• Anonym (pantbanken)

Hur fungerar det med pantbank?

Är det någon här som har erfarenhet av att sälja/lämna in saker till en pantbank?
    Måste man köpa tillbaka det man lämnar in?
    Någon som vet en bra pantbank i Skåne? Helst Lund/Malmö trakten.

• Svar på tråden Hur fungerar det med pantbank?
  • Teskedsmamman

Tanken är att du lånar på sakerna, men om man inte hämtar ut dem i tid så säljs de.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • vinylblomma

Anonym (pantbanken) skrev 2007-12-01 12:54:43 följande:

Är det någon här som har erfarenhet av att sälja/lämna in saker till en pantbank?Måste man köpa tillbaka det man lämnar in?Någon som vet en bra pantbank i Skåne? Helst Lund/Malmö trakten.
    Finns ju pantbank i Malmö iaf.
    Om den är bra har jag ingen aning om, har bara sett den när jag kört förbi.
  • Anonym

vi "sålde" våra gamla förlovningsringar dit och vi fick att hämtar vi inte ut dom säljs dom på auktio n bara. vi hämte inte ut dom

• Anonym (x)

Har förstått att det funkar såhär:

Du lånar på det du lämnar in och får kvitto.
    Du ska betala en "ränta" för låntiden, om du inte har råd att lösa ut varan måste du ändå betala räntan för att varorna inte ska säljas (tror det är var 3:e månad men inte säker), genom att "bara" betala räntan kan varan finnas kvar länge hos pantbanken, jag har en kompis som pantade sin mammas gamla smycken, tror hon "snurrade runt" dem i flera år innan hon tillslut löste ut dem.

OM du inte betalar räntan så säljs prylarna.

• Anonym (pantbanken)

Tack för era svar!

Har en grej som jag/vi gärna vill bli av med, men som vi tror är svårsåld på Blocket. Därför funderar vi på om vi ska prova med en pantbank istället.

• Anonym (x)

Räkna med att pantbanken ger ganska dåligt betalt. Ni får, gissar jag, mindre än 50% av värdet - så ni skulle ju kunna försöka blocket/annons i tidning först.

• Anonym (x)

...tror dessutom att pantbanker inte vill ha för "svårsålda" varor, de vill ju inte bli sittande med dem sedan.

Lycka till!

• Anonym (pantbanken)
    Anonym (x) skrev 2007-12-01 13:27:48 följande:
    ...tror dessutom att pantbanker inte vill ha för "svårsålda" varor, de vill ju inte bli sittande med dem sedan.Lycka till!
    Oj, så lite som 50%. Iof så vill vi bara bli av med skiten, men vi kan ju prova med Blocket. Man kan ju alltid lägga ut den för ett skampris och hoppas att någon nappar.
  • Anonym

Anonym (pantbanken) skrev 2007-12-01 13:32:41 följande:

Oj, så lite som 50%. Iof så vill vi bara bli av med skiten, men vi kan ju prova med Blocket. Man kan ju alltid lägga ut den för ett skampris och hoppas att någon nappar.
    får man fråga vad det är för något?
  • EBRU

Jag tror man lånar ut det alltså ens smycken till dom...sen så måste man betala tbx summan inom 6 mån tror jag?Det måste vara ett antal gram tror jag med...

• Anonym (pantbanken)
    Anonym skrev 2007-12-01 13:36:56 följande:
    Anonym (pantbanken) skrev 2007-12-01 13:32:41 följande: får man fråga vad det är för något?
    Det är en städmaskin/damsugare. Får ångest när jag ser den! Ett jädra impulsköp!
  • Teskedsmamman
    Anonym (pantbanken) skrev 2007-12-01 14:10:46 följande:
    Det är en städmaskin/damsugare. Får ångest när jag ser den! Ett jädra impulsköp!
    Tveksamt om ni får låna alls på en  sådan...
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym (pantbanken)
    Teskedsmamman skrev 2007-12-01 14:53:59 följande:
    Tveksamt om ni får låna alls på en  sådan...
    Jag hittade en pantbank på nätet och har mailat dom. Så får se vad dom säger. Annars får det bli blocket.
  • Nyfiken gul
    Anonym (pantbanken) skrev 2007-12-01 14:55:37 följande:
    Jag hittade en pantbank på nätet och har mailat dom. Så får se vad dom säger. Annars får det bli blocket.
    Lägg ut den på bllocket o skriv ärligt att det var ett dumt impulsköp o att ni nu bara vill bli av med den. Sätt gärna ut inköpspriset också..

Sätt nåt skambud typ 100 spänn och säg att folk gärna får buda på den.
  • Nyfiken gul
    kan tillägga att pantbanker bara tar emot föremål som är säljbara - många tror att dom tar emot vilket skit som helst men det gör dom inte. Dom måste ju själva kunna sälja varan o göra nån vinst på den.

o nya grejor har tyvärr ett väldigt lågt värde.

Konstiga saker har också ett lågt värde.
  • Maria40

och stora (utrymmeskrävande) saker har ett lågt värde.

• Luloo
    tradera då? där är det ju budgivning som gäller
Svar på tråden Hur fungerar det med pantbank?