• Beatrize74

Hur förvarar ni era räkningar och viktiga papper?

Här ska det bli ordning och reda på alla papper. Antar att det är boendeinstinkten i mig som gör att det kliiiiar när jag ser alla högar med papper av olika slag. Vi ska finna ut ett bra system för detta.

Pärm förstås (eller?). Det har vi i dag, men inget fungerande registersystem. Vilken indelning har ni (om ni har något), typ "Försäkringar, media, boende, bil" etc.

Vart förvarar ni räkningarna innan ni har betalat dem?
    Var förvarar ni tidningar, urklipp, kataloger, telefonkataloger etc.?

Tips, tips, tips...pleaaase! Inte ett papper ska gå säkert.

• Svar på tråden Hur förvarar ni era räkningar och viktiga papper?
  • Pix

Vi har en rejäl magnet klämma på sidan av kylskåpet som räkningarna sitter i.
    Andra viktiga papper förvaras i en pärm.

• Pix

Vi har en liten byrå i köket där massa kataloger och kollegieblock och annat smått och gott ligger...Ska dock rensas ut nu (får ej hänga med i flytten)...

• GoseFisen

Jag har alla mina viktiga papper i en byrålåda.. *hahaha*.. Men räkningar som ´jag ska betala har jag i min "lilla" kalender i väskan!

• Beatrize74

Fler?

Ingen som har något fiffigt system via datorn, färgglada lådor, anslagstavlor, tidskriftssamlare etc? Som färgmärkt, piffat till det, har ett bra register till allt detta?

• uniMog

ehm.. stor hög i en sån dokumentflik-historia på skrivbordet och med jämna mellanrum sätts de in i pärmen.

har en pärm för räkningar och en för viktiga papper.

• littletiger

På skrivbordet, på varsin sida om en liten byrå har jag lite 3 olika klämmor:

1 för räkningar som ska betalas
    1 för räkningar som är betalda & ska sättas in i pärmen
    1 för andra viktiga papper som ska in i pärm.

Jag sätter in i pärm med jämna mellanrum och där har jag en rubrik för varje företag etc.

ex: Tele2, Göteborg Energi, Bredband etc.

Papper från banken har jag i en separat pärm med olika flikar:

kontoutdrag
    sammanställningar etc.

• Beatrize74

Kul att läsa hur ni har det. Jag plussar på med ytterligare en fråga - hur lång tid sparar ni era räkningar? I tio år som man "bör" eller?

• Eldna

Inget fräsigt eller snyggt här, men lite ordning försöker vi hålla i alla fall. Brevid datorn har vi en byrå men allt viktigt på.
    - Tre brevkorgar på varandra; överst aktuella räkningar, nedanför betalda räkningar (som ett korttidsarkiv) och nederst har blivit lite blandat...
    - Två tidskriftsamlare; en för mig och en för sambon med aktuella papper som man vill ha lättillgängligt.
    - En pärm med register; boende, försäkringar, kvitton & garantier, telefonabonnemang, betalda räkningar (långtidsarkiv, för det mesta bara en kopia på utdraget då vi betalade räkningarna), medlemskaper, bank & krediter och så en varsin flik för mig och sambon.

På datorn räknar vi budgeten, har telefonlistor, håller koll på arbete mm... Vi är något av "list-freaks" båda två här så vi har listor på det mesta. I köket har vi en block för inköpslista på kylskåpet, dessutom en liten whiteboard för att skriva upp viktiga datum som ligger mer än en vecka fram och en stor whiteboard där vi skriver upp som en kalender för varje vecka (där skriver vi vad jag har att göra, vad sambon har att göra, vad lillkillen gör och så veckans födelsedagar och andra saker som är bra att komma ihåg under veckan).

Sen ligger det ju papper och grejer i minst en låda per byrå i detta hem! Fasen vad man samlar på sig! Dags att ta tag i det kanske. Tidningar och kataloger är jag duktig på att sortera och lägga på sina platser rätt omgående, men högarna måste ju revideras med jämna mellanrum ändå...

Jag tycker att jag har koll på de viktiga grejerna, men man skulle säkert kunna ha ett mycket mer effektiv sätt att hantera det på i alla fall...

Lycka till!

• Mamma Ninna

10 år inte nödvändigt längre om jag har förstått rätt, inte för en privatperson i alla fall. Men jag kan ju ha fel!! Jag spara våra räkningar i 2-3 år och viktiga papper ännu längre, gäller bara att gå igenom dem ibland om det tex är garantier som gått ut osv, annars drunknar man ju!!!

Jag har mina räkningar och lönespec (?) i en pärm där de är sorterade efter månad. När året är slut lägger jag dem i en mapp ihop med allt annat som hört året till typ deklarationer osv. I en annan pärm har jag alla försäkringspapper,bankpapper,kvitton och garantier och annat som är vikigt. Den löper över flera år och rensas då och då!!
    Obetalda räkningar ligger löst i månadspärmen och eftersom jag betala via internet så gör jag så att jag river loss inbetalningskortet och häftar fast det på räkningen och skriver vilket datum jag la in räkningen för betalning.

Hmmm vad mer?! Jo jag har andra pärmar också en för saker som rör barnen (dagiskö och liknande) en för allt som rör datorn och en som rör mig ( akassa/arbetsförmedling/jobb/betyg m.m) En som rör min sambo ungefär det samma som i min Fast han slipper akassepapper!!!
    En anna pärm för alla urklipp uppdelade efter områden. En pärm i köket med alla recept.
    En pärm som har alla funderingar och planeringar och annat som bara rör huset.
    Jag älskar pennor och anteckningsblock så det ligger överallt Under skrivbordet finns en kartong för kataloger och en för återvinning,papper men ej med viktiga uppgifter för de strimlas Sen har vi en liten hög vid datorn med små lappar där alla inloggningsuppgifter till formu och dylikt finns. Den är dock ganska osorterad Och så har vi en liten "byrå" i kartong som allt som jag inte vet hur jag ska sortera men måste ha kvar ligger i!!
    Telefonkataloger vid telefonen i köket!!

Mycket papper blir det Lycka till!!!

• Mamma Ninna

Just ja i skåpet över fläkten ligger en jättehög med instruktionsböcker till allt och lite till, den är inte lätt att hitta i!!!

"eftersom jag betala via internet så gör jag så att jag river loss inbetalningskortet och häftar fast det på räkningen och skriver vilket datum jag la in räkningen för betalning." Det var det råd jag fick av vår bankman (en kvinna)

• Avelyn

Alla mina räkningar ligger i en tidskriftsamlare i bokhyllan i köket märkt med viktiga papper.

• Norrlandsmorsan

En speciell mapp med sorteringfickor....

Den är superbra ...

Man kan få en sådan hos sin bank om man har tur

• emmy82

Vi har räkningar som ska betalas i en mapp och alla viktiga papper i varsin pärm.

• Alfonsina

Här hör jag hemma! Jag är en sådan som sparar alla papper nästan. Har 5 stycken pärmar i olika färger med matchande register...
    - Bankpapper, register efter konton
    - Betalda räkningar (sparas i ett par år), register A-Ö
    - Lägenheten, alla papper (tex lån och inköp) till bostadsrätten
    - Lönespec. har alla kvar sen mitt första sommarjobb, kanske lite overkill...
    - Diverse papper, register ex. Telia, Länsförsäkringar, CSN, FK mm

Har en tidsskriftsamlare bredvid datorn där alla räknignar hamnar alltefter de kommer under månaden. Sedan sätter jag in dem direkt i pärmen efter betalning.

Svar på tråden Hur förvarar ni era räkningar och viktiga papper?