• Ronjah

Vad göra åt händer som domnar bort hela tiden?

Är gravid i vecka 39 (38+0) och den sista veckan har mina händer börjat domna bort ofta!
    Kan inte ligga och läsa en bok utan att det börjar "sticka" i fingrarna och vaknar flera gånger varje natt av att jag måste "skaka liv i" mina avdomnade händer. Bara jag ligger ner och vilar så börjar stickningarna.
    Finns det något man kan göra åt detta?

vecka 39
  • Svar på tråden Vad göra åt händer som domnar bort hela tiden?
  • blommanigbg

Berätta det för din barnmorska så kan du få en remiss till en arbetsterapeut och få handskenor. För mig gick det fort att få det...

• mala78

Gå till vårdcentralen, antingen provar de ut skenor till dig där eller skickar en remiss till Arbetsterapin. Det kommer att gå över när bebisen är född.
    Lycka till!

• TLarsson

Jag har provat en så där skena men tyckte inte att den hjälpte på mig. Blev liksom ingen skillnad men det är säkert skillnad från person till person.

• FrökenBokmal

Det gjorde skillnad på mig med skena... Annars kan man tvätta händerna i kallt vatten det hjälpte mig också (då går svullnaden ner). Kanske kan man ha en vetekudde i kylskåpet och linda in händerna (hade det som plan B men behövde aldrig det). Lycka till! Det är ju snart över

• Kimi poika

om det inte hjälper med skenor så är det operation som är nästa alternativ som jag förstår. att händerna domnar bort och kanske tilloch med värker, som det gör för mig, heter Karpaltunnelsyndrom. För mig har det blivit bättre med skenorna. Men det är inte avhjälpt. Har 3 fingrar på varje hand som är konstant bortdomnade. Men det jag kom på i helgen, som hjälpt, var när min smbo började massera muskeln under tummen, in mot handflatan. Fick tillbaka lite känsel i den och det värker inte lika mycket. Ett litet tips, se om det fungerar för er oxå! :D

• Vive

Har samma problem själv. BM förklarade att allt beror på att du svulnar på insidan i kroppen. Försök undvika salt. Det binder vätskan och bidrar till svullnaden.
    Att du domnar är för att karpaltunneln (Band med nerver vid handleden som leder ut till fingrarna) böjs. Mkt lätt att göra när man sover, men viktigt att försöka hålla händerna raka. Mina domningar sträcker sig ända upp från armbågarna och fingrarna är tjocka som små korvar Vilket gör jäkligt ont och förhindrar finmotoriken, men bara 5 veckor kvar sedan återgår kroppen till "normalläge", åtminstonde den delen.

Lycka till.

Svar på tråden Vad göra åt händer som domnar bort hela tiden?