• imsel

pris för att dra ut och ersätta en död tand??

Jag har en tand som är svart (grå) och har en spricka, så jag antar att den är död.

Men jag har inte råd att ens betala undersökning just nu..

Så jag undrar om någon vet ungefär hur mycket det kan kosta att dra ut och ersätta (antar att man ska göa det) en död tand?

• Svar på tråden pris för att dra ut och ersätta en död tand??
  • Ex ungue leonem
    imsel skrev 2007-12-01 18:26:44 följande:
    Jag har en tand som är svart (grå) och har en spricka, så jag antar att den är död.Men jag har inte råd att ens betala undersökning just nu..Så jag undrar om någon vet ungefär hur mycket det kan kosta att dra ut och ersätta (antar att man ska göa det) en död tand?
    Tippar på ett par tusen minst.
    På klon känner man lejonet
  • palmblad

Min tand sprack o gick lätt att lyfta ut. Kostade ett par hundra o sen kostar en plastkrona 1000 kr.

• smarties

Det kostar mindre att gå dit o undersöka, laga och eventuellt bleka skulle jag tro, än att göra "ersättningen". :)

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • palmblad

Kostar lite till om man ska dra ut tanden, ifall den sitter riktigt fast.

• imsel

Ex ungue leonem skrev 2007-12-01 18:27:43 följande:

Tippar på ett par tusen minst.
    jojo. det gissar jag oxå, men tänkte om nån vet ungefär hur många tusen. tre? fem? tio?

Såg ju på lyxfällan (som är nu oxå) att hon skulle göra något liknande, och det skulle väl bli typ 20 tusen!!
  • palmblad

Om du kollar på vad det kostade för mig, så hamnar du nog på runt 1500 kr.

• Ex ungue leonem

Det kostade mig 26.000 efter det att Fk gått in 0ch ersatt.För 10år sedan ur egen ficka sas.Jag hade tandl skräck och inte gått på flera år.Det var en omfattande behaqndling som tog flera månader.(Flera tänder)
    Så slarva inte med tandläkarbesöken/behandlingarna.

På klon känner man lejonet
  • palmblad

1500 ca, max 2000 om vi ska räkna högt. Vill man ha ädelmetall i nya kronan kostar det ca 6000 bara för den.

• imsel

bleka låter ju ganska bra.
    eftersom den inte är lös, eller gör ont.
    Men jag ska ju gå till tandläkaren.. snaaart..

Måste samla mod först.
    Är så rädd för att jag kommer ha tusen hål (som vanligt!) även fast jag är noga med att "vårda" mina tänder.

Det låter ju inte som att det komemr närma sig 20 tusen..om det nu inte är massa andra problem.

Tack så jättemycket för era svar!
    Känenr mig lite lugnare nu!

jag ska skaffa ungdomsabonnemang sen, men först måste man ju laga allt innan man kan skaffa..
    Ångrar så att jag inte skaffade detta redan när jag fyllde 20.. om det nu var då man skulle göra det..

• Eeve

Hej!
    För det första så måste du antingen dra ut eller rotbehandla den döda tanden. Om du väljer att dra ut den måste en ersättning göras och eftersom det inte finns något att fästa ersättningen "på" så görs antingen en bro eller ett implantat. Om du väljer att rotbehandla tanden (om det går enligt tdl) så görs det och sedan ev. blekning av tand eller en helt ny krona.
    Kostnaden för allt detta är olika på vart du går, privat eller landsting. Priset för en bro ligger på några tusenlappar, svårt att säga hur mycket, men räkna med uppemot 5000. Rotbehandling av tanden kostar mellan 1500-3000 kr beroende på vilken tand det är. Sen tillkommer kostnad för kronan och det priset varierar också, en vanlig plastkrona kostar ung. 1000 kr en krona tillverkad på lab kostar några tusen mer. Implantat går på ca 10000 kr.
    Detta ungefärliga priser inom folktandvården.

Hoppas jag kunde hjälpa dig med några av dina frågor

imsel skrev 2007-12-01 18:26:44 följande:
    Jag har en tand som är svart (grå) och har en spricka, så jag antar att den är död.Men jag har inte råd att ens betala undersökning just nu..Så jag undrar om någon vet ungefär hur mycket det kan kosta att dra ut och ersätta (antar att man ska göa det) en död tand?
Svar på tråden pris för att dra ut och ersätta en död tand??