• Anonym (MrsJ)

Någon som har erfarenhet av medicinen Tegretol?

Har fått denna utskriven pga problem med lättare kramp och stelhet, de misstänker en störning i impulserna mellan nerver och muskler som jag haft länge. De skall skicka ett blodprov till Oxford av alla ställen för att utreda om det är en sådan här störning jag lider av.
    Undrar iaf om ngn ätit Tegretol som främst är för epileptiker och är mest nyfiken på de ev biverkningar man kan få av medicinen?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av medicinen Tegretol?
  • susye

min dotter har ätit det för epilepsi o den bieverking som märktes avr lite håravfall

• Anonym (MrsJ)
    susye skrev 2007-12-03 13:51:11 följande:
    min dotter har ätit det för epilepsi o den bieverking som märktes avr lite håravfall
    Jaha det lät ju inte så skoj
    Var det liksom övergående eller blev hon tunnhårig på ett mer bestående sätt? kom håret tillbaka när hon slutade med medicinen? Hoppas din dotter mår så bra hon kan iaf...
  • Camyella

Har en man som äter det mot epilepsi.
    Funkar bra för honom, men har ibland behövt justera dosen

• susye

Anonym (MrsJ) skrev 2007-12-03 14:23:30 följande:

Jaha det lät ju inte så skoj Var det liksom övergående eller blev hon tunnhårig på ett mer bestående sätt? kom håret tillbaka när hon slutade med medicinen? Hoppas din dotter mår så bra hon kan iaf...
    jo hon fick tillbaks en del av hårkvaliteten då hon slutade mdicinera
  • Emerald88

Jag har epilepsi och äter tegretol retard 200 mg. Jag får inte så mycket biverkningar. Tappar ibland balansen rätt så lätt och blir ibland illamående av medicinen men annars så är det inga större faror tycker jag med medicinen.

• Anonym (MrsJ)

OK..jag överväger nämligen om jag ska börja eller inte. Mina besvär går i skov och man kan ju liksom inte ta den "vid behov" vad jag förstår utan mer kontinuerligt. Mina bra perioder känns livet överkomligt utan medicin men då jag mår sämre så gör jag vad som helst för att det skall lindras. Kommer att avvakta en period då jag nu mår lite bättre. Tack ialla fall för era svar...

• Anonym

Trötthet och viktuppgång är några biverkningar. Att få några extra kilo kan väl va OK men om man går upp 25kg på bara några månader är det inte så kul längre...

• Anonym (lilla jag)

Min Mamma äter Tegretol mot epilepsi. Hon har varit helt krampfri sedan hon började äta dem för x antal år sedan. Men däremot har hon gått upp säkert 30 kilo i vikt när hon började äta dem. Fast man får ju kanske bortse ifrån det när hon i övrigt mått väldigt bra, så bra har hon aldrig mått av någon medicin...

• Anonym (sos)

Jag har ätit det.. i typ 2 veckor.. blev trött och sedan fick jag feber och ont i halsen, frossa och ont i kroppen.. låter som influensa.. Men NEJ.. Tål tydligen inte skiten :( Och inte Lamictal heller.. samma symptom där *suck*

• Anonym (MrsJ)

OK, men när jag läser om medicinen så ser jag inte att viktuppgång skall vara en biverkning? Kanske har läst slarvigt då...Sen har jag alltid undrat om viktuppgång som biverkning på olika mediciner beror på själva medicinen eller att man blir mer sugen och småäter mer? Det får man ju naturligtivs ställa i relation till om medicinen hjälper, då kanske det är värt det?
    Lät ju inte skoj med feber och frossa. Det verkar ju vara en ganska stark reaktion... :-/

• Anonym (MrsJ)

Ex ungue leonem skrev 2007-12-03 13:49:53 följande:

Som på denna länk från Fass, där den enda biverkning jag kan koppla till viktuppgång är "svullnad" som ligger under "sällsynta biverkningar"...
  • Jenny81

Tror det är rätt så vanligt att man går upp i vikt av epilepsi mediciner. Har epilepsi, och åt Ergenyl retard i nästan 5 år, gick upp bra mkt. Fick byta till Lamictal pga massa andra biverkningar också, nu funkar det bättre, men tror tyvärr att man ofta går upp i vikt av epilepsi mediciner. Varför har jag ingen aning om.

