• Curlie

Vi som blöder/färgade flytningar nr 6

Bra att det kom en ny tråd =)

Uppdatering av mitt läge: Jag började ha bruna flytningar i vecka 5 som sedan blev blod vid toalettbesök, ganska mycket blod kom det.. Åkte till gyn som trodde på missfall, väntade och åkte på nytt till akuten sedan jag börjat blöda ännu mer, de trodde också på missfall men att jag skulle ta hcg blodprov och vänta en vecka till och se..
    Och så igår på nya VUL:et fanns det ett välmående foster som överlevt blödningarna =) Och hcg:et hade stigit precis som det skulle, doktorn trodde sig se ett slående hjärta men var inte hundra. Det känns väldigt bra =) Blödandet slutade också nån dag efter akutbesöket på gyn och nu har jag varit blödningsfri i några dagar... Såklart har man åkt på en förmodad urinvägsinfektion nu också så nu har man lite nytt att oroa sig för... Men summan är då iallafall att fostret kan klara blödningar (än så länge) och att doktorerna ofta tror på missfall när man blöder, men att det kan gå bra endå. =)

• Curlie

mamarazzi: Jag blödde i över en vecka, läkarna var så gott som säkra på missfall då man inte såg något på VUL:en jag gjorde... Men sen kröp den lilla fram =)

Min senaste doktor sa att så länge jag inte får väldigt ont eller störtblöder som mens eller mer så är det ingen fara.

• Curlie

Linis2007: Tråkigt =( Har följt din väntan, och beklagar.

Men snart kommer du nog med ett nytt pluss tror jag =)

Ta hand om dig.

• Curlie

lillasysteryster: Så ledsen för din skull =( Måste vara jätte jobbigt när man kommit en sån lång bit på vägen.

*kram*

• Curlie

regret: Det är fruktansvärt att vänta och inte veta =(
    Men VUL i vecka 5 behöver inte visa foster, det gjorde det inte för mig.. Och blödningar behöver inte vara slutet.. Ja, allt det där vet du, och det är ju just det som är jobbigast =( Att ingen kan veta.

• Curlie

Lite, lite blod idag igen. Har varit fri en vecka nu, men läkaren sa att jag inte skulle oroa mig så länge det inte blev som mens eller gjorde ont, en del blöder sa hon bara, så jag kommer ta det med ro.

• Curlie

Har haft blödningar från jag fick reda på att jag varit gravid, har skämtsamt sagt, gråtit blod över detta och gjort 4 ultraljud. Senaste var efter en långvarig och så att säga rent droppande blödning, då jag nästan trodde det var slut, men icke, bebis mådde toppen där inne och hade små vinkande armar =) Då var jag 9+5 och nu har det gått en vecka till, så vi får se hur det går. Men jag försöker att inte oroa mig, blödningarna kommer tydligen från slemhinnorna i livmodern och läkarna säger bara att det kan vara så.
    Mina blödningar kommer och går, det kan vara en vecka helt fritt och sedan kan det komma flera dagars små blödning osv.

• Curlie

Sunflower Girl: Förstår att du oroar dig massa, men liksom, även om du gör nya ultraljud så får du ju inget annat svar än att fostret mår bra just då, det är ingen garanti för nästa dag, nästa vecka eller för resten av graviditeten. Så tänker jag, och man har sagt samma sak till mig, jag har gjort 4 ultraljud med mina blödningar och varje gång (iallafall dom två sista där dom såg något på, i början trodde de ju att jag fått missfall då det igentligen bara var så att det var så tidigt i min graviditet) har det sett bra ut, då borde det se bra ut nu också liksom.
    Försök slappna av lite och tänka som dom säger, det kan se ut såhär för vissa, och det kan gå bra ändå. Du har ju kommit en lång bit på vägen redan.
    Lycka till!

• Curlie

Sunflower Girl: Jo, förstår det. Jag ska göra KUB test om två veckor och då görs ju ett ultraljud till, men utöver det kommer jag försöka att inte oroa mig och göra nått mer.
    Det har ju sett bra ut dom andra gångerna som sagt.
    Och sedan är man långt gången och får göra stort ultraljud =)

• Curlie

Helia: Det verkar fruktansvärt nonschalant av dom att inte ta imot dig någonstans och få göra en riktig undersökning, utan ett ultraljud kan de inte veta säkert, dessutom behöver man veta så att allt kommit ut vid ett missfall.
    Åk till ett sjukhus och akuten och kräv ett ultraljud.
    Om du visste hur många som sagt att jag fått missfall till mig via telefon, när det bevisligen funnits en levande krabat där inne. Jäklig dålig stil att ställa diagnos sådär utan att följa upp dig.

• Curlie

Jag blöder till och från hela tiden, nu är jag inne i en blödningsfri period vilker är total lycka =)
    Sista gången jag blödde nu var i fredags.
    I måndags var jag på KUB test och bebbin mådde fin fint =)

Förklaringarna jag får från läkarna är bara att det kan blöda ibland..typ..
    Men nu när jag passerat vecka 12 och bebisen såg ut att må bra och allt var normalt så sa de att det var väldigt liten risk för att något skulle gå fel nu. Känns jätte skönt.
    Men vet att jag dimper gärna ner i ett svart ångesthål när blödningarna kommer ändå.
    Hoppas de håller sig borta länge länge nu, kanske tom för gott? *Hoppet lever* :)

• Curlie

SundsvallsF:

Antingen ingen fara alls som du säger, många kan blöda och ha bruna flytningar utan problem, jag hade både och under mina första 12 veckor, efter en blödning nu i vecka 16 var jag inne på akuten och tittade igen och lillen låg kvar och mådde bra..
    Men, problemet med blödningar och bruna flytningar är att man aldrig vet.. Många MA börjar just så, med bruna flytningar.. Så man kan aldrig riktigt säga att det är helt ofarligt utan att ha kollat tycker jag. Samma sak som att det var helt fel av sjukvårdsrådgivningen att säga till mig att jag hade fått missfall när det droppade blod ner i toan, för det hade jag ju bevisligen inte.. Det är det som är så jobbigt och det som gör att jag hela tiden vill kolla upp mina olika blödningar, då jag har suttit på toaletten och det verkligen droppat blod ur mig och min bebbe lever och mår bra, och så finns det som som det har haft små bruna flytningar och fått missfall liksom...

Skit jobbigt att man aldrig kan veta helt, men jag tror att för dom flesta är det helt ofarligt och är det bara lite så tror jag det är helt ofarligt med =)

Lycka till med kommande bebbe =)

Svar på tråden Vi som blöder/färgade flytningar nr 6