• Heli77

Se hit, ni omföderskor vars förlossning startat med vattenavgång!

Hur lång tid tog det från vattenavgång till bebisen kom ut för er?

När jag födde vårt andra barn, gick vattnet på förlossningen (tack och lov) - då jag var 4 cm öppen.  Då sa barnmorskan att det var lika bra att börja förbereda för förlossning, då det ofta går fort för omföderskor när vattnet väl går.
    Hon hade rätt - 25 min senare var dottern född, ganska medtagen av det snabba förloppet.

Eftersom det gick så rasande fort den gången, är jag nu lite orolig för att denna graviditet kommer att starta med vattenavgång i hemmet. Vi har nämligen nästan 1 timmes resväg till förlossningen.

Jag vill alltså gärna höra lite hur era erfarenheter har varit kring detta - ni omföderskor som har haft påföljande graviditet/graviditeter som har startat med vattenavgång i hemmet.
    Hur fortlöpte förlossningen? Hur snabbt kom värkarna? Hur lång tid tog det tills er bebis föddes?

Sigrid och Judith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • Svar på tråden Se hit, ni omföderskor vars förlossning startat med vattenavgång!
  • Mickis74

Tog 30 timmar innan jag kände nåt....

• auti

Be o få information från BB vad din man kan göra ifall han måste förlösa barnet hemma. Jag vill inte skrämma dig men det måste vara bättre att vara förberedd. Min kompis förlossning tog 2,5 h första barnet och då sa personalen att nästa gång du blir gravid får din man komma hit innan o bli informerad.

• VärstaGrymmaTjejen

Min andra förlossning började med vattenavgång ca 03.30 på natten. Dottern är född 18.57, så det gick inte snabbt alls, ca 15 timmar. Fick värkstimulerande dropp vid 14-tiden eftersom mina värkar var för svaga och oregelbundna.

There are two kinds of people,those who likes me,and those who can go to hell
  • Heli77

Oj, ja det var ju lite skillnad i tid.
    Startade era förlossningar med vattenavgång eller hade ni redan värkar när vattnet gick?

Med mitt första barn gick vattnet hemma utan värkar - hon föddes ca 18,5 timme efter det (ca 12 timmar efter första värken).
    Med andra barnet började det med 3-4 min värkar på en gång, sedan gick då vattnet på förlossningen och då kom hon som sagt på en gång. 4,5 timme efter första värk.
    Svårt att sia om hur tredje förlossningen kommer att bli naturligtvis...

auti skrev 2007-12-02 14:15:10 följande:
    Be o få information från BB vad din man kan göra ifall han måste förlösa barnet hemma. Jag vill inte skrämma dig men det måste vara bättre att vara förberedd. Min kompis förlossning tog 2,5 h första barnet och då sa personalen att nästa gång du blir gravid får din man komma hit innan o bli informerad.
    Ja, sambon har redan frågat vår bm om information. Hon sa att om det går så fort, är det faktiskt inte så mkt för honom att göra. Barnet brukar komma ut av sig själv - eventuellt att han kan ta emot den bara. Hon kunde bara råda oss att åka in vid första känning - men har man småbarn sedan tidigare kan man ju inte bara dra iväg utan att barnvakten har hunnit komma.
    Vi har tänkt att vara förberedda med att ha rena och varma handdukar och filtar i bilen, ifall att. Det hade vi sist också. Skulle vi inte hinna in i tid, får ambulans möta oss halvvägs.

Några fler som kan berätta hur det såg ut för er?
  • första

Första barnet: vattnet gick vid 20, inga värkar. Värkarna började vid 23-tiden. Inskriven vid 01. Sonen född 5.20

Blir det fler barn sa bm att jag skulle skynda mig in då. Men än har jag inte börjat fundera på förlossningen i feb. Och hur det blir då vet jag inte. Är ju inte omföderska än..

• ullis79

Första barnet gick vattnet nångång vid 14-15 tiden.
    (stod i duschen hemma, märkte inget men det måste gått då)
    Värkarna började runt 13.
    Åkte in till förloss. 17.00 och Thindra föddes 20.25.

Med andra barnet gick vattnet 03.30.
    Kände inget förens kl. 08 ca. Stark mensvärk som kom 1-2 min mellan.
    Åkte in för kontroll av vattenavgång halv 11.
    I bilen in fick jag en dundervärk!! + 1 till vid förloss.
    Kom in 10.50.
    Krystvärkar 11.00 och Alva är född 11.08!

Gick föööör fort, hann inte alls med...

Du borde åka in så fort du känner minsta lilla för att vara på den säkra sidan!!!

• Lillevida

Mitt vatten gick klockan 8 på morgonen. Värkarna började kl tre, o min som e född fem i fem..

• Heli77

Intressant att läsa hur det var för er! Det skiljer en hel del från person till person, vilket iofs inte är så konstigt.

Jag puffar gärna för fler svar!

• Rusty

Det är inte speciellt vanligt att förlossningen startar med vattenavgång och att man sedan omedelbart får kraftiga värkar. Det vanligaste är att man får värkar först, fast man måste ju vara uppmärksam så att man märker att det är värkar man har!

Mina två förlossningar har startat på samma sätt, med värkar som varit så lika sammandragningarna under förlossningen att jag inte fattat att det varit värkar, sedan vattenavgång och kraftiga värkar och snabbt förlopp.

Barn 1: Igångsatt med gel, lätta sammandragningar i ca 1 timme, vattenavgång och sedan kraftiga värkar i 2 timmar tills barnet kom ut.

Barn 2: Vaknade tidigt på morgonen, var inte säker på om det var värkar eller vanliga sammandragningar, väntade en timme, vattenavgång, sedan kraftiga värkar i 1 timme och 20 minuter innan barnet kom.

Kom ihåg: Snabba förlossningar är snabba för att de är okomplicerade, min bekant som varit barnmorska i 40 år säger att hon aldrig hört talas om en "taxiförlossning" som gått fel. Men läs på lite grann så ni vet hur ni skall göra ifall det skulle bli så. Åk in vid minsta känning, ta med det äldre barnet i värsta fall och låt barnvakten hämta det på BB?

• Horfiwiel

mitt vatten gick hemma.. sjukt mycket vatten. 24 timmar senare var Lowe ute...

Svar på tråden Se hit, ni omföderskor vars förlossning startat med vattenavgång!