• Anonym (MrsJ)
    Jenny81 skrev 2007-12-05 09:10:40 följande:
    Tror det är rätt så vanligt att man går upp i vikt av epilepsi mediciner. Har epilepsi, och åt Ergenyl retard i nästan 5 år, gick upp bra mkt. Fick byta till Lamictal pga massa andra biverkningar också, nu funkar det bättre, men tror tyvärr att man ofta går upp i vikt av epilepsi mediciner. Varför har jag ingen aning om.
    Ja, det verkar ju onekligen vara en relativt vanligt biverkning då, men varför står det inte med bland biverkningarna då kan man undra?...Däremot står "aptitlöshet" med som en av de mer vanliga, och den borde ju i så fall leda till viktnedgång...
  • Jenny81

Ja de har du ju rätt i att det borde. Jag vet inte alls varför (jag borde veta kanske, jag läser till sjuksköterska). Men står det inte i biverkningarna så borde de ju inte vara så? Vad jag kan komma o tänka på är ju att man blir mer eller mindre trött av dessa mediciner, att man kanske gör mer skräp-mat för att man är trött? Brukar man inte vara hungrigare när man är trött? Jag har ingen aning, jag bara spekulerar!

Äter själv Lamictal nu, och den har jag inte gått upp av. Snarare ner, så det kanske inte stämmer på alla mediciner. Vore ju skönt isf!! Hoppas det går bra. Sen är det absolut inte säkert att man får några som helst biverkningar heller, jag menar, man ska inte UTGÅ från det. Bäst är att låta bli att läsa biverkns-listan nästan, annars kan man också inbilla sig och "leta" symtom. Men jag håller tummarna och hoppas att du slipper biverkningar!!

• Anonym (MrsJ)
    Jenny81 skrev 2007-12-05 09:28:36 följande:
    Ja de har du ju rätt i att det borde. Jag vet inte alls varför (jag borde veta kanske, jag läser till sjuksköterska). Men står det inte i biverkningarna så borde de ju inte vara så? Vad jag kan komma o tänka på är ju att man blir mer eller mindre trött av dessa mediciner, att man kanske gör mer skräp-mat för att man är trött? Brukar man inte vara hungrigare när man är trött? Jag har ingen aning, jag bara spekulerar!Äter själv Lamictal nu, och den har jag inte gått upp av. Snarare ner, så det kanske inte stämmer på alla mediciner. Vore ju skönt isf!! Hoppas det går bra. Sen är det absolut inte säkert att man får några som helst biverkningar heller, jag menar, man ska inte UTGÅ från det. Bäst är att låta bli att läsa biverkns-listan nästan, annars kan man också inbilla sig och "leta" symtom. Men jag håller tummarna och hoppas att du slipper biverkningar!!
    Nej, det är det man tycker, att den borde vara en dokumenterad biverkning i så fall. Kanske att man börjar må bättre och äter mer av den anledningen? Nä, jag vet inte. Det känns mer överkomligt om viktuppgången beror på att man äter mer än andra faktorer man inte kan påverka. Är nämligen diabetiker och ganska skötsam vad gäller kost och träning och van att stå emot suget fr skräpmat och godis o sånt redan nu. Skönt om din nuvarande medicin verkar. Min läkare nämnde bara trötthet som en vanlig biverkning och inget annat...
  • Jenny81

TS - då tycker jag såklart att du ska lita på din läkare!!! Sen är det ju skitbra att du redan nu är skötsam med kost och motion, det är alltid bra! Men har din läkare sagt att det inte är någon fara med viktuppgång, så lyssna på honom! Jag håller tummarna.

• Frisk m epilepsi

Jag har ätit Tegretol i många år utan några stora biverkningar. Vikten har gått lite upp o ner men den skyldige i det fallet är noh jag. Det ända medicinska problemet jag fått är förhöjt levervärde (ett)

Lycka till

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av medicinen Tegretol?