Kateter efter förlossning?
Jag hade kateter i 16 dagar pga att min blåsa var uttänjd och klämskadad. De tappade mig inte i tid på förlossningen så det hade stått för mkt urin och tänjt ut vätskan. Tappade mig tillslut på drygt 1 liter urin. Kunde inte kissa pga detta efter förlossningen.
Fick sedan kateter i 4 dygn och sedan testade jag utan men kunde fortfarande inte tömma blåsan helt och fick därför ha katetern ett tag till. Sedan sa de att jag skulle få lära mig tappa mig själv om det inte löste sig och i så fall skulle det bara vara i en övergångsperiod. Nu har jag precis efter flertalet besök hos urologen blivit friskförklarad och nu kan jag kissa helt och slapp därför tappa mig själv.
De sa till mig att det ibland tar tid för blåsan att återhämta sig men bra blir det såsmåningom.
Förstår att din vän mår dåligt, själv var jag otröstlig och hysterisk emellanåt och trodde aldrig det skulle bli bra!! Har en nära vän som alltid tappar sig själv (pga av neurologisk skada ej pga förlossning) och tycker att det är helt ok.
Be din vän att hålla ut för det blir säkert bra om blåsan bara får tid på sig att hämta sig! Håller alla tummar för henne! Kram