• Mamma Anna

Nä, Jag föder hemma nästa gång!

Usch, jag är bara i v 12 och oroar mig redan för förlossningen.
    Det jag oroar mig mest för är

* att det ska gå fort - den första förlossningen tog fyra timmar
    * att det inte ska finnas nån plats där jag vill föda - jag har bf i juni (midsommarafton) då det brukar vara kaos i stockholm
    * att jag ska tvingas vänta hemma några timmar
    * att vi inte ska hinna in utan att jag ska behöva föda i bilen eller oplanerat i hallen
    * att vi inte ska få någon barnvakt - svärföräldrarna är bortresta vid tidpunkten och mina föräldrar bor 50 mil bort

Det absolut lugnaste skulle förstås vara att föda hemma och ringa sin barnmorska när det är dags. Slippa stressa iväg till något sjukhus. Slippa ringa och be om att få plats på någon förlossning och veta att det inte är någon risk att barnet föds på motorvägen.

Det som talar emot hemförlossning är att jag inte är beredd att försvara mitt val inför alla som kommer säga att jag är en idiot om jag föder hemma. Dessutom tror jag inte min sambo skulle vara så glad i idén. Och så rent praktiska skäl som att jag inte har lust att städa upp efteråt .

Varför måste hemförlossning vara en så känslig fråga egentligen? Vore det inte bättre om vi hade det som i Holland där det finns ett system för dem som vill föda hemma. Där kommer barnmorskan hem till dig och det är ett helt naturligt val som ingen behöver ifrågasätta.

• Svar på tråden Nä, Jag föder hemma nästa gång!
  • Min familj

Önskar att jag oxå fick föda hemma, men vågar inte ifall något skulle hända och vi har ca 30-40 minuters bilväg till sjukhuset....

Annars hade jag inte tvekat att göra det. Har två förlossningar på sjukhuset - positiv erfarenhet, men jag skulle vilja prova på hemma i min egen miljö

Mamma till Rasmus 1 år & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Annamaja

Hej jag vet hur det är. Är själv jätte rädd för förlossningen... det värsta är att den snart är här. Min son tog endast 1,5 timme på sig. Så min BM var rädd att vi inte ska hinna in denna gång. Jag räknar inte att det ska ta mer än 40 min. från första känne täcknet... BM trodde inte det. Hon har även velat "utbilda" min sambo på hur han ska göra om vi inte hinner in... men han klarar inte av att se blod Det hade varit bra att få födda hemma. Min granne gjorde det (kommer från england) hon sa att det såg ut som ett slakthus efteråt. Och det är väl städningen efteråt som inte känns så kul.

• LabLover

Håller med dig!

Se till att få gå på Aurorasamtal så fort som möjligt så att du kan känna dig trygg inför förlossningen.

Hade själv en snabb och dramatisk första förlossning men nu har de lovat mig att vi inte ska bli lämnade ensamma på rummet och att vi ska få åka in direkt! (Bor iofs inte i Stockholm.)

Har du varit på inskrivning och vad sa din BM isåfall när ni pratade om din förra förlossning?

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • Mamma Anna

labLover:
    Jag var på inskrivning i fredags och då pratade vi ganska mycket om min förra förlossning. Det blev lite känsligt men det kändes skönt att få ventilera sig lite.

Det som är det jobbiga är att jag ju inte är rädd för själva födandet utan för allt runtomkring. Att inte bli tagen på allvar eller att bli uppmanad att stanna hemma några timmar eller att behöva åka till Södertälje eller Danderyd eller nåt annat ställe med lång resväg. Det är ju saker jag inte kan påverka själv hur mycket aurora-samtal jag än går på.

• LabLover
    Mamma Anna skrev 2007-12-03 12:21:40 följande:
    labLover:Jag var på inskrivning i fredags och då pratade vi ganska mycket om min förra förlossning. Det blev lite känsligt men det kändes skönt att få ventilera sig lite.Det som är det jobbiga är att jag ju inte är rädd för själva födandet utan för allt runtomkring. Att inte bli tagen på allvar eller att bli uppmanad att stanna hemma några timmar eller att behöva åka till Södertälje eller Danderyd eller nåt annat ställe med lång resväg. Det är ju saker jag inte kan påverka själv hur mycket aurora-samtal jag än går på.
    Fast det är precis därför jag gå på Aurorasamtal! Jag är inte heller rädd för att föda barn igen eller för smärtan eller något sådant. Hade inte en tanke på Aurora förrän min BM övertalade mig. Jag är mest orolig för att ainte bli tagen på allvar av personalen! Enligt min MVC-BM ett mkt bra skäl att gå på Aurora!
    ♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • Mia O

Om jag ska föda nån mer gång så ska jag nog planera att föda hemma.
    Har 40 min restid till förlossningen.
    Med första barnet hann vi in i god tid, han är född 1 vecka innan bf.
    Dottern däremot kom 3 veckor innan bf och är född på E18, så nästa gång blir nog hemma i lungn och ro...

• Mamma Anna

Mia O:
    oj, oj! Det där lät läskigt, föda på E 18. HUr snabbt gick den andra förlossningen i förhållande till den första?

LabLover:
    Ja, du kanske har rätt. Får prata med min BM om det där. Har fått för mig att aurora-samtal bara är för de som är rädda för att föda.

• matteg

Om du vill känna att du är normal som föder hemma och få stöd i det och så kan du gå på vidarklinikens mvc i sthm, de är vana vid sånt, skitmånga i vår föräldragrupp skulle göra det. Tips bara.

• Needy

Jag skulle kunna tänka mej att föda hemma..på ett sätt- men barnvakt till syskon iaf. De ska INTE få en traumatisk barndom då de såg sin kära mamma skrika o kvida o gråta!! (och blod)

- slakthus...ohhh shiit. Läbbigt !!

Men tala med barnmorskan. Man har väl rätt till hemförlossning. Lycka till!

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Julmust

Min läkare (inte sthlm) sa att den vanligaste bil/hall-förlossningen är just nummer två eftersom den inte är som den första. Jag tror att sjukvården i allmänhet har bättre respekt för andragångsföderskor och tror inte att du kommer att bli ombedd att stanna hemma, speciellt inte som det gick så fort första gången.

Svar på tråden Nä, Jag föder hemma nästa gång!