• Anonym (VILLIG)

Intervjuv! HJÄLP! Referenser??

Vet inte vart jag ska lägga det här, men det rör ju absolut min ekonomi, å jag vill vara anonym av vissa anledningar..

Har varit arbetslös i ganska många år, men nu när jag är mammaledig så har nått hänt med mig, å jag har lessnat på att ha dödsångest inför att söka jobb(liksom utvecklat fobi för det, efter en del dåligt bemötande å en del nej, å stora brister i min cv). Haft en massa praktikplatser som inte lett till jobb, nog mkt för att min självkänsla var så låg.. Började plugga, för att få klara av nått, å höja upp mitt självförtroende, å det fungerade faktiskt delvis. Men blev ju gravid under tiden.. men nu har jag iaf lessnat på att vara rädd, och SKA ut i jobb. Ringde till ett ställe som min sambo visste eventuellt sökte jobb, där min sambos släkting har jobbat.. och vips fick jag en tid för intervjuv idag!

Men nu är jag SKITRÄDD. SKA gå dit, ska klara av det. Men vad fasen säger man när dom frågar efter referenser och cv. Att visa en cv är ju samma sak som att skjuta sig själv i foten, så det tänker jag inte göra. och referenser har jag helt enkelt inte..

Nu är det inte nått högkvalificerat jobb, och handlar bara om en timanställning, nån kväll i veckan. SÅ det krävs ju inte såå mkt för jobbet. Men ändå.

En kompis tyckte jag skulle ljuga ihop nått, men jag klarar inte av å ljuga. Funderar på att bara vara ärlig, kortfattat säga att jag har varit arbetslös ett tag innan jag pluggade, så att jag saknar refenser som är tillräckligt nya. Och så får dom välja att ta mig eller inte, utifrån det..

Nån som har en tanke??? Varit i en liknande situation??

fasenimej beredd att göra vad som helst nästan för att få ett jobb, å bryta min arbetslöshet. Måste ju börja bygga referenser nånstans..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 10:53:48:
    trots alla rekomendationer om att ta med mig eller ordna fram ett cv så kommer jag faktiskt inte att göra det. VET att det skulle vara samma sak som "självmord" i det här avseendet. SEN när jag väl haft ett arbete, även om det är kortare tid och mindre kvalificerat, så kommer jag kanske att kunna skriva cv's- å få bättre referenser. Ska verkligen försöka vara ÄRLIG, men kortfattad, så får arbetsgivaren själv bestämma sig för om dom vill ge mig en chans. Handlar ju bara om tim-anställning, med ganska dålig lön, en eller ett par kvällar per vecka. Det dom krävde för jobbet var att man var 18 å hade gått ut gymnasiet. Och det har jag ju! För LÄNGE sen! Sen märks det nog ganska fort om jag är lämplig eller inte.. dom sa att det är svårt å säga i förväg vilka som passar för jobbet, visar sig under tiden. och dom var i skriande behov av personal just nu.. tror iaf att jag gav ett bra intryck i telefon, annars hade dom väl inte kallat mig på intervjuv..

DAGS Å AMMA! TACK för tipsen, råden å peppingen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 12:29:02:
    för alla som fortsätter att tipsa om att skriva cv så vill jag bara säga en sak.

Jag KAN skriva ett personligt brev å beskriva hur bra jag är på massor av saker, för det är jag. Är bra på svenska, engelska i tal iaf, läser flytande på engelska, är intelligent, fick 1.5 på högskoleprovet och klarar studier på Universitetet.

MEN; jag har varit arbetslös i TIO år!! Jag slutförde INTE gymnasiet, har ett ofullständigt betyg därifrån, å har inte gått några utbildningar. Har godkänt från EN kurs på Universitetet, och har inte varit aktiv i organsiationer sedan jag var tonåring, å inte ens då hade jag några "positioner" i någon organsitation sm jag kan beskriva eller skriva om.

