• Anonym (Ryggont)

Kan man bli sjukskriven för ryggont?

Har ett litet dilemma och jag vet inte riktigt hur man går tillväga.

Det är så här att varje morgon när jag vaknar (sedan ett antal månader tillbaka) så har jag fruktansvärt ont i ryggen. Jag vaknar vid 5-tiden och har då två timmar på mig att ligga och försöka mjuka upp kroppen för att överhuvudtaget kunna resa mig ur sängen.
    Jag har en liten hemma (fast jag är arbetslös just nu).
    Ibland hjälper ingenting och jag får efter att med mycket möda tagit mig upp och fått tjejen ur sängen, krypa baklänges tillsammans med henne nerför trappen.

Visst har jag varit stel i ryggen lite då och då förut, men de sista månaderna har det blivit hemskt. Om jag råkat lägga mig på mage på natten, så måste jag när jag vaknar ropa så mannen vaknar och han får hjälpa mig runt på rygg, även när jag ligger på sidan så ömmar det i ryggen.

Vad händer om jag får ett jobb? Är så rädd för att jag inte ska kunna ta mig upp på morgonen till jobbet.
    Jag kan ju inte stå upp för länge heller Har jag gjort något under dagen som inneburit mycket stående så låser sig ryggen nästan. Man blir stående gång på gång med stöd mot diskbänken innan det släpper så pass att man törs röra sig.

Kan man få hjälp för sånt här?
    Sist jag bad om hjälp var jag gravid med mitt mellersta barn och då sa de att det berodde på graviditeten säkert!

Någon med ryggproblem som kan ge mig råd?

Jag är annars en människa som nästan aldrig blir sjuk eller behöver uppsöka läkare, men jag vet ju att många har ryggproblem och jobbar.
    Kan man bli sjukskriven för ryggproblem? 2 h på morgonen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 09:56:03:
    Vet inte om det blev lite snurrigt i texten, men jag är inte gravid just nu.

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven för ryggont?
  • PernillaWaxin

Hej!
    Kontakta en husläkare som tar och kollar din rygg och berätta hur ont du har så kan de sjukskriva dig.
    Jag är sjukskriven från 27/11 till 17/12 för att jag har sådanna ryggbesvär mycket tack vare jobbet och att jag är gravid i v.24

• Anonym (Ryggont)

Jo, jag måste nog kontakta läkare och se om de kan hjälpa mig

Jag är inte gravid just nu, om det inte framgick i ts.

• Anonym (ont i rygg)

Om dina ryggbesvär gör så att du är arbetsoförmögen, då blir du sjukskriven.
    Har du hel eller delvis arbetsförmåga så får du jobba den tiden du klarar av det.
    I första hand ska du nog utreda vad som orsakar besvären, och få behandling så du mår bättre
    Sjukskrivning i sig är ingen lösning...
    Jag förstår dig, det är superjobbigt att ha så ont att man knappt kan komma upp ur sängen.
    Hoppas du kommer bli bättre i ryggen!

• Anonym (Ryggont)

Jo, jag vill ju bli av med besvären helst, inget roligt det här Det är ju som de säger att man ska röra på sig och jag försöker verkligen.
    Känns ju skumt att vara sjukskriven när jag inte är *sjuk* i den bemärkelsen, men mornarna är ju hopplösa känns det som.
    Fick tag i en läkare som skickade mig vidare till sjukgymnasten så nu väntar jag på att de ska ringa.

• Anonym

är gravid nu och har jätte ont i ryggen och är dödstrött, sover natten, när ja kommer hem sen vaknar jag en stund så sover jag ett tag igen sedan sover ja för natten....var hos läkaren men hon sa att jag skulle gå på sjukgymnastik men hinner ej gå då jag är upptagen de tider som de erbjuder på dagen. Är arbetslös men går en kurs.ska prova idag igen och gå till läkaren ihopp om sjukskrivning.....de säger att graviditet ej är en sjukdom men jag fungerar ju inte som jag ska, väldigt frustrerande!

• Anonym (ont i rygg)

Jag har själv haft ryggont i 20 år...varit sjukskriven i massor av år, och det hjälpte mig inte speciellt mycket, eftersom jag idag har minst lika ont.

Det jag hade behövt var en bra vårdkontakt, med bra underhållande behandling.

Och inte minst: anpassade arbetsuppgifter! Och att framförallt lära sig att leva med smärta. (vilket är jättesvårt att acceptera))

Man blir liksom deprimerad..först av den ständiga värken, och att man känner sig så begränsad av det, och sen att man kommer längre ifrån arbetsliv och överhuvudtaget bort från ett normalt liv....

Själv tycker jag att man kan behöva viss sjukskrivning för ryggont...då det som du beskriver, kan vara svårt att komma igång på mornarna.
    Men det är också väldigt förödande, om man inte får hjälp!
    Hoppas du får bra hjälp av sjukgymnasten!

Svar på tråden Kan man bli sjukskriven för ryggont?