Nä, Jag föder hemma nästa gång!
Usch, jag är bara i v 12 och oroar mig redan för förlossningen.
Det jag oroar mig mest för är
* att det ska gå fort - den första förlossningen tog fyra timmar
* att det inte ska finnas nån plats där jag vill föda - jag har bf i juni (midsommarafton) då det brukar vara kaos i stockholm
* att jag ska tvingas vänta hemma några timmar
* att vi inte ska hinna in utan att jag ska behöva föda i bilen eller oplanerat i hallen
* att vi inte ska få någon barnvakt - svärföräldrarna är bortresta vid tidpunkten och mina föräldrar bor 50 mil bort
Det absolut lugnaste skulle förstås vara att föda hemma och ringa sin barnmorska när det är dags. Slippa stressa iväg till något sjukhus. Slippa ringa och be om att få plats på någon förlossning och veta att det inte är någon risk att barnet föds på motorvägen.
Det som talar emot hemförlossning är att jag inte är beredd att försvara mitt val inför alla som kommer säga att jag är en idiot om jag föder hemma. Dessutom tror jag inte min sambo skulle vara så glad i idén. Och så rent praktiska skäl som att jag inte har lust att städa upp efteråt .
Varför måste hemförlossning vara en så känslig fråga egentligen? Vore det inte bättre om vi hade det som i Holland där det finns ett system för dem som vill föda hemma. Där kommer barnmorskan hem till dig och det är ett helt naturligt val som ingen behöver ifrågasätta.