Inlägg från: Misfits |Visa alla inlägg
  • Misfits

pellets?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-30 19:35:46:
    Någon som har pelletsuppvärmning i sitt hus?
    Fördelar och nackdelar?

• Svar på tråden pellets?
  • Misfits
    Ugglans mor skrev 2007-11-30 20:20:26 följande:
    Vi har!!Har dock inte hunnit börja använda det eftersom vi fick nycklarna till huset idag.Men om jag jämför med el så ser jag bara fördelar. Visst det är lite mer jobb än med el, man ska ju sota pannan en gång i veckan och fylla på pellets. Men dock mycket mycket billigare
    Okej, har ni bara pellets eller kombi med el eller ved?
    Blir det mycket aska ochvad gör man med den?
  • Misfits
    Ugglans mor skrev 2007-11-30 20:23:39 följande:
    Du det var en bra fråga.Jag tror det är en kombipanna med el för vissa saker går ju på elen. Jag vet inte hur mycket aska det blir, men man dammsugar upp den i en grovis typ
    Okej tack så mycket. vi funderar på att byta oljan eller konvertera den till pelletspanna kanske me ved.
  • Misfits
    Ugglans mor skrev 2007-11-30 20:29:40 följande:
    Ja det är ingen dålig idé men har ni möjlighet så skulle jag nog hellre rekommendera fjärrvärme eller bergvärme
    Nej det är inget alternativ just nu.
  • Misfits
    Ugglans mor skrev 2007-11-30 20:31:44 följande:
    Men då tycker jag inte att pellets är något dåligt alternativ
    Det känns miljövänligare än olja och billigare än el så
  • Misfits

Tjej 83 skrev 2007-11-30 20:32:47 följande:

japp vi har pellets.hade olja först när vi köpte huset för 2 år sen o de tog la ca 6 mån o ta slut på över den vintern sen hade vi inget på somamren, så börja vi med pellets till oktober..olja är ju så dyrt. pellets mycket billigare.men jag vill ha så vi kan köpa bulk o inte pall. så jobbigt o lasta in, o måste fylla på hela tiden..
    Var förvarar ni pelletsen?
    Behövs det mycket utrymme?
    Hur ofta eldar man?
  • Misfits
    Misfits skrev 2007-11-30 20:34:47 följande:
    Tjej 83 skrev 2007-11-30 20:32:47 följande:
    Var förvarar ni pelletsen?Behövs det mycket utrymme?Hur ofta eldar man?
    hoppas alla kan svara på detta.
    jag är helt oerfaren
  • Misfits

tjej 83:

Vårt husblir bostadsyta 99 kvm men hela huset är 150 men jag är inte säker på hur mycket av det som värms upp typ garaget och sånt
    Vi skall göra klar affären på måndag

• Misfits

Tjej 83 skrev 2007-11-30 20:58:10 följande:

har de förra ägarna inte sagt det? eller står det inte i papprerna?lycka till med huset.. skoj med ett hus hehe..men jag kan jus äga att det är svårt med alla saker o tänka på som maninte gjrode i en lägenhet hehe.
    Det är olja nu men vi tänker byta till kombi pellets och ved. Därav tråden
    vi har haft hus förut så det är inget nytt för oss direkt
  • Misfits
    EKJ76 skrev 2007-11-30 21:16:52 följande:
    Vi satte pelletsbrännare på den befintliga pannan. Tyvärr har vi inte plats för något stort förråd utan köper pall-vis och bär in. Det är ett jävla jobb Men men, man får väl se det som motion.
    Så tänker vi göra också tror jag.
Svar på tråden pellets?