Tror verkligen inte att en cv med sååå stora luckor har en endaste chans. Därför jag inte tänker göra en. Förrän jag har haft åtminstone EN anställning å något att komma med. Kan visst det däremot rada upp vad jag KAN, vad jag har erfarenhet av(mkt och många olika brancher, bara i form av praktikplater, inte anställningar).

Jag hörde en kvinna som jobbar med personfrågor säga att dom som skickar med ett cv med STORA luckor i tiden sållas bort med en gång, så som sagt så tror jag att en cv för mig är socialt självmord, när/om jag söker jobb. ÄN så länge. Kanske blir ändring efter det att jag lyckats få in foten på arbetsmarknaden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 17:55:51:
    JAG SKA PROVJOBBA PÅ MÅNDAG!! Fick inte enda fråga om referenser eller cv. Dom behöver folk så otroligt mkt just nu, å vill bara prova om jag passar för jobbet. Vet jag ju inte än heller, men vi får se på måndag. Ska bli skitkul men LÄSKIGT att få prova!! Om det går bra så har jag fått mitt första jobb på tio år!!

• Svar på tråden Intervjuv! HJÄLP! Referenser??
  • Anonym (VILLIG)
    Lejanna skrev 2007-12-04 10:07:22 följande:
    Om du har en mejladress till dem så kan du mejla ditt CV så kan de skriva ut det där?
    jo, kanske det. Men då får jag nog be om emailadress idag. Men isf måste jag nog redan uppge på intervjuven att mitt cv kommer att se tomt ut. Har alltså varit långtidssjukskrivne och arbetslös LÄNGE. Haft praktiker, ja, men efter sista, där jag blev mobbad till slut pga av jag stötte mig med en kille som polade med personalchefen(han var störd, gick på anabola och var aggressiv och skrämde många tjejer, å jag kunde inte behärska mig utan slaktade honom i en verbal duell under ett arbetspass, vilket fick som resultat att han hatade mig så snackade skit och började mobba mig) så deppade jag ihop totalt å var BARA sjukskriven i ett par år. Innan jag började plugga.. så jag tror ärligt talat att jag lika gärna kan SKITA I att söka jobbet alls, om jag ska skicka in en cv. För mig tror jag att en cv skulle vara = självmord i dagsläget.

Och nej, jag var inte med i några organisationer under den tiden så jag mådde som sämst, jag gick i terapi då, å hade nog med att klara min vardag å ta hand om mina stora barn den tiden som dom var hos mig.

HAR verkligne inte nått å komma med i cv väg, men referenser kan jag nog ordna. Personliga sådana å från skolan. Men inte före eftermiddagen, eftersom min lärare bara har email å inte något telefonnummer(såg jag just på universitetets hemsida).

Min situation har varit så mörk, å är det fortfarande, men jag VÄGRAR att låta det knäcka mig mer. SKA ut i jobb, så är det bara. Skiter i vad för jobb, bara jag bryter min arbetslöshet. Har efter många år insett att jag är en riktigt bra person som skulle vara en tillgång för en arbetsgivare. Om inte annat för att jag skulle vara lojal, å jobba mkt hårt. Mer än kanske en ung människa eller en människa med mkt utbildning och erfarenheter som kan välja mellan många olika jobb skulle vara.
  • Anonym

Skriv för hand då! Det är väl bara att säga att du inte har någon skrivare. Det behöver inte vara långt och avancerat. Det visar att du anstränger dig. Se till att dina personuppgifter finns där och så de referenser du hittar, lärare tror jag fungerar jättebra.
    Rada upp de praktikplatser du haft, utbildning och ev. tidigare jobb. Skriv sedan kort om hur du är som person. ifall du är med i någon förening så skriv med det.

Sedan berättar du på intervjun att du varit arbetslös med bestämt dig för att ändra på det nu! Att du börjat plugga är ett stort steg i rätt riktining och att du faktiskt vågade ringa upp företaget. Det är inte alla som vågar det!
    De tror på dig, annars skulle de aldrig slösa med sin tid att ta dit dig på intervju!

