Älskar Julen skrev 2007-12-03 16:36:56 följande:
Här är goda råd dyra! Jag skulle verkligen behöva tips om hur man organiserar sig med viktiga papper i pärmar, kvitton, budget osv. Hur sorterar ni papper och hur ofta sitter ni ner och betalar räkningar och hur ofta ser ni över budgeten?? Min man betalar räkningarna på jobbet och sen har jag inte koll på mycket mer..pinsamt jag vet! Ska i alla fall börja med att göra en fungerande budget! men hur har ni gjort hos er ? Vet inte var jag ska börja i papershögarna! Tacksam för lite hjälp på traven...
hej!
budget funkar ej för oss,vi gör på ett helt annat sätt..
jag lägger alla mina inkommande räkningar i en gummisnoddpärm som det står"att betala" när det är dags att betala tar jag helt enkelt gummisnoddpärmen och sätter mig för att betala.
längst upp på varje räkning skriver jag vilken MÅNAD jag betalade den, dvs på dessa räkningar blev det ju NOVEMBER.
dessa sätts sedan under en flik i min "ekonomipärm"
fliken heter"betalade räkningar"
med pengarna gör vi såhär:
han får in sina pengar
han sätter undan sitt sparande
han betalar sina räkningar
jag får in mina pengar
jag sätter undan mitt sparande
jag betalar mina räkningar
det som blir kvar på varjes respektive konto används till mat och övrigt.