• Snorky

För alla oss som gillar Lindex. Del 2

miniGrynet skrev 2007-12-06 11:51:05 följande:
    Det roliga med dessa "kopior" är ju att många säger att Lindex tex kopierat rakt av ifrån ESL/Molo/Me&I osv. Som jag sett så har även dessa "märkes-kläderna" kopierat, men mönster som fanns (ganska exakta har jag sett på bilder!) på 70-talet. Sen ligger det ju såklart nära till hands att tänka att Lindex kopierat just dessa märkeskläder, men om man ska hårddra det, vad är det som säger att inte Lindex kollat tillbaka på 70-talets kläder och mönster och kopierat dom, och inte ESL mfl. Lät lite svamligt, har en dotter som står bredvid och stampar.

jo, det är jag också fullt medveten om att det är gamla print från 60 o 70-talet. Jag tycker inte heller riktigt om när folk säger att Lindex kopierat de danska/svenska lite mer "högstatus"-kläderna... för oftast har alla kopierat från början. Men först med idéen just nu är ju faktiskt det klädmärke som tog in printen först på 2000-talet. Sen är det ju märkligt att de billigare kedjorna hänger på och i många fall kopierar rakt av. Dock har jag inte så mkt emot det, är ju kul att handla billigt... men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite fantasilöst. Det går ju att ändra lite och ha lite nytänkande.

Vi kan ju tex ta Lindex´s nya luftballonger... helt okej enligt mig för de är ju inte alls likadana som ej sikke lejs... men de luftballongerna de hade i våras, var ju kopierade rakt av... liksom Kappahls just nu. Så länge de gör sin egna variant tycker jag det bara är kul... men trist när kläderna nästintill blir exakt likadana.

Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • Snorky
    miniGrynet skrev 2007-12-06 11:54:29 följande:
    Kollade nu i bildtråden, måste säga att jag tycker Kappahls luftballongs-body är mycket finare än Lindex-ballongkläder! Är inte så förtjust i luftballongerna, men den där var fin!
    lollypop skrev 2007-12-06 11:57:13 följande:
    Och den är mycket mer lik ESL:s body än vad Lindex har varit!
    ja, fast i våras hade ju Lindex luftballonger som var i princip identiska... skillnaden var väl bara att de hade vänt på vissa av luftballongerna...
  • Snorky
    miniGrynet skrev 2007-12-06 12:08:14 följande:
    Tillstånden kände jag inte till. Men om inte Lindex mfl har tillstånd heller så borde dom ju inte få kopiera, så då borde ju inte kläderna få säljas? Leta upp mönster är nog inte så svårt (jag kanske bagatelliserar) då jag sett flera som sparat sina klädesplagg ifrån 70-talet, och har man ett sånt plagg så är det ju inte så svårt att kopiera trycket/mönstret? Jag tycker för övrigt också att det kan kännas en aningens fantasilöst när "alla" gör likadana kläder men i olika prisklasser (iofs bra för oss som inte vill/kan köpa de lite dyrare kläderna).
    nä, de har ju blivit stämda... tror det var för det första luftballongstrycket... men jag är inte säker. Vet dock att de varit/är i en tvist.
  • Snorky

Jag vill också shoooooppa!!! Men jag måste ju vänta tills kupongen gäller!! Men på tisdag... då J*VLAR!! Jag har isolerat mig från stan i över en veckas tid nu... så det är inte mer än rätt att jag får sätta sprätt på lite pengar sen! Måste kolla igenom julklappar o födelsedagpresenter vad det är som fattas! Lillpojken ska ju ha både födelsedagspresenter o julklappar så tätt inpå så det får bli en hel del kläder... han kan ju inte bada i leksaker direkt! En bra orsak till att mamma får shoppa ännu mer!

• Snorky
    miniGrynet skrev 2007-12-06 12:14:07 följande:
    Jaha? Ja, då är det ju kanske inte så smidigt att fortsätta med liknande saker om man redan fått en stämning. Men men, det är ju tur för oss som gillar att shoppa dessa kläder på Lindex.
    Ja, jag ska inte säga nåt, för jag shoppar också kopior (om man nu ska kalla de för det)! Kan ju inte låta bli! För allt har jag inte råd att köpa hos de dyrare danska/svenska märkerna. Sen känns det ju rätt menlöst att köpa ett princip identiskt plagg för minst 100:- mer bara för att det är från ett visst märke... då kan jag shoppa lindex (el andra billiga kedjors) kläder. För jag köper ju kläderna för att de är snygga, inte för att det är ett visst märke.
  • Snorky
    snigelina skrev 2007-12-06 12:18:30 följande:
    Haha, så han får bada i kläder istället?
    ja, men det vet du väl... att kläder kan man inte ha för mkt av!
  • Snorky
    stido skrev 2007-12-06 12:21:02 följande:
    Nu kommer en fråga till (ja, jag är frågvis) som jag funderat lite på; Om man föder ett barn som är lagom tungt och ca 52-53 cm långt...är det då storlek 50 eller 56 som gäller när man åker hem från BB?Har en del 56-kläder, och vet att de växer ganska snabbt, men jag vill ju inte att bebisen ska "drunkna" i sina åka-hem-kläder!Behöver jag köpa något plagg i 50 också, eller vad tycker ni?
    till första barnet hade jag inget i stl 50...  han vägde 2880g o var 48 cm lång. Visst var 56 lite stort, men det funkade... inget jag störde mig på
    till mitt andra barn köpte jag lite i stl 50 på tradera ruskigt billigt bara för att jag tyckte det var fint. (små storlekar är asbilligt på tradera, få verkar handla första kläder där... dessutom som nya eftersom de används så kort tid) Han vägde 3460 g o var 51 cm lång. stl 50 satt bra och han kunde använda det några veckor. Men 56 gick lika bra det.
    Så hade jag varit du så hade jag inte lagt ut några förmögenheter på stl 50... 56 funkar. Men vill man ha nåt som sitter som gjutet de första veckorna så kan man ju handla lite enstaka i stl 50, men jag tipsar verkligen om tradera. Dyrare märkeskläder kan man också få ruskigt billigt, om man är intresserad av sånt!
  • Snorky

det verkar fortfarande gå att handla presentkort med rabatt... iaf om man lägger ett i varukorgen! 62,50 blir rabatten för mig om man använder L47001, oavsett hur mkt man lägger i varukorgen. Så teorin om att det ska vara 10% på första köpet också verkar ju inte stämma, vet dock att jag fått det erbjudandet förut, men som sagt, det ändras inte hur mkt jag än lägger i korgen

• Snorky
    jummie skrev 2007-12-06 13:41:16 följande:
    Fast vad är skillanden eg? Om ni köper ett presentkort eller en vara? Ni får väl samma rabatt oavsett?
    ja, det får man ju med den där 50-rabatten. Men om det funkar att köpa presentkort med tex 25%-koden sen så kan man ju köpa ett presentkort för 500:- och få rabatt på det. Sen kan du ju använda presentkortet i butiken senare när du får andra kuponger... då blir det dubbel rabatt! Så det beror på hur man ser på saken. O hur sniken man är! O om man har pengar att lägga ut på presentkort!
  • Snorky
    Maj bebis 07 skrev 2007-12-06 15:37:20 följande:
    Nelly05Nä det stämmer ju inte, jag fick mina första rabattkuponger ganska direkt efter jag skaffat mitt clubkort. Tråkigt med såna människor!!
    näe... de började komma direkt för mig. Jag gick dock med för typ 2 år sen, kanske var annorlunda då
Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex. Del 2