Stort lycka till!

• Soul

Det viktigaste är att du går dit med en positiv attityd! Racka inte ner på dig själv för att du har varit sjukskriven/mammaledig/mått dåligt. Intala dig själv att du är perfekt för det här jobbet. Intrycket du vill ge arbetsgivaren är att du kommer att ge allt för att bevisa att du minsann klarar av det här. Om du inte hinner få fram en CV så är det inte någon katastrof. Säg som det är, du har ingen skrivare, men erbjud dig maila dem om de önskar. Det går bra i efterhand. Det viktigaste är att de får en positiv inställning till dig som person. Visa framåtanda och tro på dig själv. Vill de ha referenser, säg att du har det, men att du önskar tala med dem innan de kontaktas och att du kan återkomma med namn imorgon (det är vanligt). Försök hålla diskussionen om att du mått dåligt till minimum och fokusera istället på vad du vill nu, att du verkligen är supersugen på att komma ut i arbetslivet igen.

Strunta i vad du inte har, fokusera istället på vad du har och vad du kan ge här och nu!

• Anonym (VILLIG)
    Soul skrev 2007-12-04 11:05:50 följande:
    Det viktigaste är att du går dit med en positiv attityd! Racka inte ner på dig själv för att du har varit sjukskriven/mammaledig/mått dåligt. Intala dig själv att du är perfekt för det här jobbet. Intrycket du vill ge arbetsgivaren är att du kommer att ge allt för att bevisa att du minsann klarar av det här. Om du inte hinner få fram en CV så är det inte någon katastrof. Säg som det är, du har ingen skrivare, men erbjud dig maila dem om de önskar. Det går bra i efterhand. Det viktigaste är att de får en positiv inställning till dig som person. Visa framåtanda och tro på dig själv. Vill de ha referenser, säg att du har det, men att du önskar tala med dem innan de kontaktas och att du kan återkomma med namn imorgon (det är vanligt). Försök hålla diskussionen om att du mått dåligt till minimum och fokusera istället på vad du vill nu, att du verkligen är supersugen på att komma ut i arbetslivet igen. Strunta i vad du inte har, fokusera istället på vad du har och vad du kan ge här och nu!
    Absolut det jag tänker göra! Min yngsta dotter är min katalysator, och något hände vid förlossningen som har gett mig en sån kick. VET att jag är en bra person. Ska verkligen försöka förmedla det. ska återkomma med referenser i morgon, om dom vill ha dom. Måste prata med personen först. Ska göra som du säger. Verkligen TRO på det här. Å så får det bära eller brista. Iaf ett äventyr, å ett stort framsteg för mig att abra VÅGA söka jobb å första gången jag får komma på intervjuv på många år..
  • Bondbruden

Tips:
    Prata inte dåligt om andra människor, även om de gått på anabola eller vad det än är. Nöj dig med att säga att du inte fick fast. Kanske var det ett sådant företag som bara tar in praktikanter utan avsikt att anställa dem?

Beskriv saker och ting i ett positivt ljus, javisst, du har varit sjukskriven, men nu är du ju frisk! Du VILL jobba! Tveka heller inte att tala om de svårare tider du genomlevt, men fokusera på att det är bättre nu!

Lycka till!

