• Anonym (VILLIG)

Intervjuv! HJÄLP! Referenser??

Vet inte vart jag ska lägga det här, men det rör ju absolut min ekonomi, å jag vill vara anonym av vissa anledningar..

Har varit arbetslös i ganska många år, men nu när jag är mammaledig så har nått hänt med mig, å jag har lessnat på att ha dödsångest inför att söka jobb(liksom utvecklat fobi för det, efter en del dåligt bemötande å en del nej, å stora brister i min cv). Haft en massa praktikplatser som inte lett till jobb, nog mkt för att min självkänsla var så låg.. Började plugga, för att få klara av nått, å höja upp mitt självförtroende, å det fungerade faktiskt delvis. Men blev ju gravid under tiden.. men nu har jag iaf lessnat på att vara rädd, och SKA ut i jobb. Ringde till ett ställe som min sambo visste eventuellt sökte jobb, där min sambos släkting har jobbat.. och vips fick jag en tid för intervjuv idag!

Men nu är jag SKITRÄDD. SKA gå dit, ska klara av det. Men vad fasen säger man när dom frågar efter referenser och cv. Att visa en cv är ju samma sak som att skjuta sig själv i foten, så det tänker jag inte göra. och referenser har jag helt enkelt inte..

Nu är det inte nått högkvalificerat jobb, och handlar bara om en timanställning, nån kväll i veckan. SÅ det krävs ju inte såå mkt för jobbet. Men ändå.

En kompis tyckte jag skulle ljuga ihop nått, men jag klarar inte av å ljuga. Funderar på att bara vara ärlig, kortfattat säga att jag har varit arbetslös ett tag innan jag pluggade, så att jag saknar refenser som är tillräckligt nya. Och så får dom välja att ta mig eller inte, utifrån det..

Nån som har en tanke??? Varit i en liknande situation??

fasenimej beredd att göra vad som helst nästan för att få ett jobb, å bryta min arbetslöshet. Måste ju börja bygga referenser nånstans..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 10:53:48:
    trots alla rekomendationer om att ta med mig eller ordna fram ett cv så kommer jag faktiskt inte att göra det. VET att det skulle vara samma sak som "självmord" i det här avseendet. SEN när jag väl haft ett arbete, även om det är kortare tid och mindre kvalificerat, så kommer jag kanske att kunna skriva cv's- å få bättre referenser. Ska verkligen försöka vara ÄRLIG, men kortfattad, så får arbetsgivaren själv bestämma sig för om dom vill ge mig en chans. Handlar ju bara om tim-anställning, med ganska dålig lön, en eller ett par kvällar per vecka. Det dom krävde för jobbet var att man var 18 å hade gått ut gymnasiet. Och det har jag ju! För LÄNGE sen! Sen märks det nog ganska fort om jag är lämplig eller inte.. dom sa att det är svårt å säga i förväg vilka som passar för jobbet, visar sig under tiden. och dom var i skriande behov av personal just nu.. tror iaf att jag gav ett bra intryck i telefon, annars hade dom väl inte kallat mig på intervjuv..

DAGS Å AMMA! TACK för tipsen, råden å peppingen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 12:29:02:
    för alla som fortsätter att tipsa om att skriva cv så vill jag bara säga en sak.

Jag KAN skriva ett personligt brev å beskriva hur bra jag är på massor av saker, för det är jag. Är bra på svenska, engelska i tal iaf, läser flytande på engelska, är intelligent, fick 1.5 på högskoleprovet och klarar studier på Universitetet.

MEN; jag har varit arbetslös i TIO år!! Jag slutförde INTE gymnasiet, har ett ofullständigt betyg därifrån, å har inte gått några utbildningar. Har godkänt från EN kurs på Universitetet, och har inte varit aktiv i organsiationer sedan jag var tonåring, å inte ens då hade jag några "positioner" i någon organsitation sm jag kan beskriva eller skriva om.

Tror verkligen inte att en cv med sååå stora luckor har en endaste chans. Därför jag inte tänker göra en. Förrän jag har haft åtminstone EN anställning å något att komma med. Kan visst det däremot rada upp vad jag KAN, vad jag har erfarenhet av(mkt och många olika brancher, bara i form av praktikplater, inte anställningar).

Jag hörde en kvinna som jobbar med personfrågor säga att dom som skickar med ett cv med STORA luckor i tiden sållas bort med en gång, så som sagt så tror jag att en cv för mig är socialt självmord, när/om jag söker jobb. ÄN så länge. Kanske blir ändring efter det att jag lyckats få in foten på arbetsmarknaden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 17:55:51:
    JAG SKA PROVJOBBA PÅ MÅNDAG!! Fick inte enda fråga om referenser eller cv. Dom behöver folk så otroligt mkt just nu, å vill bara prova om jag passar för jobbet. Vet jag ju inte än heller, men vi får se på måndag. Ska bli skitkul men LÄSKIGT att få prova!! Om det går bra så har jag fått mitt första jobb på tio år!!

• Svar på tråden Intervjuv! HJÄLP! Referenser??
  • 061104

Bara att vara ärlig, har du inga referenser har du ju inte.
    Hur kan man ljuga om referenser?

Berätta hellre mer om dig att du är snabb på att lära dig nya saker, inget är omöjligt bara man har viljan till det är mitt stora motto,
    Jag var på intervju i torsdags & igår ringde dem, jobbet är mitt

Lycka till!

