• Calline

Recept på älgtunga?

Det är kanske inte en av de vanligaste rätterna, men nu är det som så att vi har en älgtunga liggandes i frysen och min sambo vill gärna att vi tillagar den till jul. Men tyvärr så har vi inga recept på det. Har hört av nån att man kan injicera saltlösning eller nåt, men jag vet inte.

Så är det nån som har något bra recept på älgtunga att dela med sig av så vore jag väldigt glad

• Svar på tråden Recept på älgtunga?
  • Calline

Jadu, det återstår att se...

• Tant Greta

Har bara ätit rökt älgtunga...det var gott!

• Sialch

Recept på rimmad älgtunga....

1 älgtunga
    Till saltlake: (1 kg tunga):
    50 g grovt salt
    10 g salpeter
    1 msk florsocker
    1 msk grovstötta enbär
    1 msk grovstötta vitpepparkorn

Gör så här: Skölj och torka av tungan. Blanda kryddorna och gnid in tungan med blandningen. Lägg den i en plastpåse. Låt den ligga i tre veckor, vänd den 1 gång per dygn.

Till kokningen:
    1 morot
    ½ rotselleri
    1 medelstor purjolök
    10 st vitpepparkorn
    1 lagerblad

Gör så här: Ansa och skiva grönsakerna. Lägg dem i en kastrull tillsammans med kryddorna. Lägg i tungan och häll i vatten så det täcker väl. Koka 1-2 timmar tills den känns lagom mjuk. Fyll på med vatten om det behövs. Dra bort skinnet medan tungan är varm

ღ ♥ ღ `°?.¸ Oscar 070301 ¸.?°´ ღ ♥ ღ
  • Sialch

Älgtunga i mandelsås:

Älgtunga
    Lök 1st
    Kryddnejliga 2st
    oregano 1tsk
    Persilja 1knippe
    Vitpeppar 4st
    Lagerblad 1st
    salt 1,5 tsk
    Långkorning ris 3dl

Sås:
    Mandel 50 gr
    smör 2 msk
    Kokspad 4 dl
    vetemjöl 1,5 tsk
    capris 2 msk
    citronjuise
    Salt å peppar

Förbered: Skölj tungan i kallt vatten.
    Skala lök och stick in kryddnejlikor.

Gryta: Koka upp tungan i vatten på hög värme och skumma av (ta bort skummet).
    Tillsätt lök, kryddor, persiljestjälkar och 2/3-delar av persiljebladen.

Låt småkoka under lock ca 1,5 timme, tills köttet är mört (=klar när man med en sticka lätt kan sticka igenom tung­spetsen).

Tillbehör: Koka ris enl. anvisning på fpk.
    Skålla mandel (lägg 1 min i kokande vatten) och kläm ut nöten med fingrarna från skalet. Hacka mandeln.
    Finhacka resterande persilja.

Sås: Hetta upp smör i stekpanna på medelhög värme och lägg ner mandeln. Stek 5-10 minuter tills de fått färg.
    Rör om då och då.

Strö över mjöl. Vispa om så att mjölet suger upp fett. Tillsätt persilja, kapris.

Sila över kokspad från tungan. Koka upp.
    Smaka av med salt, peppar och citronjuice och låt såsen sjuda några minuter.

Ta ur tungan och låt den svalna något.
    Skala av skinnet med hjälp av en kniv.
    Skiva tungan på snedden eller i skivor.Kan med fördel ätas med potatis oxå...
  • Sialch

Älgtunga m mos

Älgtunga
    Lök 1 st
    kryddnejliga 2st
    vitpeppar 2tsk
    Salt 1,5 tsk

Potatis
    Kolrot
    Morot
    oxfond
    smör, salt och peppar, persilja

Förbered: Skölj tungan i kallt vatten.
    Skala lök och stick in kryddnejlikor.

Gryta: Koka upp tungan i vatten på hög värme och skumma av (ta bort skummet).
    Tillsätt lök, peppar och salt.

Låt småkoka under lock ca 1,5 timme, tills köttet är mört (=klar när man med en sticka lätt kan sticka igenom tung­spetsen).

Rotsaker: Skala och skär potatis, kålrot och morot i mindre bitar. Lägg det skurna i en kastrull och fyll på vatten så att det täcker. Tillsätt fond. Låt koka i 30 min.

När rotfrukterna mjuknat, sila bort vatten. Lägg tillbaka rotfrukterna i kastrullen och mosa dem med potatisstöt. Späd med lite buljong från grytan. Tillsätt lite matfett. Smaka av med salt och peppar.

Ta ur tungan och låt den svalna något.
    Skala av skinnet med hjälp av en kniv.
    Skiva tungan på snedden eller i skivor.
Svar på tråden Recept på älgtunga?