• Anonym (Ledsen)

Min SVÄRMOR har bjudit med sig själv på vår semester

Min man och jag gifte oss i mars. I april fick vi ett litet barn.
    I somras var vi på semester men den var mer som en mardröm än semester bl.a. p.g.a att min svärmor låg på sjukhus och för att hotellet vi bodde på var ett fuskbygge...
    Nu har jag hittat en resa till ett femstjärningt hotell och all inclusive mm mm...
    Jag har pratat så mycket om att det ska bli så härligt att åka. Både min man och jag jobbar jättemycket (jag ca 26t/v han ca 50t/v)
    Så mycket som vi jobbar säger ju det sig självt att vi aldrig umgår alla tre.
    Han och sonen eller jag och sonen umgås ju men i pincip aldrig alla tre.
    Nu helt plötsligt har hans mamma bestämt sig för att följa med. Utan att ens fråga. Först ville hon tillochmed dela rum med oss!?!!
    Hon vill att vi fixar allt med betalning bokning och u name it. (jag har opponerat mig och vägrat men min man har lydit sin mamma och varit en duktig pojke)
    Jag tycker om henne jättemycket men hon kan vara väldigt hård mot mig.
    Sen spelar det ingen roll om jag älskar eller hatar henne.
    Jag hade inte velat att min egen mamma följde med.
    Jag vill vara med min man och min son. VI BEHÖVER DET HÄR.
    Är jag egoistisk som inte vill ha med henne eller är det hon som gör fel????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 12:07:50:
    Lite mer info...
    Jag har sagt till henne när vi varit ensamma (innan hon bjöd med sig själv) att det är så skönt att veta att vi, min man, son och jag själv, ska åka på semester. Att det är det som får mig att orka kämpa när vi knappt ses och jag längtar efter honom och när det blir bråk.
    Jag har sagt att jag ser det som en räddning för oss.
    I lördags var vi hemma på middag hos henne, även min mamma var med.
    Det var även första gången min man och jag var tillsammans med henne efter det att vi bokat resan. Vi hade printat ut papper om hotellet och bilder för att visa min mor, min svärmor och min mans mormor.
    Vid middagsbordet säger hon. Men va trevligt. Jag ska nog också följa med jag behöver semester.
    Då säger jag att det bara fanns få platser kvar när vi bokade och att de förmodligen var slut.
    Då säger hon: -Ja, men jag läste att man kunde bo upp till fyra pers på ett rum......
    Jag trodde att jag skulle dö...
    Mamma och jag tittade på varandra som om vi sett ett spöke..
    När vi kommer hem är jag fortfarande så chockad.
    Min man lyckades övertala henne om att det kanske skulle bli knökigt att bo alla på samma rum...

Jag har nu ringt resebolaget och förklarat situationen. Först trodde hon mig knappt. Hon var jättegullig och sa att hon kunde avboka den inom fem dagar.
    Nu ska jag göra allt för att övertyga min man att tala med henne, om inte han klarar det får jag göra det själv.
    Jag har till och med sagt att jag inte vill åka. Jag sa att jag struntade i om pengarna gick förlorade, är jag hemma och jobbar så tjänar jag ju in en del igen...
    Tusen tack för att ni ger mig bekräftelse på att det inte är mig det är fel på...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 13:20:33:
    Jag har glömt att nämna något utav det viktigaste...
    Vi kommer inte ta någon direkt semester i sommar utan en vecka nu och nästa semester bli i november, december....
    Jag börjar bli starkare och starkare nu. Hon vet om hur det ligger till med våra semestrar och ska inte under några omständigheter få inkräkta...
    Jag uppdaterar löpande. Nu ska jag till jobbet men under varje rast kommer jag att kika in och uppdatera...
    Tack åter igen

• Svar på tråden Min SVÄRMOR har bjudit med sig själv på vår semester
  • palmblad

Hur sa hon när hon bjöd in sig?

• elink

jag känner med dig.

tala om för henne att ni verkligen vill ha semestern för att få tid för varandra, bara ni i eran lilla familj. förhopnningsvis förstår hon. hon kanske väldigt gärna vill umgås med er och förstår inte att hon gör ett övertramp.

kan ni inte göra nåt mitt i mellan? om ni är borta, säg två veckor, kan hon få vara med en av dessa? eller så åker du och din man själva och din svärmor kan få rå om sitt barnbarn helt för sig själv?

det absolut viktigaste med semstern är ju att du och din man får vara ifred med varandra och ta igen tid. ditt barn är ju ganska litet och skulle ju rent krasst kunna vara hemma. det är bara ett förslag.....

• Anonym (Ledsen)

Nu är det uppdaterat...
    Är livrädd att det här ska gå ut för mycket över mitt äktenskap... (det har redan blivit en del bråk p.g.a det här.....)

• baby2006

Jag förstår att det är jobbigt att ni bråkar om detta. Men du måste får säga ifrån i den här frågan tycker jag.. Din man måste få upp ögonen och se hur konstigt det här är.. Han måste kunna se det från din synvinkel... Inte nog med att tantan så åka med er på semester, hon har dessutom tänkt bo i ert rum!!!

Nä TS, ge dig inte i denna frågan, hur mycket tjafs det än blir, för du har helt rätt att säga ifrån..

Lycka till nu med övertalningen av maken.. berätta gärna hur slutresultet blev sen..=)

• Murloc

Eller, om hon envisas, ta med din mamma också då. Bara för att jävlas.

• silverjoker

nej nej nej nej nej vill din svärmor med säg till henne att betala hela resan då annars kan hon stanna hemma hihihhihih

• Bubi

Wow bruden, usch vilken sits. Jag garvade faktiskt när jag läste om middagen då hon bestämde sig för att åka med. Gu va chockad du måste blitt när hon sa att hon nog skulle åka med.

Fy va pinsamt.

Har din man förståelse för dig och vill att ni åker själva elelr kan han inte säga nej till sin mamma åg ärna ser att hon åker med?

I dett aläget hade jag också gjort som du. Hellre skitigt i det.

I detta läget är det NI som behöver det här. Och att bo i samma rum elelr nått herregud hon skulle ju ha stenkoll på vad ni gjorde å varenda steg ni tog. Har vart med om det, botti lgh hotell med ett sovrum och en bädds äng i vardagsrum. INTE så lyckat alla gånger nej. Gör inte om det. *rys*

Nej du vik inte en tum och du är inte dum eller onormal eller elak på något sätt. Det här är eran semester som eran familj behöver och framförallt du och din man.

Håller tummarna, berätta gärna hur det går.

*lyckospark*

• NadiaMi

Ja, jag förstår inte att maken var så dum att han beställde en resa åt henne...
    Blir det problem pga denhär resan så är det iallafall inte bara ditt fel då han var den som bokade med svärmor trots att han visste att du såg fram emot att bara du, han och sonen skulle åka.

• Anonym

Varför inte bara prata med din svärmor? Varför inte prata med varandra???

• Äventyr

Nej, det här funkar inte. Det är ju en krissituation. Lägg svärmor åt sidan, du och din sambo måste sätta er i ett stängt rum och prata ut om hur ni ska lösa det hela och få en bra semester.

Akut. Prioritera före annat.

Svar på tråden Min SVÄRMOR har bjudit med sig själv på vår semester