när jag skulle berätta för min mamma var jag jättenervös! har jättesvårt i vanliga fall o berätta saker för henne, kunde inte ens säga att vi hade skaffat katt, t.o.m det var jättesvårt o kläcka ur sig! (o då bodde jag o min sambo ca 100mil från henne så hon skulle ju knappast påverkats av det).
hur som helst.. ringde min mamma då jag var i v8 om jag inte minns helt fel.. tänkte på det jag skulle säga under hela samtalet, pratade på om lite allt möjligt, men jag vågade inte berätta det så vi la på efter ca 45 min..
sen blev jag så arg på mig själv för att jag inte hade sagt det så jag ringde upp igen o säger "just ja, det var ju en grej jag skulle berätta..".. (som om man glömde bort det liksom) o så sa jag att hon fick gissa/ställa frågor istället.. så sa hon något i stil med "ja det finns mycket man kan berätta" (o så använde hon sin, vad ska jag säga "jag-tror-jag-redan-vet-vad-du-tänker-berätta" röst) så sa jag "mmm men gissa något" så sa hon "att du är gravid?"! så var det löst..
hon blev inte alls arg som jag trodde hon skulle bli, hade även förväntat mig ett "hur ska du klara av det då?" (för så säger hon om allt jag gjort ungefär, speciellt innan jag flyttade hemifrån).
men tror hon blev glad ändå! o nu under hela graviditeten har hon berättat för flera av hennes vänner o bekanta, så tror hon är lite stolt endå!
min pappa reagerade dock också helt tvärtemot vad jag trodde.. trodde han skulle säga något i stil med "nä nu skämtar du bara".. men han blev KNÄPPTYST o sa ingenting.. han bytte samtalsämne på en gång..
tog väldigt många månader innan han kunde dra upp saker om min graviditet då vi pratade på telefon, så det var trist.. men nu är han nog stolt att han snart ska bli morfar!
kan även säga att jag var ännu mer livrädd då min sambo skulle berätta för sin pappa.. då skakade jag o var såå nervös.. trodde han skulle lbi jättearg på min sambo o skälla ut honom. min sambo sa "du ska bli farfar" o då säger han "ja jag vet" (för min sambos bror väntade också barn just då), o då säger min sambo "mm men en gång tilL", o så tog det ett tag innan hans pappa fattade, sen skrattade han bara en masssa!
o min sambos mamma tycker det ska bli jätteroligt, märks så väl, hon vill t.o.m att vi ska föda där hemma!
(blir hennes första barnbarn då min sambos pappa hade ett barn sen tidigare då dom träffades)!
så TS, jag tycker du ska försöka ta dig mod o berätta, kommer kännas mycket skönare efteråt! jag var 20 då jag berättade (har hunnit fylla 21 efter det), hade varit tillsammans med min pojkvän i ca 2 år, nyförlovade, sambos sedan ca 1,5 år tillbaka, bor ca 90 mil ifrån våra föräldrar, hade då en provanställning (har nu fast jobb). det är mitt o min sambos val om vi ville skaffa barn, o vi hade en stadig grund att stå på dessutom! o det verkar du o din pojkvän också ha!
Lycka till och grattis till graviditeten! vilken vecka är du i föresten?