• Anonym (VILLIG)
    Bondbruden skrev 2007-12-04 11:22:30 följande:
    Tips:Prata inte dåligt om andra människor, även om de gått på anabola eller vad det än är. Nöj dig med att säga att du inte fick fast. Kanske var det ett sådant företag som bara tar in praktikanter utan avsikt att anställa dem?Beskriv saker och ting i ett positivt ljus, javisst, du har varit sjukskriven, men nu är du ju frisk! Du VILL jobba! Tveka heller inte att tala om de svårare tider du genomlevt, men fokusera på att det är bättre nu!Lycka till!
    ja, alltså, det jag säger HÄR skulle jag aldrig säga på en intervjuv! *s* Kommer inte att säga nått negativt om någon enda människa, kommer inte heller att säga att jag var långtidsjukskriven, om det krävs så kommer jag att erkänna att jag varit arbetslös, å att det inte finns den typen av referenser att få. Men i övrigt kommer jag att fatta mig mkt kort. Om dom inte vill anställa mig pga av att jag varit arbetslös, innan jag pluggade, så är det ju så å då lär det ju inte hjälpa att jag vecklar in mig i några förklaringar eller ursäkter. Jag är ju ett oskrivet blad å en chansning för en arbetsgivare, så är det bara. Men som sagt, om dom inte är nöjda med mig så behöver dom ju bara låta bli å ge mig mer jobb. Handlar ju alltså bara om en timanställning, där man får pröva ett ta om man passar för jobbet, som handlar om att jobba via telefon.

Men tack för tipset!
  • Anonym (VILLIG)
    Bondbruden skrev 2007-12-04 11:22:30 följande:
    Tips:Prata inte dåligt om andra människor, även om de gått på anabola eller vad det än är. Nöj dig med att säga att du inte fick fast. Kanske var det ett sådant företag som bara tar in praktikanter utan avsikt att anställa dem?Beskriv saker och ting i ett positivt ljus, javisst, du har varit sjukskriven, men nu är du ju frisk! Du VILL jobba! Tveka heller inte att tala om de svårare tider du genomlevt, men fokusera på att det är bättre nu!Lycka till!
    du har förövrigt helt rätt i att det företaget, å det jag var på innan, nog var företag som mest tar in praktikanter för att tjäna pengar, å inte alls hade nån avsikt att anställa mig redan från början. Därför jag brände mig så hårt på dom praktikerna, och INTE tänker gå mer via arbetsförmedlingens "hjälp", eftersom jag inte tror på den metoden för att få ett jobb. Fungerade iaf inte för mig, sänkte bara min självkänsla ännu mer.
  • Sadie

Hej! Jag hoppas att du inte tar illa upp nu för det är inte för att vara elak som jag säger det. Men nämner du att du tycker det var kul att komma på intervjuv, så kommer du antagligen inte få jobbet. Det heter nämligen intervju. Som sagt, ta inte illa upp och det är inte för att leka språkpolis eller klanka ner som jag säger det utan för att kanske förhindra en pinsam situation.

• Anonym (VILLIG)
    Sadie skrev 2007-12-04 11:58:48 följande:
    Hej! Jag hoppas att du inte tar illa upp nu för det är inte för att vara elak som jag säger det. Men nämner du att du tycker det var kul att komma på intervjuv, så kommer du antagligen inte få jobbet. Det heter nämligen intervju. Som sagt, ta inte illa upp och det är inte för att leka språkpolis eller klanka ner som jag säger det utan för att kanske förhindra en pinsam situation.
    du.. jag skriver i vanliga fall jättebra, men inte när jag har en bebis famnen. och är stressad.. Sen är det ju lättare att prata korrekt än att skriva korrekt. Tror inte att jag behöver oroa mig för den biten, svenska är en av mina starka sidor. även om det kanske inte syntes nu när jag skrev här på forumet. Men jag är mkt slarvigare å ärligare här, i skydd av min anonymitet åxå, än jag kommer att vara och är när jag söker jobb.
  • Anonym (CV)

Ville bara säga att en cv inte behöver vara lång alls. Om du inte får till det med skrivare osv den här gången kan du använda det här rådet nästa gång om du vill

Starta med:

Namn
    Adress
    Telefon
    Mail

Sen sätter du upp utbildning(-ar) oxå kurser.

Efter det jobb och praktikplatser, du kan oxå nämna sommarjobb du hade när du var yngre.

