Hej!
För det första så måste du antingen dra ut eller rotbehandla den döda tanden. Om du väljer att dra ut den måste en ersättning göras och eftersom det inte finns något att fästa ersättningen "på" så görs antingen en bro eller ett implantat. Om du väljer att rotbehandla tanden (om det går enligt tdl) så görs det och sedan ev. blekning av tand eller en helt ny krona.
Kostnaden för allt detta är olika på vart du går, privat eller landsting. Priset för en bro ligger på några tusenlappar, svårt att säga hur mycket, men räkna med uppemot 5000. Rotbehandling av tanden kostar mellan 1500-3000 kr beroende på vilken tand det är. Sen tillkommer kostnad för kronan och det priset varierar också, en vanlig plastkrona kostar ung. 1000 kr en krona tillverkad på lab kostar några tusen mer. Implantat går på ca 10000 kr.
Detta ungefärliga priser inom folktandvården.
Hoppas jag kunde hjälpa dig med några av dina frågor 
imsel skrev 2007-12-01 18:26:44 följande:
Jag har en tand som är svart (grå) och har en spricka, så jag antar att den är död.Men jag har inte råd att ens betala undersökning just nu..Så jag undrar om någon vet ungefär hur mycket det kan kosta att dra ut och ersätta (antar att man ska göa det) en död tand?