Hur fungerar det med pantbank?
Är det någon här som har erfarenhet av att sälja/lämna in saker till en pantbank?
Måste man köpa tillbaka det man lämnar in?
Någon som vet en bra pantbank i Skåne? Helst Lund/Malmö trakten.
Är det någon här som har erfarenhet av att sälja/lämna in saker till en pantbank?
Måste man köpa tillbaka det man lämnar in?
Någon som vet en bra pantbank i Skåne? Helst Lund/Malmö trakten.
Tanken är att du lånar på sakerna, men om man inte hämtar ut dem i tid så säljs de.
Anonym (pantbanken) skrev 2007-12-01 12:54:43 följande:
vi "sålde" våra gamla förlovningsringar dit och vi fick att hämtar vi inte ut dom säljs dom på auktio n bara. vi hämte inte ut dom
Har förstått att det funkar såhär:
Du lånar på det du lämnar in och får kvitto.
Du ska betala en "ränta" för låntiden, om du inte har råd att lösa ut varan måste du ändå betala räntan för att varorna inte ska säljas (tror det är var 3:e månad men inte säker), genom att "bara" betala räntan kan varan finnas kvar länge hos pantbanken, jag har en kompis som pantade sin mammas gamla smycken, tror hon "snurrade runt" dem i flera år innan hon tillslut löste ut dem.
OM du inte betalar räntan så säljs prylarna.
Tack för era svar!
Har en grej som jag/vi gärna vill bli av med, men som vi tror är svårsåld på Blocket. Därför funderar vi på om vi ska prova med en pantbank istället.
Räkna med att pantbanken ger ganska dåligt betalt. Ni får, gissar jag, mindre än 50% av värdet - så ni skulle ju kunna försöka blocket/annons i tidning först.
...tror dessutom att pantbanker inte vill ha för "svårsålda" varor, de vill ju inte bli sittande med dem sedan.
Lycka till!
Anonym (pantbanken) skrev 2007-12-01 13:32:41 följande:
Jag tror man lånar ut det alltså ens smycken till dom...sen så måste man betala tbx summan inom 6 mån tror jag?Det måste vara ett antal gram tror jag med...
och stora (utrymmeskrävande) saker har ett lågt värde.