hur göra med pajen?
min fästman gillar inte paj. han tycker det är för torrt? Antagligen är det pajdeg han tycker blir för mkt. hur kan jag göra för att det inte ska bli så? typ göra fyllningen krämigare eller?
min fästman gillar inte paj. han tycker det är för torrt? Antagligen är det pajdeg han tycker blir för mkt. hur kan jag göra för att det inte ska bli så? typ göra fyllningen krämigare eller?
tunnare botten?
Sen beror det ju lite på vad du ska göra för paj, gör man tex tacko paj så kan man ju ta ett övre lager med en blandning av cremefraise,vitlök, riven ost, o lägga på o sen lite färska tomater överst, då blir det inte torrt
Jag tycker pajdeg brukar bli saftigare om man tar hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl. Är inte heller så förtjust i matpajer av samma anledning, men med den mjölblandningen blir det riktigt gott.
Sedan kanske man kan göra ett tunnare skal också?
ah tänkte göra en paj av köttfärs och kantareller. hur tror ni det blir? några tips på hur jag ska göra med blandningen?
Tycker han inte om det du lagar så tycker jag att han antingen kan äta och vara tyst, eller fixa egen mat.
Man måste ju inte ha pajdeg. Gillar han fyllningen så kör på bara den. Paj utan pajdeg blir ju - gratäng.
När jag gör köttfärspaj blandar jag cremefraiche med hackade tomater och majs som jag brer ut över köttfärsen. Sen strör jag över lite ost. Jag kan också ha lite svårt för paj ibland eftersom den ofta är lite väl torr, men den här pajen är garanterat inte alls torr
Min farmor brukar servera pajen med sas! Du kanske kan gora graddsas av kantarellerna och servera till?
Grov pajdeg blir inte torr och smulig
Tycker alltså din sambo att pajer blir torra även om du gör en äggstanning i fyllningen?
Ett alternativ kan ju vara som Gates skriver, att servera med någon sås till. T ex guacamole, vitlökssås osv
Här är ett recept på köttfärspaj som inte är torr men inte särskilt bantarvänlig heller.. (om man tänker på sånt)
Pajdeg:
2,5 dl mjöl
150 gram smör
1 krm salt
2 dl riven ost
1 dl kallt vatten.
Blanda ihop, och låt vila kallt i 30 minuter. Använd halva degen till att göra botten, förgrädda botten i ca 10 minuter.
300 gram köttfärs
1 lök
salt, svartpeppar
Fräs köttfärs, krydda med salt och svartpeppar (eventuellt också paprikapulver). Lägg fyllningen i pajskalet
Stuvning:
2 msk smör
2 msk mjöl
1 burk sparris
2 dl grädde
1 dl riven ost
salt och svartpeppar
Smält smöret, blanda i mjöl, rör ihop till en massa. Späd med grädde (ev lite av sparrisspadet också), till en bra stuvningskonsistens. Krydda och blanda i ost och sparris sist.
Häll stuvningen över köttfärsen i pajskalet, kavla ut resten av degen och lägg på den som ett lock. Pensla med 1 ägg.
Grädda i 225 grader i 40 minuter, ev lite längre. Servera med sallad.
Gör en med filodeg istället,jag bakar alla mina pajer med smördeg.