Sen kan du sätta en punk där du skriver kort om dig själv, för exempel att du har familj och vad du gör på fritiden. Då får jobbet ett personligt intryck av dig och kommer ihåg dig bättre. (Räcker med några rader, skriv inte för mycket)

Om du kan språk kan du sätta upp det som ett punkt. Jag har bara engelska på min cv men det visar att jag ialla fall kan det.

Du kan oxå skriva upp om du har körkort och vilken sort.

En CV ska inte vara för lång (max 2 sidor) så en sida räcker länge.

Det är inte alltid den med längst CV som får jobbet, det kan vara den som dom tykcer verka passa bäst pga personligheten.

Kan sen oxå säga att många arbetsgivare gärna vill ha CV med ansökan. Sen kallar dom in folk på intervju efter att ha gått genom ansökningarna och cv. Eftersom du redan är kallad på intervju så är det inte säkert att cvn är avgörande alls till det här jobbet.

Lägg fram dina goda sidor och visa intresse för företaget, fråga lite du oxå. Kommer säkert gå jättebra. Massa lycka till

• Anonym (CV)
    Anonym (VILLIG) skrev 2007-12-04 12:09:53 följande:
    du.. jag skriver i vanliga fall jättebra, men inte när jag har en bebis famnen. och är stressad.. Sen är det ju lättare att prata korrekt än att skriva korrekt. Tror inte att jag behöver oroa mig för den biten, svenska är en av mina starka sidor. även om det kanske inte syntes nu när jag skrev här på forumet. Men jag är mkt slarvigare å ärligare här, i skydd av min anonymitet åxå, än jag kommer att vara och är när jag söker jobb.
    Det kan du ha med i en senare CV och idag kan du nämna det. Att du skriver väldigt bra svenska. Vet inte om det är ett jobb där det är viktigt, men dom flesta arbetsplatser vill ha folk som skriver bra

Glömde nämna oxå att under punkten utbildning kan du oxå sätta upp gymnasieutbildning, inte alla som har mer utbildning än det. Har du gått ett speciellt program med olika kurser kan du nämna kort vilka du gick. Och ha med betyg, spelar ingen roll om dom är jättehöga, dom vill bara se vad du har gjort
  • Sadie

Anonym (VILLIG) skrev 2007-12-04 12:09:53 följande:

Du behöver inte försvara dig, skrev det som sagt inte för att vara elak utan som ett tips.
  • Anonym (VILLIG)
    Sadie skrev 2007-12-04 12:34:27 följande:
    Anonym (VILLIG) skrev 2007-12-04 12:09:53 följande: Du behöver inte försvara dig, skrev det som sagt inte för att vara elak utan som ett tips.
    men det var en form av kritik, eller hur? *s* Och jag har rätt att svara på den, handlar ju inte om att försvara sig. Jag sitter här å jobbar STENHÅRT på att peppa upp mig själv just nu. Det är allt. Och jag sa bara som det var, så att du inte behövde undra mer. *s* Ha en fin dag.
  • Olivers Mamma

Jag har inte läst allt. (stressad) men du måste inte lämna ditt cv. uppge det du vill uppge om utbildning (det du skriver verkar ju bra. 1.5 på högskoleprovet Wow)
    Sen kan du ju faktiskt säga att personliga saker kommit emellan och att du inte har prioriterat att jobba just då. Men nu känner du att prioritet nr 1 faktiskt är att jobba och få en plats på arbetsmarknaden osv.
    Referenser....
    Personliga referenser är bra.
    På mitt jobb uppgav jag inte min chef (han var dum i huvudet)
    utan kollegor, kunder osv.
    Andra jag känner har uppgett gamla lärare, klasskamrater, vänner till familjen osv.

Lycka till. DU KLARAR det här.....

• Sadie

Anonym (VILLIG) skrev 2007-12-04 12:37:47 följande:

men det var en form av kritik, eller hur?
    Nej, det var ren information så att du skulle slippa eventuell pinsamhet (vet folk som råkat ut för det). Och alla andra har redan gett dig bra tips så där tyckte jag inte att jag kunde tillföra något mer. Lycka till!
  • Anonym (CV)

Peppe pepp, det kommer gå jättebra!!

