Intervjuv! HJÄLP! Referenser??
Vet inte vart jag ska lägga det här, men det rör ju absolut min ekonomi, å jag vill vara anonym av vissa anledningar..
Har varit arbetslös i ganska många år, men nu när jag är mammaledig så har nått hänt med mig, å jag har lessnat på att ha dödsångest inför att söka jobb(liksom utvecklat fobi för det, efter en del dåligt bemötande å en del nej, å stora brister i min cv). Haft en massa praktikplatser som inte lett till jobb, nog mkt för att min självkänsla var så låg.. Började plugga, för att få klara av nått, å höja upp mitt självförtroende, å det fungerade faktiskt delvis. Men blev ju gravid under tiden.. men nu har jag iaf lessnat på att vara rädd, och SKA ut i jobb. Ringde till ett ställe som min sambo visste eventuellt sökte jobb, där min sambos släkting har jobbat.. och vips fick jag en tid för intervjuv idag!
Men nu är jag SKITRÄDD. SKA gå dit, ska klara av det. Men vad fasen säger man när dom frågar efter referenser och cv. Att visa en cv är ju samma sak som att skjuta sig själv i foten, så det tänker jag inte göra. och referenser har jag helt enkelt inte..
Nu är det inte nått högkvalificerat jobb, och handlar bara om en timanställning, nån kväll i veckan. SÅ det krävs ju inte såå mkt för jobbet. Men ändå.
En kompis tyckte jag skulle ljuga ihop nått, men jag klarar inte av å ljuga. Funderar på att bara vara ärlig, kortfattat säga att jag har varit arbetslös ett tag innan jag pluggade, så att jag saknar refenser som är tillräckligt nya. Och så får dom välja att ta mig eller inte, utifrån det..
Nån som har en tanke??? Varit i en liknande situation??
fasenimej beredd att göra vad som helst nästan för att få ett jobb, å bryta min arbetslöshet. Måste ju börja bygga referenser nånstans..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 10:53:48:
trots alla rekomendationer om att ta med mig eller ordna fram ett cv så kommer jag faktiskt inte att göra det. VET att det skulle vara samma sak som "självmord" i det här avseendet. SEN när jag väl haft ett arbete, även om det är kortare tid och mindre kvalificerat, så kommer jag kanske att kunna skriva cv's- å få bättre referenser. Ska verkligen försöka vara ÄRLIG, men kortfattad, så får arbetsgivaren själv bestämma sig för om dom vill ge mig en chans. Handlar ju bara om tim-anställning, med ganska dålig lön, en eller ett par kvällar per vecka. Det dom krävde för jobbet var att man var 18 å hade gått ut gymnasiet. Och det har jag ju! För LÄNGE sen!
Sen märks det nog ganska fort om jag är lämplig eller inte.. dom sa att det är svårt å säga i förväg vilka som passar för jobbet, visar sig under tiden. och dom var i skriande behov av personal just nu.. tror iaf att jag gav ett bra intryck i telefon, annars hade dom väl inte kallat mig på intervjuv..
DAGS Å AMMA!
TACK för tipsen, råden å peppingen!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 12:29:02:
för alla som fortsätter att tipsa om att skriva cv så vill jag bara säga en sak.
Jag KAN skriva ett personligt brev å beskriva hur bra jag är på massor av saker, för det är jag. Är bra på svenska, engelska i tal iaf, läser flytande på engelska, är intelligent, fick 1.5 på högskoleprovet och klarar studier på Universitetet.
MEN; jag har varit arbetslös i TIO år!! Jag slutförde INTE gymnasiet, har ett ofullständigt betyg därifrån, å har inte gått några utbildningar. Har godkänt från EN kurs på Universitetet, och har inte varit aktiv i organsiationer sedan jag var tonåring, å inte ens då hade jag några "positioner" i någon organsitation sm jag kan beskriva eller skriva om.
Tror verkligen inte att en cv med sååå stora luckor har en endaste chans. Därför jag inte tänker göra en. Förrän jag har haft åtminstone EN anställning å något att komma med. Kan visst det däremot rada upp vad jag KAN, vad jag har erfarenhet av(mkt och många olika brancher, bara i form av praktikplater, inte anställningar).
Jag hörde en kvinna som jobbar med personfrågor säga att dom som skickar med ett cv med STORA luckor i tiden sållas bort med en gång, så som sagt så tror jag att en cv för mig är socialt självmord, när/om jag söker jobb. ÄN så länge. Kanske blir ändring efter det att jag lyckats få in foten på arbetsmarknaden.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 17:55:51:
JAG SKA PROVJOBBA PÅ MÅNDAG!!
Fick inte enda fråga om referenser eller cv. Dom behöver folk så otroligt mkt just nu, å vill bara prova om jag passar för jobbet. Vet jag ju inte än heller, men vi får se på måndag. Ska bli skitkul men LÄSKIGT att få prova!! Om det går bra så har jag fått mitt första jobb på tio år!!