• Mysanpysan

Hej!
    Var bara ärlig. Jag har samma sak som dig.
    Jag får ångest när jag söker jobb.
    Min bakgrund handlar mobbing och sexuellt utnyttjad som barn.
    Allt tror jag står till grunden för hur jag mår idag.
    Jag är också arbetslös och ska söka jobb.
    Jag söker men får inget. En del svarar inte ens förrän flera veckor efter att tjänsten ska vara tillsatt.

Mitt råd till dig är att vara ärlig och berätta som du skrev.
    Lycka till!

• Anonym (VILLIG)
    061104 skrev 2007-12-04 09:18:24 följande:
    Bara att vara ärlig, har du inga referenser har du ju inte.Hur kan man ljuga om referenser?Berätta hellre mer om dig att du är snabb på att lära dig nya saker, inget är omöjligt bara man har viljan till det är mitt stora motto,Jag var på intervju i torsdags & igår ringde dem, jobbet är mitt Lycka till!
    tack för rådet. Och grattis till jobbet!!
  • Anonym

Man kan ju ha vänner osv som referenser.

Jag har haft min svärfar som referens i mitt cv.

Skriv också ihop ett cv även om du int ehar så mycket att skriva där. Utbildning, gamla jobb osc. Fast det är massor med år sedan kan det vara viktigt att ha med.

• 061104
    Anonym (VILLIG) skrev 2007-12-04 09:20:20 följande:
    Varsågod, & vet du? Jag har ingen utbildning. Jag har endast grundskoleutbildning.
    Jag är ju inte mer än mig själv & bara på det kommer du jätte långt!
  • Sandra och Frippe

Alltså nån sort dokumentation bör du ju ha med dig,de behöver ju nått papper där de kan läsa om dig så ett cv är nästan ett måste.

kan se hur det skulle se ut annars:

Ja....hur känner du nu då...vi har ju eva, adam och den där...va hette hon nu då...hm...jag skrev ju upp namnet på en postitlapp här nånstans=O)

• zaaga

Men du.. Jag tror du behöver uppdatera din uppfattning om vad just referenser är! Vad jag kan läsa ur din text så kryllar det av referenser där!

Närmast har du pluggat, fick du bra kontakt med någon lärare där?? Någon som du skulle känna har lite bra koll på vem du är och hur pass engagerad du var i skolan? DÄR har du en referens! Ring läraren och fråga om du kan ange henne/honom som referens. Fungerar utmärkt, för då får arbetsgivaren en bra inblick i hur ditt engagemang ser ut och hur du fungerar i grupp osv.

Sen har du haft en bunt praktikplatser - massor av handledare eller liknande också antar jag? Där har du också referenser! Det gör ju inget att det är år sedan.

Sen din cv, det är ju ditt jobb att lyfta fram dom positiva bitarna ur den! Flera praktikplatser kan visa på att du har en bred kunskap som kan vara nyttig erfarenhet för många jobb. Har man jobbat inom olika yrken är det också en positiv erfarenhet.

Man behöver sällan ljuga. Det gäller bara att lära sig vad som kan användas som referens och vad som klassas som arbete. När det gäller arbete så är ju det mesta utanför fritiden jobb!!
    Att du är förälder innebär ju att du lärt dig att prioritera, du är van vid stress, du har förmodligen också utvecklat en organisatorisk sida.
    Se där! Det gäller att plocka fram små detaljer som visar på vem du är!

Lycka till nu!! Intervjun kommer att gå så mycket lättare än du tror!

• Soul

Vanligtvis brukar man ge referenser från tidigare arbetsplatser, men om du inte har några sådanna kanske du har andra typer av referenser. Finns det ingen referens du kan använda från någon av de där praktikplatserna? Har du varit engagerad i någon organisation, hem&skola, välgörenhet, barnens fotbollslag, eller något liknande där du tagit ansvar och/eller varit drivande i verksamheten?

Ljug inte! Det blir bara svårt att komma ihåg att hålla sig till historien och´superjobbigt om det upptäckts. Var ärlig och lyft istället fram vad du har lärt dig under tiden du inte har arbetat. Att vara mamma kräver en hel del organisationsförmåga t.ex. Andra positiva egenskaper man kan utveckla när man är mamma är tålamod, stresstålighet och förmåga att fokusera.

Lycka till!

• Anonym (VILLIG)

Alltså, tack för jättebra svar. Men jag har ingen skrivare hemma, och fick alltså tiden för intervjuven igår em, så jag har inte haft och har ingen chans att hinna få en cv eller något enda papper utskrivet till intervjuven idag. *suck* Så nu blev jag nervös för det.. kanske dom kommer att rata mig då då, för att jag inte har nått papper med mig. Får väl be om att få återkomma med det isf, närmaste dagarna. Blev ju lite kort varsel det här..

Lärare som referens var en ny en. Det var faktiskt en bra idé, kan jag nog ordna tror jag. Tror iaf att min lärare fick ett bestående intryck av mig, eftersom jag hade hyperemisis under kursen, och fick be att få göra mitt anförande tidigare om jag skulle hinna göra det innan jag kräktes.. *skratt* Han var ung, å blev nog ganska chockad över att en graviditet kan vara så svår, men jag kämpade som en gris å lyckades slutföra min kurs, så jag tror nog att jag gjorde ett positivt intryck.

Jag har alltså inte så mkt val, annat än komma tomhänt till intervjuven, utan papper alltså. Kanske borde jag ringa då innan och säga det, att jag inte hinner ordna fram några papper??

• Lejanna

Om du har en mejladress till dem så kan du mejla ditt CV så kan de skriva ut det där?

Svar på tråden Intervjuv! HJÄLP! Referenser??