• Anonym

Arbetsträning

Efter att ha varit sjukskriven för diverse psykiska problem i ett år ungefär, har jag nu fått fysiska problem istället. Nu vill min läkare och FK att jag ska börja arbetsträna, men jag vet att jag inte klarar av det.
    Vad ska man göra? ska man bara gå och göra det, och se det sluta på samma sätt som innan?

• Svar på tråden Arbetsträning
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-03 16:39:39 följande:
    Har en fråga, vad händer om man inte klarar av arbetsträningen? Hamnar man på bar backe då? Utan pengar, utan sjukskrivning osv?
    Bra fråga.. det undrar jag med..
  • Anonym (arbtränar)

Jag arbetstränar och frågade innan vad som händer om jag skulle krascha igen.
    Du/ni bör ju ha kvar en läkarkontakt, så i mitt fall skulle jag återgå till sjukskrivning och sjukpenning.

• Anonym

Anonym (arbtränar) skrev 2007-12-03 16:43:20 följande:

Jag arbetstränar och frågade innan vad som händer om jag skulle krascha igen.Du/ni bör ju ha kvar en läkarkontakt, så i mitt fall skulle jag återgå till sjukskrivning och sjukpenning.
    Oki, tack för ditt svar. Är man sjukskriven under tiden man arbetstränar?
    Många frågor jag vet, men det kan bli aktuellt för mej.
  • Anonym

Anonym (arbtränar) skrev 2007-12-03 16:43:20 följande:

Jag arbetstränar och frågade innan vad som händer om jag skulle krascha igen.Du/ni bör ju ha kvar en läkarkontakt, så i mitt fall skulle jag återgå till sjukskrivning och sjukpenning.
    Hur mycket arbetstränar du? och vad gör du? om man får vara lite nyfiken :)

det låter ju ändå skönt att man har något att falla tillbaka på om det skulle gå helt åt skogen..
  • Anonym

En fråga till.. får man lön eller något under tiden man arbetstränar?

• Anonym (arbtränar)
    Anonym skrev 2007-12-03 16:44:36 följande:
    Anonym (arbtränar) skrev 2007-12-03 16:43:20 följande: Hur mycket arbetstränar du? och vad gör du? om man får vara lite nyfiken :) det låter ju ändå skönt att man har något att falla tillbaka på om det skulle gå helt åt skogen..

Jag började i mars med 3 dagar i veckan, 3 timmar varje dag.

Nu jobbar jag halvtid, 4 timmar varje vardag (men kommer säkert öka efter nyår skulle jag tro...)
    Jag arbetstränar som butikssäljare i en butik i Sthlm.

Ja, jag ville vara helt säker på att det fanns ett "skyddsnät" ifall det inte skulle hålla... Var sjukskriven i drygt 2 år innan arbetsträningen kom igång.

• Anonym (fskl)
    Anonym skrev 2007-12-03 16:44:24 följande:
    Anonym (arbtränar) skrev 2007-12-03 16:43:20 följande: Oki, tack för ditt svar. Är man sjukskriven under tiden man arbetstränar?Många frågor jag vet, men det kan bli aktuellt för mej.

Jag (som är anonym i inlägg 1, 3 o 6) var sjukskriven, men hade något som kallades rehab-penning istället för sjukpenning.

Nu är jag bara 75% sjukskriven, fr.o.m. januari 50%...måste hitta något nytt jobb, eftersom jag känner att jag inte orkar jobba inom barnomsorgen längre...

• Anonym (fskl)
    Anonym skrev 2007-12-03 16:45:30 följande:
    En fråga till.. får man lön eller något under tiden man arbetstränar?
    se mitt inlägg 16
  • Anonym (arbtränar)

Man är inte sjukskriven när man arbetstränar, men vad man är exakt vet jag faktiskt inte...
    Man får ersättning från försäkringskassan, precis som vid sjukskrivning.

• Anonym

Anonym (arbtränar) skrev 2007-12-03 16:48:05 följande:

Jag började i mars med 3 dagar i veckan, 3 timmar varje dag.Nu jobbar jag halvtid, 4 timmar varje vardag (men kommer säkert öka efter nyår skulle jag tro...)Jag arbetstränar som butikssäljare i en butik i Sthlm. Ja, jag ville vara helt säker på att det fanns ett "skyddsnät" ifall det inte skulle hålla... Var sjukskriven i drygt 2 år innan arbetsträningen kom igång.
    Det låter ju faktiskt helt okej.. tre timmar i tredagar/vecka kan man ju faktiskt klara av..
    Får man bestämma själv hur länge man vill vara kvar på "den nivån"? dvs, tre timmar om dagen etc..
  • Anonym

Anonym (fskl) skrev 2007-12-03 16:49:05 följande:

se mitt inlägg 16
    Tack,tack. :)
  • Anonym (arbtränar)
    Anonym skrev 2007-12-03 16:53:49 följande:
    Anonym (arbtränar) skrev 2007-12-03 16:48:05 följande: Det låter ju faktiskt helt okej.. tre timmar i tredagar/vecka kan man ju faktiskt klara av.. Får man bestämma själv hur länge man vill vara kvar på "den nivån"? dvs, tre timmar om dagen etc..

Slängde i mig lite middag...

Ja, helt 100 är jag inte, men man träffar AF rehab + försäkringskassan regelbundet och kollar hur det går.

Känner till en tjej´som var uppe i 50% efter ett år, så det är nog väldigt individuellt vilken typ av "problem" man har och hur tiden successivt ökas.

Det grundläggande är ju att m,an själv känner att man fixar det.

• Anonym

Anonym (arbtränar) skrev 2007-12-03 17:37:55 följande:

Slängde i mig lite middag...Ja, helt 100 är jag inte, men man träffar AF rehab + försäkringskassan regelbundet och kollar hur det går.Känner till en tjej´som var uppe i 50% efter ett år, så det är nog väldigt individuellt vilken typ av "problem" man har och hur tiden successivt ökas.Det grundläggande är ju att m,an själv känner att man fixar det.
    Samma här. ;)

Ah, det låter ju, som sagt, jättebra. Nästan så jag får lust att bara strunta i hur jag mår och ge mig ut.

Tack för informationen! den har varit till stor hjälp
  • Anonym

jag arbetstränar men har aldrig varit sjukskriven (jo 3v när jag väntade barn) så jag fattar inte varför det heter så hmm

• Anonym (arbtränar)

Bra att du fått lite hjälp.

För att arbetsträna behövs ingen sjukskrivning, handlar mer om att man får "träna på att arbeta" av olika anledningar.
    Om man fått en skada och inte klarar sina tidigare arbetsuppgifter kan man få testa på andra uppgifter på samma arbetsplats, ev ett helt nytt arbete till exempel.
    Så har jag fattat det hela i alla fall.

• Anonym (arbtränar)

Och förresten...också i och för sig beroende av man har för "problem" (hittar inget bättre ord), så ska man väl ändå vara på väg tillbaka.
    Att man känner själv att man är mer stabil eller vad jag ska säga.

Sen är det ju en transportsträcka, ingen förväntar sig att man är 100 arbetsför direkt (tack och lov ).
    Det är verkligen en utmärkt hjälp att få komma tillbaka till arbetslivet, också rent socialt, utan att vara rädd för att hamna på botten i samhället om det inte skulle funka just då.

Svar på tråden Arbetsträning