• Mrs Jörling

Julbaka i Spanien!! HJÄLP!!

Hej alla Spanska vänner

Ja, jag kan fortfarande inte prata Spanska, men hankar mig fram i livsmedelsaffärerna rätt bra i allafall..dock är det alltid något som jag inte hittar eller förstår

Så här i Juletider så saknar jag vissa saker oerhört mycket...kanske är det bara så att jag inte har hittat dem ännu

Kesella, Jäst (att baka med), julskinka (förstår att det nog är en omöjlighet...och kommer att sakna den sååååå)...ja, det var väl allt för tillfället...

Hoppas att vi här kan hjälpa varandra med varunamn och kanske tips på vad man skulle kunne använda istället

Kram till er alla!!!

• Svar på tråden Julbaka i Spanien!! HJÄLP!!
  • Karpet

Har du Ikea i närheten, iså fall kan du nog få tag på Julskinka i alla fall. Kesella, lärde jag mig häromdagen är samma som kvarg, och här heter det Fromage Fraiche (franska) så om du hittar någon färskost så borde det ju funka. Jäst måste de ju ha i vanliga mataffärer, här är det inte alla som har färsk jäst, men alla har åtminstone torrjäst.

• Maria40

Förr i tiden så saltade man skinkan själv. Tar flera dagar (kanske veckor?). Kan det vara ett alternativ för dig? För vanlig skinka måste ju gå att få hos slaktaren.

• Angelito

Jag var och köpte skinka pá Ikea idag sá försök där
    Torrjäst har váran Ikea här pá Gran Canaria.
    GOd jul tjejer

• Mrs Jörling

Det lär ju bli en trip till IKEA igen då Köpte pepparkakor, julmust och glögg när jag var där sist!!!!

Torrjästen har jag hittat...men som den usel bagare som jag är så undrar jag om den fungerar lika bra?

Ingen som vet vad Kesella heter på spanska...eller om de har något som liknar det?

Kram igen!!!

• Carla82

Jag bor inte i Spanien...men i Italien det är ju inte så långt ifrån. Tänkte bara säga att torrjäst funkar lika bra som vanlig jäst...dessutom tål den högre värme. Blanda ut den med mjölet istället för med vätskan och värm vätskan till staxt över 40 grader (lite varmare än fingervärmt) så "aktiveras" jästen bättre. Här finns inte heller kesella men här kan man byta ut den mot macsarpone, ricotta eller kvarg...skulle tro att det kan gå bra med philadelphia också för den delen. Själv skippar jag den delen och lägger i 2 ägg och lite mer vätska så blir de saftiga ändå. Vanlig jäst finns här även om folk använder den torra mer. På italienska kallas det översatt för öljäst och finns i mjölkdisken.
    Julskinka finns inte på Ikea i Rom...men prinskorvar finns.

Men har hittat salpeter på apoteket för rimingen och en slaktare som kan ordna skinkan åt mig. Du har inget lexikon? Jag kan italienska men det betyder ju inte att jag kan ord som salpeter för den delen. Svårt att förklara också. Lexikonet är jättebra just för såna saker.

• siesus

hej, jäst är inget problem, i nästan alla panaderias (brödaffärer) säljer de färskjäst ( dem som bakar brödet själva har). Du får dock väga upp själv hemma, för 50 gram är här en mkt större bit, den är inte lika kompakt som i sverige. Men du ska kolla på grammen inte på storleken så blir det bra. Lycka till!

• Amor Fati

Färsk jäst hittar du på MERCADONA och det heter Levadura Fresca (finns vid smöret oftast) eller på bagerier. Motsvarigheten till Kesella borde du hitta på en Carrefour.

• Mrs Jörling

Tackar för alla tips!! Men vad kan motsvarigheten till Kesella heta på Spanska då?

• Amor Fati

Kesella = ungefär Queso Fresco (skulle jag tro)

• siesus

...hmm, tror inte kesella är som queso fresco. Jag ahr inte hittat nån motsvarighet här, men om nån vet så blir jag också tacksam.
    Levadura fresca(jästen) finns att köpa på vissa mercadona, carrefour, alcampo etc, men det beror på vart man bor, ju fler turister ju mer "turistgrejer"...

• MamaMari

Kesella finns på Lidl också i Tyskland heter det quark. Jag har sett den förpackningen på Lidl i Spanien också så det finns där med. Dom finns i fyrkantiga plastburkar och brukar alltid stå bredvid mjölken på Lidl affärer

• Uskus

Jag har använt creme fraich till lussebullarna och det funkade bra...finns på al campo.

Svar på tråden Julbaka i Spanien!! HJÄLP!!