En sak till, om du känner dig väldigt nervös när du kommer dit så kan du säga det till intervjuaren, så vet dom det om du måste ha några sekunder för att svara på en fråga eller stammar eller vad som helst. Man är ju bara människa Bättre att säga att man är nervös än att dom tror man är virrig alltid om du förstår hur jag menar.

Lycka till igen

• Olivers Mamma

läste lite till nu. Ljuga e dåligt i ett sånt här läge. Jättebra att du vill va ärlig o säga det med nya referenser osv,...

• Anonym (CV)

Såg din tilläggskommentar i TS nu. Mitt tips till CV behöver du ju inte använda nu. Skriv ett personligt brev istället som du själv skrev och beskriv vad du är bra på. Som jag nämnde innan, du är ju redan kallad till intervju, dom som dom sållar bort är dom som skickar ansökningar med CV till en viss tjänst. Det är ju inte så i det här fallet. Går säkert bra utan CV, försök hitta en referns istället. Och den kan du säga att du måste få komma tillbaka med pga kort tid, inga problem säkert

• Sandra och Frippe

skriv ett hemma och spara i din mail, förklara att du inte har skrivare(det har inte jag heller!) och skriv ut det där.
    Anonym (VILLIG) skrev 2007-12-04 10:18:01 följande:

jo, kanske det. Men då får jag nog be om emailadress idag. Men isf måste jag nog redan uppge på intervjuven att mitt cv kommer att se tomt ut. Har alltså varit långtidssjukskrivne och arbetslös LÄNGE. Haft praktiker, ja, men efter sista, där jag blev mobbad till slut pga av jag stötte mig med en kille som polade med personalchefen(han var störd, gick på anabola och var aggressiv och skrämde många tjejer, å jag kunde inte behärska mig utan slaktade honom i en verbal duell under ett arbetspass, vilket fick som resultat att han hatade mig så snackade skit och började mobba mig) så deppade jag ihop totalt å var BARA sjukskriven i ett par år. Innan jag började plugga.. så jag tror ärligt talat att jag lika gärna kan SKITA I att söka jobbet alls, om jag ska skicka in en cv. För mig tror jag att en cv skulle vara = självmord i dagsläget. Och nej, jag var inte med i några organisationer under den tiden så jag mådde som sämst, jag gick i terapi då, å hade nog med att klara min vardag å ta hand om mina stora barn den tiden som dom var hos mig. HAR verkligne inte nått å komma med i cv väg, men referenser kan jag nog ordna. Personliga sådana å från skolan. Men inte före eftermiddagen, eftersom min lärare bara har email å inte något telefonnummer(såg jag just på universitetets hemsida). Min situation har varit så mörk, å är det fortfarande, men jag VÄGRAR att låta det knäcka mig mer. SKA ut i jobb, så är det bara. Skiter i vad för jobb, bara jag bryter min arbetslöshet. Har efter många år insett att jag är en riktigt bra person som skulle vara en tillgång för en arbetsgivare. Om inte annat för att jag skulle vara lojal, å jobba mkt hårt. Mer än kanske en ung människa eller en människa med mkt utbildning och erfarenheter som kan välja mellan många olika jobb skulle vara.
  • Anonym (sola)

Nu har jag inte läst allt men jag pratade m min chef igår om hur jag ska förklara mina luckor till nya arb.givare.jag berättade att jag jobbat svart.Hon tyckte att jag skulle vara ärlig o säga det för då har jag ju gjort någonting.Hon tyckte absolut inte att personliga problem skulle fylla luckorna.Jag fick mitt nuvarande jobb på en intervju.Det är mitt första riktiga o jag är 34.LYCKA TILL

Svar på tråden Intervjuv! HJÄLP! Referenser??