• Heavenly

SÖKES!!!! Recept på saffransbullar fyllda med vit choklad, pistagenötter & Philadelphiaost

Hej!!!!

Som ni ser på rubriken så letar jag överallt efter dessa OTROLIGT UNDERBARA bullar...åhhh vad goda de är!!!
    Åt dem för ca 2 år sedan och söker nu efter receptet.

Finns det någon som vet vilka jag talar om???????

Kram!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 18:12:58:
    Oj oj...det ska ju vara 70% MÖRK choklad!!!!! förlåt

• Svar på tråden SÖKES!!!! Recept på saffransbullar fyllda med vit choklad, pistagenötter & Philadelphiaost
  • Heavenly

Men åhhhh...ingen som vet...suck...

• Kaxmaja

Jag hoppas någon vet

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • MiaAnnette

Fyllda pistage-saffransbullar (av Petra i Själevad)

Matbröd & bakverkLäsarnas bästa recept
    En supergod bulle som alltid går att bjuda på, fest som kvällsfika.
    Det här behövs till ca 15 bullar.
    100 g smör eller margarin 50 g jäst 5 dl mjölk 250 g kesella 2 pkt saffran, 1 g 1 nypa nymald kardemumma 2 dl råsocker 1 nypa havssalt 17 dl vetemjöl Fyllning: 50 g rumstempererat smör eller margarin några puffar kanel 1 dl råsocker 3 dl grovt hackade pistagenötter 1 uppvispat ägg till pensling
    Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 225 grader. 2. Smält smöret i en kastrull och slå i mjölken. Värm till fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt den fingervarma mjölken. Rör tills jästen löst sig. 3. Blanda i kessella, saffran, socker, salt och kardemumma. Arbeta i mjölet efterhand. Arbeta degen smidig. Låt jäsa 30 minuter. 4. Kavla ut degen till en rektangel. 5. Bred på smöret, puffa på kanelen och strö på sockret. Fördela ut pistagenötterna, men spara 1 dl till dekorering. 6. Rulla ihop degen till en lång rulle, skär i bitar och lägg ut dem på en smord plåt. 7. Låt bullarna jäsa ytterligare 20 minuter under bakduk. 8. Pensla bullarna med ägget och dekorera varje bulle med lite pistagenötter. 9. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.

de här e närmsta jag hittade... philalephia å vitchoklad kan man väl tillägga själv isåfall!

Bebis i magen! BF 31 Mars 08
  • Heavenly

Jaaa de är sååå grymma..de rullas ihop som stora kanelbullar.....det är som en saffransdeg som man kavlar ut, sen brer man på philadelphiaost, river över choklad och hackade pistagenötter....TROR jag...jag är ju inte säker därför vill jag höra mig för här inne
    Sen kan man riva över vit choklad och färgat pärlsocker.....de e verkligen bullar som man ska äta när man är ledsen..eller har PMS...eller när som! hihi

• Heavenly
    MiaAnnette skrev 2007-12-03 19:57:32 följande:
    oj vad gott..de låter som nåt liknande..ska nog försöka snurra ihop något, tack!!!!!
  • Kaxmaja
    MiaAnnette skrev 2007-12-03 19:57:32 följande:
    Låter såååå gott. De ska helt klart prövas
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden SÖKES!!!! Recept på saffransbullar fyllda med vit choklad, pistagenötter & Philadelphiaost