat, barnmat på burk, välling, barngröt
    13-24 månader: vanling mat, barnmat på burk, välling, barngröt

Svar på tråden Äta stekt köttfärs eller??