• Pikku Enkeli

Fodervärd eller ej? (Hund)

Är det någon som vet lite om att vara fodervärd? För- och nackdelar osv...

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-12 15:41:18:
    Helst fodervärdar åt hanhundar!
  • Svar på tråden Fodervärd eller ej? (Hund)
  • Yrslan

Skulle själv inte ställa upp som fodervärd. Ska jag ha hund ska det vara min hund, utan att man ska behöva lämna från sig hunden vid ev parning etc. Ingenting för mig....

• Pikku Enkeli
    Yrslan skrev 2007-12-02 21:19:08 följande:
    Skulle själv inte ställa upp som fodervärd. Ska jag ha hund ska det vara min hund, utan att man ska behöva lämna från sig hunden vid ev parning etc. Ingenting för mig....
    Nu frågade jag efter lite för- och nackdelar visserligen. Inte bara privata åsikter om själva grejen med fodervärd, för det hjälper väldigt lite i mina funderingar.
  • Flopp

Nackdelen (beroende på vad ni har för avtal) är att du en dag kan mista din vän till den "rätta" ägaren...

Fördelen är att du inte är bunden till hunden... om man nu tycker det är en fördel...

• FruMansour

En granne till mig var fodervärd åt den mest underbara Rottis jag träffat.... De hade henne hur länge som helst och hon trivdes så bra.. Sen en dag så skulle hon hem till sin ägare för att paras....och när det sen var dax att hämta henne igen så berättade ägaren att hon avlivat denna underbara hund.. Fy vad hemskt!!

• FruMansour
    Flopp skrev 2007-12-02 21:45:13 följande:
    Nackdelen (beroende på vad ni har för avtal) är att du en dag kan mista din vän till den "rätta" ägaren...Fördelen är att du inte är bunden till hunden... om man nu tycker det är en fördel...
    Håller med om den hemska nackdelen
  • Ejz

När jag var liten(typ 8 år) skaffade vi en liten labrador som vi var fodervärd åt´.
    Världens goaste hund. Var tänkt att vi skulle ha han i 1 år.
    Kommer så väl ihåg ångesten när det närmade sig att lämna tillbaka han. Nu hade vi turen att han hade ett medfött fel i höften(som han verkligen inte led av)som gjorde att vi fick välja om vi ville behålla han ellerom han skulle avlivas.
    Det slutade med att han levde 12 långa lyckliga år hos oss

Jag skulle aldrig någonsin utsätta mig för detta igen. Ska jag skaffa hund ska det vara min.

• Pikku Enkeli

Ejz:
    Fodervärd innebär inte att man lämnar tillbaka hunden, inte i detta fall iaf. Man ger uppfödaren rätt till parning eller två kullar valpar.

• Ejz

ja, jag vet inte, vi tog hunden av en hundskola och det hette fodervärd. dom viste inte vad dom skulle använda hunden till när vi hämtade han. Avel, kanakhun eller dyl. Nu ville dom ju inte ha han för något alls då man inte heller kan avla på en hund med höftfel.

• pratglada tjejen

Det finns ju flera olika avtal. Det akn vara så att fodervärden ska ha hunden i 1-2år och sen lämna tillbaka, bara för att de uppfödaren kanske behövde låna ut hunden p.g.a. tidsbrist. Sedan kan det vara så att ägaren helt ger bort hunden-men vill ha 2-3kullar/2-3parningar. Det sägs ju att hur avtalet än är ska hanhunden bli fodervärdens när den blivit fem år.. Men jag vet inte hur det är med den saken..

Det osäkra med fodervärd är ju att ägaren kan besluta att vilja ta hem sin hund, så länge hunden fortfarande är fodervärd och ni inte "fått"(-skrivit på) hunden helt och hållet.

Nackdel
    -(kanske inte riktigt känns som ens egen hund i början)
    -kan uppstå krångel/dispyter och alla möjliga problem med uppfödaren/ägaren: har hänt att uppf får för sig att dne ska ha 10tkr eller så ska han ha tillbaka hunden direkt m.m., det är ju väldigt extremt, men viktigt är att kontraktet är bra och säkert för båda partet så att inget går fel eller strular

Fördel-helt klart billigare
    -binder inte upp sig helt, kan kanske finnas möjlighet att lämna tillbaka hunden om det skulle behövas

• MissTag

Det enda avtalet SKK godkänner är när man som uppfödare behåller avelsrätten på hunden. Aldrig har man som uppfödare rätt att ta tillbaka hunden hur som helst från en fodervärd.

Jag är både uppfödare med två hundar ute på foder och jag är själv fodervärd. Jag tycker att så länge man känner att man är på samma våglängd som uppfödaren så är det bara fördelar med att vara fodervärd.

Svar på tråden Fodervärd eller ej? (Hund)