• Älskar Julen

Hur har ni ordning i hemmakontoret med budget, kvitton osv??

Här är goda råd dyra! Jag skulle verkligen behöva tips om hur man organiserar sig med viktiga papper i pärmar, kvitton, budget osv. Hur sorterar ni papper och hur ofta sitter ni ner och betalar räkningar och hur ofta ser ni över budgeten?? Min man betalar räkningarna på jobbet och sen har jag inte koll på mycket mer..pinsamt jag vet! Ska i alla fall börja med att göra en fungerande budget! men hur har ni gjort hos er ? Vet inte var jag ska börja i papershögarna! Tacksam för lite hjälp på traven...

• Svar på tråden Hur har ni ordning i hemmakontoret med budget, kvitton osv??
  • Majsan70

Jag samlar alla inkommande räkningar i en klämma, sen betalar jag räkningarna i slutet av månaden o sätter då in dem i en pärm under den månaden. Sen har jag ett block där jag skriver ner månadens utgifter o inkomster samt vilka utgifter det är. På så vis har jag lätt tillgång flera år tillbaka.

• Nyfiken gul

vi har 4 pärmar här hemma..

1. för mig
    2. För maken

här har vi våra personliga räkningar som vi själva ansvarar för - tex studielån, prenumerationer, det vi står som ägare på tex bil o mc , husdjuren , våra livförsäkringar, a-kassa, försäkringskassan osv... våra privata löpande räkningar alltså...

3: villan - Här gör vi en pärm för varje år. Räkningar som rör hela villan, Lånet, vattenräkningar, elräkning, sopavgift, villaskatten, hemförsäkring, uppvärmning av huset och dom räkningarna, utgifter för renovering o reparationer - inköp av material osv.. Här samsas räkningar som rör oss BÅDA alltså o som vi båda betalar på.

4: Barnens pärm - varje barn har en egen flik där vi stoppar in alla papper som rör dom. Barnförsäkringar, läkarpapper, journalanteckningar, föräldrapenningspapper, skolpapper, räkningar för barnens aktiviteter, vi för även in månad för månad vilka kläder o andra inköp som görs till barnen.. osv osv...

I datorn gör jag enkla blad i Excel för att föra in budgeten i familjen o ha koll på inkomster och utgifter. Jag gör ett nytt blad för varje månad.

• Älskar Julen

Har du en pärm för varje månad eller register för varje månad?

• Nyfiken gul

Just ja - alla räkingar som kommer samlas med en stor klämma på vår anslagstavla i köket och den 26:e varje månad betalar vi alla våra räkningar samtidigt.  Sen skriver vi "betald" på varje räkning o sorterar in dom i våra pärmar.

Vid årets slut klamrar vi ihop våra räkingar o för in dom i Villapärmen som ju alltid blir tom och ny vid varje årsskifte...

• Nyfiken gul
    Älskar Julen skrev 2007-12-03 16:44:39 följande:
    Har du en pärm för varje månad eller register för varje månad?
    Jag har plastfickor o sätter den färskaste räkningen längst fram - varje plastficka rymmer alltså samma typ av räkning och blir den full får jag sätta in en ny plastficka och sätter den framför dom gamla.
    Skriver på plastfickorna med whitebordpenna vilka räkningar som ligger i vilken ficka så jag har koll på vad pärmen innehåller.
  • thesecret

Älskar Julen skrev 2007-12-03 16:36:56 följande:

Här är goda råd dyra! Jag skulle verkligen behöva tips om hur man organiserar sig med viktiga papper i pärmar, kvitton, budget osv. Hur sorterar ni papper och hur ofta sitter ni ner och betalar räkningar och hur ofta ser ni över budgeten?? Min man betalar räkningarna på jobbet och sen har jag inte koll på mycket mer..pinsamt jag vet! Ska i alla fall börja med att göra en fungerande budget! men hur har ni gjort hos er ? Vet inte var jag ska börja i papershögarna! Tacksam för lite hjälp på traven...
    hej!
    budget funkar ej för oss,vi gör på ett helt annat sätt..

jag lägger alla mina inkommande räkningar i en gummisnoddpärm som det står"att betala" när det är dags att betala tar jag helt enkelt gummisnoddpärmen och sätter mig för att betala.
    längst upp på varje räkning skriver jag vilken MÅNAD jag betalade den, dvs på dessa räkningar blev det ju NOVEMBER.
    dessa sätts sedan under en flik i min "ekonomipärm"
    fliken heter"betalade räkningar"

med pengarna gör vi såhär:

han får in sina pengar
    han sätter undan sitt sparande
    han betalar sina räkningar

jag får in mina pengar
    jag sätter undan mitt sparande
    jag betalar mina räkningar

det som blir kvar på varjes respektive konto används till mat och övrigt.
  • Älskar Julen

Och hur många flikar blir det ungefär i varje pärm..?

• Älskar Julen

Vad smarta lösningar ni har! Nu vet jag hur jag ska börja i alla fall. tack!

• vattenkanna

jag har en pärm som heter betalda räkningar". i den sitter ett register med 12 flikar. när jag betalat månadens räkningar sätter jag in dom under rätt flik, tex npvembers räkningar under 11.

sen har jag en pärm som heter "viktiga papper". i den finns ett register med 24 flikar. och i den sätter jag in allt viktigt som jag måste hålla reda på. tex alla lönespecer under flik 1, deklarationer under flik 2 os

när jag får hem en räkning så sätter jag dom i en stor klämma sen lägger jag in alla samtidigt, brukar göra det runt den 23:3 i varje månad.

• Mia83

Budgeten jag har gjort i excel sträcker sig fram t o m 2010 och innefattar alla inkomster, utgifter samt sparande och planerade inköp och liknande.
    Den kollar jag av lite då och då, men åtminstone en gång i månaden - d v s vid löning.
    Då brukar åtminstone inkomsterna behöva justeras en aning, eftersom jag räknar lågt.
    Jag vill att varje krona ska stämma när det gäller inkomster och skatt så att jag själv kan räkna ut skatten vid årets slut.

Räkningar har jag i en pärm, som töms när året är slut. De gamla räkningarna hamnar då i en arkivbox.
    Räkningar som ska betalas ligger i en mapp i skrivbordslådan. De hamnar alltså inte i pärmen förän de är betalda.

Alla papper som rör inkomster har jag i en pärm.
    Där sitter lönebesked, utbetalningsbesked från FK, deklarationer, kontrollbesked mm. Även anställningsbevis och liknande.

Övriga pärmar som fins här är för sparande, barnen, försäkringar, kvitton, fordon.

Så gör jag.

Svar på tråden Hur har ni ordning i hemmakontoret med budget, kvitton osv??